TextFile spørgsmål
Fra : Thomas P

Dato : 13-03-01 15:42

Hej ;) Jeg har lige lavet noget af det, der nok burde være rimelig simpelt
at lave - en funktion, der returnerer indholdet af en tekstfil. Jeg havde
noget af dette i tankerne...

function gettextfromfile : string;
var data : textfile;
begin
if fileexists('mintekst.txt') then
begin
assignfile(data, 'mintekst.txt');
reset(data);
read(data, result);
closefile(data);
end;
end;

....men desværre returnerer overnstående KUN første linie af min tekstfil.
Jeg har selvfølgelig også prøvet at erstatte read med readln, men det virker
ikke (!) - hjælp ville blive appreciteret

--
- Thomas [blomme@post.com] [http://www.FlowCode.f2s.com]

Fra : Niels (niLLer)

Dato : 13-03-01 17:14

Just as I expected, Thomas P came up with this:

>Hej ;) Jeg har lige lavet noget af det, der nok burde være rimelig simpelt
>at lave - en funktion, der returnerer indholdet af en tekstfil. Jeg havde
>noget af dette i tankerne...

<snip>

>...men desværre returnerer overnstående KUN første linie af min tekstfil.
>Jeg har selvfølgelig også prøvet at erstatte read med readln, men det virker
>ikke (!) - hjælp ville blive appreciteret

function GetTextFromFile(FileName: string): string;
var
f: TextFile;
buf: string;
begin
Result := '';
if FileExists(FileName) then
begin
AssignFile(f, FileName);
while not eof(f) do
begin
ReadLn(f, buf);
Result := Result + buf;
end;
end;
end;

Husk at loope gennem hele filen til du når EOF!

Niels (aka. niLLer)
--
e-mail: nmartin at iname dot com ICQ UIN: 50187323
http://www.niller.f2s.com/ - niLLer's pages (My programs, in English)

Fra : Thomas Due

Dato : 26-03-01 14:34

Hejsa,

Alternativt kan du jo også anvende TStringList til at hente din textfil.
Der er meget belejligt en operation LoadFromFile som kan anvendes
og så returnerer du jo bare indholdet af din TStringList.

Mvh
Thomas Due