Hjælp!!! Filhåndtering
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 13-03-01 18:13

Hej NG,

Findes der et sted ligesom i wirus9X, hvor man kan definere hvilke
programmer
der skal åbne hvilke filtyper? For eks. har jeg en masse forskellige mp3'er
liggende, men quicktime kan kun åbne nogle af dem. Med de andre får jeg
beskederne "Dette arkiv bruges af System-sotfware. Det kan ikke åbnes" eller
at "Dokumentet er for stor til at åbne i Text & lyd". Det er mp3'er encoded
af samme person
på samme computer med samme software lige efter hinanden.

I windows kan man sige hvilke filendelser der skal åbnes af hvilke
programmer.
Det kan man vel også på Mac OS 9.04?

Lige en anden ting. Findes der ingen freeware software i stil med winamp?
Har prøvet:
soundjam(skod program)
mp3 strip(smart men kan ikke "springe" rundt i nummeret)
macast lite(mega skod program)

kan ikke rpøve iTunes da jeg et DK mac OS på min. Den kommer senere har
jeg læst,
men det kan jeg ikke bruge til noget lige nu.

Jeg bruger lige PT quicktime, men der er der ikke rigtig nogen ID tags man
kan bruge til noget.

På forhånd tak.

/Thomas

- an apple a day keeps the doctor away -

Always reply to : blabla@stall.dk

Fra : Karl Antz

Dato : 13-03-01 19:07

Thomas Schreiber <NOSPAM_blabla@stall.dk> wrote:

> I windows kan man sige hvilke filendelser der skal åbnes af hvilke
> programmer.
> Det kan man vel også på Mac OS 9.04?

yup

I Arkivudveksling, registerblad Reference, finder du en liste over
filendelser. Vælger du en og klikker på Skift, kan du selv vælge
programmet. Ønsker du at tilføje noget klikker du på ... ganske rigtigt:
Tilføj, skriver filendelsen og vælger det relevante program.

Hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-03-01 19:35

> [...]

> på samme computer med samme software lige efter hinanden.
>
> I windows kan man sige hvilke filendelser der skal åbnes af hvilke

Det kan man faktisk ikke, hvis det drejer som om filer der allerede har
creator/type defineret. Men der er dog enkle måder at komme uden om
dette på:

Du kunne bruge et program som FileBuddy, FileTyper o.lign., hvor du
trækker alle dine MP3-filer over på dem og ændrer deres creator til det
program, som du ønsker skal åbne dem. Du kan f.eks. lave en søgning i
Sherlock og hive hele resultatet over i FileBuddy; den er ligeglad med
om filerne ligger rundt omkring på din harddisk.

Hvis filerne derimod kommer fra f.eks. mail og ikke har defineret nogen
creator/type, så er det Internet-kontrolpanelet som bestemmer hvilket
program, der skal åbne filerne. Som standard står QuickTime når til at
åbne MP3-filer, men det kan du let rette heri.

Fejlmeddelelser du får, skyldes at Mac OS ikke lige kunne se hvilken
type fil det var og derfor prøvede at åbne filen i et forkert program.

> [...]
> men det kan jeg ikke bruge til noget lige nu.
>
> Jeg bruger lige PT quicktime, men der er der ikke rigtig nogen ID tags man

QuickTime burde kunne åbne de fleste MP3-filer, ihvertfald vis du har
den nyeste vesion 4.1.2. Ellers synes jeg da at SoundJam er et
fremragende program. Jeg har selv købt Plus versionen som kan encode
MP3-filer, men jeg har da prøvet den gratis version og det er da en
glimrende player. Hvad er der galt med den?

iTunes er også flot. Et rigtigt Apple-produkt på godt og ondt.

--
René

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-03-01 01:24

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Det kan man faktisk ikke, hvis det drejer som om filer der allerede har
> creator/type defineret. Men der er dog enkle måder at komme uden om
> dette på:

Det letteste hvis ikke man gider at ændre type/creator på alle .mp3'ere
er at Zippe dem med DropZip (husk _ikke_ at bruge macbinary), derved
forsvinder alle resurcegrene og dermed også type/crator. Definer
derefter hvilket MP3 program du øsnker at bruge til .mp3 i enten
Arkivudveksling eller internet (NB. soundjam/itunes kan gøre dette for
dig). Pak de zippede .mp3'ere ud, og de vil få tildelt den type/creator
som du lige har defineret i arkivudveksling/internet.

NB. jeg bruger selv en suveræn contextuel-menu emne (kan ikke lige huske
navnet) til at ændre type/creator - _meget_ nemt.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg er boligløs i København fra 1 april

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-03-01 00:04

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> [...]
> dig). Pak de zippede .mp3'ere ud, og de vil få tildelt den type/creator
> som du lige har defineret i arkivudveksling/internet.

Fikst!

--
René

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 13-03-01 19:40

> [...]

> af samme person
> på samme computer med samme software lige efter hinanden.

Du skal have ændret Creator koden på filerne til at være den som
afspilleren bruger. CMTools er et fint lille kontekstuel plug-in,
ResEdit kan også eller FileBuddy. Find dem alle på versiontracker.com.

> Det kan man vel også på Mac OS 9.04?

Desværre nej, du skal ændre den omtalte kode.

> [...]
> Har prøvet:
> soundjam(skod program)
> mp3 strip(smart men kan ikke "springe" rundt i nummeret)

Når du alligevel er hos versiontracker, så søg efter "mp3 player".

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You'll get two operating systems in one! (Kommende reklame slogan)

Fra : Michael Holm

Dato : 13-03-01 19:53

> [...]
> jeg læst,
> men det kan jeg ikke bruge til noget lige nu.
øhhh - du kan sagtens bruge iTunes på DK OS, det fungere helt fint -
faktisk et fedt program
--
med venlig hilsen
Michael, bagsværd

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-01 02:48

Hej Thomas

Thomas Schreiber wrote:

> [...]
> af samme person på samme computer med samme software lige efter hinanden.
>
> I windows kan man sige hvilke filendelser der skal åbnes af hvilke

Prøv at kigge på kontrolpanelet 'Arkivudveksling' / 'File Exchange'. I den kan
man definere en masse forskelolige filtyper til forskellige programmer.

> Lige en anden ting. Findes der ingen freeware software i stil med winamp?
> Har prøvet: soundjam(skod program)

Enig!

> mp3 strip(smart men kan ikke "springe" rundt i nummeret)

MP3 Strip er god, hvis man blot vil lytte uafbrudt til en række numre.

> macast lite(mega skod program)

Har ikke prøvet den....

> kan ikke rpøve iTunes da jeg et DK mac OS på min. Den kommer senere har
> jeg læst, men det kan jeg ikke bruge til noget lige nu.

Hmm... Jeg kører da med iTunes 1.1US på min Mac OS 9.1DK, så det forstår jeg
ikke helt... Den kører endda særdeles fremragende. Link:
<http://asu.info.apple.com/swupdates.nsf/artnum/n12001>

> Jeg bruger lige PT quicktime, men der er der ikke rigtig nogen ID tags man
> kan bruge til noget.

Jo, du kan også bruge SoundAppPPC 2.73, dér kan d også springe frem og tilbage
i selve nummeret, mens den spiller. Jeg bruger den som min sekundære afspiller
til iTunes. Link til SooundApp + nogle andre tools til SoundApp:
<http://www.versiontracker.com/mp/new_search.m?productDB=mac&mode=Quick&OS_Filter=MacOS&search=soundapp>.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962