Andet multimedie
bentjuul 3670
ps 6 og illustrator hvor er forskellen
Fra : P.N.

Dato : 06-01-01 02:27

jeg har prøvet at lege lidt med illustrator og photoshop.
i nogle tilfælde har begge programmer de samme effekter.
dvs sige at man kan lave de samme effekter med begge programmer.

jeg har fået af vide at illustrator er såkaldt "vektor grafik" mens
PS6 er pixelgrafik, however når laver det samme stykke
grafik på illustrator og photoshop fylder de stort set det "samme"
men er jeg alene om den iagtagelse, eller er jeg en dårlig iagtager
tager jeg fejl her ?. eller fylder vektorgrafik som påstået betydelig
mindre.

P.N.

Fra : Jens Jensen

Dato : 06-01-01 04:41

P.N. <pip160@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cyu56.513$pO1.16548@news.get2net.dk...
> [...]
> men er jeg alene om den iagtagelse, eller er jeg en dårlig iagtager
> tager jeg fejl her ?. eller fylder vektorgrafik som påstået betydelig

Vektorgrafik er matematiske beregninger, som fylder langt mindre. Det er
muligt, at du har valgt en lav oplysning i photoshop, og derfor fylder det
ikke særlig meget. Man bestemmer selv om det skal fylde meget eller lidt i
photoshop.

JENS

Fra : Madsen

Dato : 06-01-01 04:44

"Jens Jensen" <jensjensen@tele.mail.tele.dk> skrev:

> Vektorgrafik er matematiske beregninger, som fylder langt mindre...

Det var da pudsigt vi lige skulle ramme næsten det samme
mystiske tidspunkt at sende et svar på.

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : N/A

Dato : 06-01-01 12:47

Fra : Madsen

Dato : 06-01-01 12:47

"Thomas" <flash4@it.dk> skrev:

> Ja, vi andre har jo ikke en chance med jer natteravne...

Nå nej, men det er vel tilladt at komme med sine meninger og
erfaringer på andre tidspunkter af døgnet også, eller kommer
det kun an på at være først med svaret? :)

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : N/A

Dato : 07-01-01 02:18

Fra : Madsen

Dato : 07-01-01 02:18

"Thomas" <flash4@it.dk> skrev:

> Ja, når svaret er omtrent det samme, så vil en postning være overflødig og
> skabe unødig trafik (præcis som denne

Ok. Helt enig. Lad os så stoppe med den unødige trafik

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Madsen

Dato : 06-01-01 04:39

"P.N." <pip160@hotmail.com> skrev:

> jeg har prøvet at lege lidt med illustrator og photoshop.
> i nogle tilfælde har begge programmer de samme effekter.
> dvs sige at man kan lave de samme effekter med begge programmer.

Det kan man tildels også. Programmerne har det med at overlappe
hinandens oprindelige arbejdsområde mere og mere, for hver ny
version der kommer på gaden.
Man prøver nok at lave "superprogrammet" der kan klare det hele.
Om det så er en fordel, tror jeg egentlig ikke, men det er jo en hel
anden snak. :)

> [...]
> men er jeg alene om den iagtagelse, eller er jeg en dårlig iagtager
> tager jeg fejl her ?. eller fylder vektorgrafik som påstået betydelig

Prøv at lave et nyt dokument i Photoshop. Lav en cirkel og fyld
den med en farve. Gem dokumentet i et bitmap format, som f.eks
Photoshops egen *.PSD og notér lige ned hvad filen fylder!
Markér cirklen og vælg Edit/Transform/Scale, hvorefter du skalerer
den ned til meget mindre størrelse. Gem dokumentet igen og du vil
opdage, at filen fylder meget mindre end før, for der er smidt en masse
informationer ud af den. Det vil du opdage, hvis du prøver at skalere
cirklen op til oprindelig størrelse igen. Det der forfærdeligt ud!
Vektorgrafik derimod kan skaleres ubegrænset op og ned, uden at
tage skade af det og uden at fylde ret meget mere eller mindre.
Uanset hvad, så står det knivskarpt. Af samme årsag vælger man
somregel at lave f.eks logoer og tekst i vektorgrafik.

Jeg sidder med en fil lavet i Illustrator 9.0. Hvis jeg gemmer den i
Illustrators format (*.AI), så fylder den 174 kb.
Hvis jeg prøver at exportere samme fil til f.eks Photoshop format, så
fylder den pludselig 1.30 Mb. En BMP fil lavet ud af samme Illustrator
fil, fylder 9.98 Mb. i 300 DPI.

Vektorer er ren matematik. Figuren bliver beskrevet i kurver og streger
der bliver udregnet ud fra få "fixpunkter" og bliver derefter gemt i en
formel der intet fylder ifht. bitmap, hvor hver enkelt pixel i grafikken er
registreret, og derfor fylder væsentlig mere i filstørrelse.

Af samme grund satser man meget på at få SVG formatet ind på
internettet, fordi det netop ikke fylder noget ifht. bitmap grafik.
Samtidig har det jo den fordel, at det kan skaleres helt vildt op på
skærmen, uden at skarpheden forsvinder. (Deraf navnet, som er
forkortelsen for Scalable Vector Graphics.)

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)