Andet multimedie
bentjuul 3670
Mere farve på billederne
Fra : Kaj

Dato : 11-03-03 14:49

Jeg fandt denne her metode i PCplanet:

Kopier billedet til et nyt lag.
Ctrl + u og sæt saturation på 70%.
Filter, noise, median, 6.
Filter, Blur, Gaussian blur, 3.
Layer-plaletten vælges color i dropdown-menuen.

Kommentarer, justeringer eller andre forslag?

Fra : Kaj

Dato : 11-03-03 15:21

"Kaj" <asd@ladslasslsd.dk> wrote in message
> [...]
> Filter, noise, median, 6.
> Filter, Blur, Gaussian blur, 3.
> Layer-plaletten vælges color i dropdown-menuen.

Måske det var på sin plads at nævne, at jeg her taler om Adobe
Photoshop

Fra : Kim Jensen

Dato : 11-03-03 16:10

> [...]
> Filter, Blur, Gaussian blur, 3.
> Layer-plaletten vælges color i dropdown-menuen.
> Kommentarer, justeringer eller andre forslag?

Brug af filtre, hvor indstillingerne sættes helt uden kendskab til
billedmaterialet, der arbejdes på, virker kun sjældent rigtig godt. Det kan
da godt være, at netop disse indstillinger virker fint i nogle tilfælde, men
der findes helt sikkert lige så mange tilfælde, hvor de slet ikke kan
bruges.

Langt bedre er det at lære hvad og hvorfor de forskellige funktioner gør som
de gør, og så bruge de rette værktøjer til den konkrete opgave. Når man har
forstået princippet i bl.a. channels, masks og blending modes - så er der
pludselig mange ting, der virker langt mere logisk og man får dermed langt
nemmere ved at vælge, hvilket værktøj der bedst/nemmest løser en opgave.

Det er blot min mening ...

mvh
Kim Jensen

Fra : Kaj

Dato : 11-03-03 16:54

"Kim Jensen" <kj@jmt.dk> wrote in message

> [...]
dermed langt
> nemmere ved at vælge, hvilket værktøj der bedst/nemmest løser en

Enig.

Fra : Digit

Dato : 13-03-03 19:14

"Kaj" ræsonnerede, og skrev d. 11 mar 2003:

> [...]
> Filter, Blur, Gaussian blur, 3.
> Layer-plaletten vælges color i dropdown-menuen.
>
> Kommentarer, justeringer eller andre forslag?

Ja, hvad med at uddybe lidt mere? Eks. at gennemgangen omhandler
problematikken med JPG artifacts (vel og mærke de billeder der er *hårdt*
komprimeret) og det deraf utilfredsstillende resultat ved højere
saturation. Det er jo netop derfor der er behov for median og gauss
tilsidst.
Misforstå mig ikke, metoden er generelt fin, men det virker noget tåbeligt
at følge dette blot for at give moster Gerda lidt mere rødme i kinderne
. Til dette kan jeg anbefale et hue/saturation adjustmentlayer.

--
/Digit

Indlæg i dk.edb.grafik med mere
end ét '!' efter et ord ignoreres