Andet multimedie
bentjuul 3670
Gruppere tekst og grafik i InDesign 2.
Fra : Madsen

Dato : 07-03-03 23:19

Go'aften.

Godt nok så er det egentlig ikke gruppere jeg vil, for det fungerer
tilsyneladende ikke som jeg ønsker, men jeg kunne ikke finde på et
bedre ord.

Det jeg ønsker er at kunne placere et stykke grafik inde imellem
to ord i et tekstsafsnit og så på en eller anden måde sørge for at
grafikken holder placeringen så hvis jeg f.eks. ændrer på teksten
så bliver grafikken ved med at holde placeringen imellem de to ord.
Kan man mon det og hvis man kan, hvad hedder så funktionen?

Madsen.

Fra : Kurt Lund

Dato : 07-03-03 23:57

Madsen skrev:

> Go'aften.

G'aften.

> Godt nok så er det egentlig ikke gruppere jeg vil, for det fungerer
> tilsyneladende ikke som jeg ønsker, men jeg kunne ikke finde på et
> bedre ord.

Du plejer da ikke at være udgået for ord ...

> [...]
> grafikken holder placeringen så hvis jeg f.eks. ændrer på teksten
> så bliver grafikken ved med at holde placeringen imellem de to ord.

Du kan nok ikke se skoven for bar' træer: Sæt tekstmarkøren, hvor du vil
have grafikken - og indsæt den.

> Kan man mon det og hvis man kan, hvad hedder så funktionen?

Jeg kalder det fæstnet grafik - som det hed i Pagemaker i gamle dage.

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra, og er under indflydelse af to

Fra : Madsen

Dato : 08-03-03 00:00

Kurt Lund skrev:

> Du plejer da ikke at være udgået for ord ...

Uha jo da. Det sker ofte.

> Du kan nok ikke se skoven for bar' træer: Sæt tekstmarkøren, hvor
> du vil have grafikken - og indsæt den.

Er det virkelig så simpelt? Så tror da pokker at jeg ikke kan få det
til at fungere, men jeg siger tak og det skal prøves i morgen for nu
gider jeg ikke at se på InDesign mere for i dag...

Madsen.

Fra : Henrik Torp

Dato : 08-03-03 19:03

"Madsen" skrev
"Kurt Lund" skrev

> Du kan nok ikke se skoven for bar' træer: Sæt tekstmarkøren, hvor du vil
> have grafikken - og indsæt den.

Hvis ellers ikke påske-bryggen er gået mig for meget i blodet så resulterer
det i en såkaldt inline frame, der kan vælges med tekstværktøjet. Det giver
mulighed for at vælge skydning mm for grafikken. Inline frames opfører sig
lidt anderledes end normale frames. Fra side 100 og frem i pdf-hjælpefilen
på cd'en står der mere om inline frames.

> Jeg kalder det fæstnet grafik - som det hed i Pagemaker i gamle dage.

Kender ikke det danske ord.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 08-03-03 19:39

Henrik Torp skrev:

> [...]
> resulterer det i en såkaldt inline frame, der kan vælges med
> tekstværktøjet. Det giver mulighed for at vælge skydning mm for

Jeps og jeg kan se at det gør som jeg ønsker. Altså det her med
blot at placere tekstmarkøren imellem de to ord hvor jeg vil have
grafikken og så placere den med Ctrl + D.

Det jeg hidtil havde prøvet var at lave en almindelig frame hvori
jeg placerede grafikken. Denne frame lavede jeg så Text Wrap på
og flyttede framen ind imellem de to ord hvor jeg ønskede at den
skulle være. Det fik dog ikke framen fastlåst imellem de to ord.

Kurts udsagn om at jeg ikke kunne se skoven for bare træer var
vist ikke helt ved siden af. :)

Madsen.

Fra : Henrik Torp

Dato : 10-03-03 21:17

"Madsen" skrev

> Jeps og jeg kan se at det gør som jeg ønsker. Altså det her med
> blot at placere tekstmarkøren imellem de to ord hvor jeg vil have
> grafikken og så placere den med Ctrl + D.

Hvad er det lige ctrl + D laver ift. ctrl + V?

Hvad bruger du egentlig teknikken til? Meget lille grafik, hvis højde ikke
er højere end teksten? Eller bruger du den også til større grafik?

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 10-03-03 23:10

Henrik Torp skrev:

> Hvad er det lige ctrl + D laver ift. ctrl + V?

Ctrl + D svarer til File > Place hvor du så har mulighed for at
pege dig frem til den grafik som skal indsættes. Efterfølgende vil
der blive lavet et link til grafikken i Link-paletten i InDesign
så den har styr på hvor den højopløste udgave befinder sig henne
på disken. Den grafik du ser i InDesign vil være en lavopløst kopi
af den højtopløste.

Ctrl + V indsætter kun den lavopløste grafik som du har liggende
i udklipsholderen. At jeg så godt kunne klare mig med det i dette
tilfælde er en anden sag, men jeg foretrækker at bruge Ctrl + D
når jeg har mulighed for det. Ctrl + V giver dig ikke et link til
grafikken i Link-paletten for du har jo ikke nogen fil. Det eneste
du har er et lavopløst udklip. Derfor vil du heller ikke få andet
end den lavopløste udgave af grafikken med når du sender jobbet
til tryk eller print.

> Hvad bruger du egentlig teknikken til?

Pt. kun til lille grafik som ikke er meget højere end teksten selv,
eller måske halvanden gange højere, eller noget i den stil. Hvis det
er større grafik som skal proppes ind i et tekstafsnit så plejer jeg
i stedet at lave en ramme hvor grafikken bliver placeret i og det
var jo så også det jeg havde gjort i første omgang, men kunne så
ikke få rammen til at "klæbe" sig til de to ord som jeg gerne vil
have den til at stå imellem.

Madsen.