Andet multimedie
bentjuul 3670
Gif problem
Fra : Kim Larsen

Dato : 05-03-03 22:58

Hej i gruppen

Der er et eller andet der er glippet hos mig, jeg kan ganske enkelt ikke
hitte u' af det.
Jeg vil lave et logo i formatet gif, og baggrunden skal jo være
gennemsigtig. Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har forsøgt mig i
Photoshop, men jeg bliver ved med at få en hvid og hakket kant rundt om den
røde farve. Jeg er ellers en meget tålmodig mand, men nu har jeg opgivet, og
må så ty til jer.
Hvad gør jeg, er der en af jer "orakler" der kender til en side hvor jeg kan
læse mig til det ?

På forhånd tak for hjælpen.

Kim Larsen

Fra : Madsen

Dato : 05-03-03 23:13

Kim Larsen skrev:

> [...]
> gennemsigtig. Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har forsøgt
> mig i Photoshop, men jeg bliver ved med at få en hvid og hakket

Lad være med at vælge hvid 'Matte' (eller 'Bund' på dansk) når du
gemmer med 'Save for Web', som jeg går ud fra at du har brugt(?).
Vælg i stedet den farve som du bruger til baggrundsfarve på hjemme-
siden, eller en som kommer så tæt på som muligt.

http://groups.google.com/groups?q=Matte+group:dk.edb.grafik+author:Madsen&hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&scoring=d&selm=Xns9319E60BC29A.thomas%40madsen.tdcadsl.dk&rnum=1

Madsen.

Fra : Henrik Torp

Dato : 05-03-03 23:45

"Madsen" skrev
> [...]

=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&scoring=d&selm=Xns9319E60BC29A.thomas%40madsen.tdc

Det kan også være et problem, at udvælgelsen ikke er helt præcis, hvorfor
lidt af den oprindelige baggrundsfarve kommer med.

Med din udvælgelse valgt, zoom kraftigt ind og vælg Selection, modify,
extract tror jeg den hedder. Det er den mulighed, der hele vejen rundt
reducerer udvælgelsen med det angivne antal pixels. Prøv dig lidt frem.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Kim Larsen

Dato : 06-03-03 01:31

> [...]
> extract tror jeg den hedder. Det er den mulighed, der hele vejen rundt
> reducerer udvælgelsen med det angivne antal pixels. Prøv dig lidt frem.

Jeg har prøvet dit forslag, jeg har endda klippet så meget af at det ser
grimt ud, men der kommer hvide hakker under alle omstændigheder.

Kim Larsen

Fra : Jesper Haukrogh

Dato : 06-03-03 10:09

Nu ved jeg ikke lige hvor store hakkerne er, men husk at du ikke kan lave
"bløde kanter" (Anti-Aliasing) i en gif - den er jo enten gennemsigtig eller
farvet. Så skal du nok istedet bruge PNG.

Fra : Henrik Torp

Dato : 06-03-03 21:04

"Kim Larsen" skrev

> Jeg har prøvet dit forslag, jeg har endda klippet så meget af at det ser
> grimt ud, men der kommer hvide hakker under alle omstændigheder.
>
> Kim Larsen

Undskyld, jeg kom til at give et svar på et helt andet problem: nemlig
klippesti, som bruges når man skal fravælge baggrunden på et objekt, der
skal hentes ind i et dtp-program.

Da dit billede skal bruges på mange baggrunde ville jeg bruge enten png,
eller en flash-film med kun et billede for at undgå problemerne med IE's
png-implementering. En sådan flash-film fylder i øvrigt mindre end en
png-24.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Henrik Torp

Dato : 07-03-03 00:04

"Henrik Torp" <henriktorp@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller en flash-film med kun et billede for at undgå problemerne med IE's
> png-implementering. En sådan flash-film fylder i øvrigt mindre end en

Som jeg da kan vrøvle. Metoden jeg nævnte i mit første indlæg i tråden kan
bruges, men i en noget moderet form. F.eks. er det selection, modify, expand
du skal bruge.

Metoden er temmelig omstændelig og kan kun bruges, når man kender
baggrundsfarven. Metoden er beskrevet på side 268-271 i Adobe Photoshop 5.5
Classroom in a book. Hvis du er interesseret kan jeg scanne siderne og sende
dem til dig. Men jeg tror, Madsens metode er ligeså god, i hvert fald
nemmere.

Flash-metoden kan du se i action på
http://home1.stofanet.dk/htorpx/flash-png-transp/klovn.html. I eksemplet er
der brugt en forgrund-til-transparent gradient. Du får vel brug for at
udvælge logoet (var det vist) og indsætte det på en transparent baggrund.

Hvis du kigger i koden kan du se, at baggrundsfarven er bgcolor="#99CC33".
Ændres denne, "blendes" billedet med denne farve.

Hvis du er interesseret skal jeg se, om jeg kan støve fremgangsmåden op.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Kim Larsen

Dato : 06-03-03 01:29

> [...]
=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&scoring=d&selm=Xns9319E60BC29A.thomas%40madsen.tdc

Jeg bruger slet ikke nogen baggrund overhovedet, så det er ikke det der er
problemet
Grunden til jeg vil have en gennemsigtig baggrund, det er at der er mange
folk der vil have vores logo på deres hjemmeside, og de har ikke alle samme
farve som vores hjemmeside, derfor problemet. Havde det bare været til vores
egne sider, så var der ikke noget problem.

Kim

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-03-03 10:26

"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> adsl.dk&rnum=1

> Jeg bruger slet ikke nogen baggrund overhovedet, så det er ikke det der er

Jo det er det nu alligevel.
Når du laver en gif er du nødt til at udbløde kanterne, dvs. lade
forgrundsfarven glide over i baggrundsfarven (anti aliasing). Derfor er du
nødt til at definere en baggrundsfarve den glider over i.

Det kan ikke lade sig gøre at lave en gif der kan lægge på en hvilken som
helst baggrund, den er altid nødt til at have en valgt baggrundsfarve med
sig (kun hvis der udelukkende er lodrette og vandrette kanter kan det lade
sig gøre, - de behøver nemlig ingen anti aliasing).

Så dit mål, - en gif der kan anvendes hvor som helst uanset baggrundsfarve
er uopnåeligt. Læg istder logoet på en afrve du vælger, som alle så er
bundet af.

/Per

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-03-03 17:47

Per Christoffersen wrote in <3e6713b3$0$4277$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:
> Når du laver en gif er du nødt til at udbløde kanterne, dvs. lade
> forgrundsfarven glide over i baggrundsfarven (anti aliasing). Derfor er du
> nødt til at definere en baggrundsfarve den glider over i.

Nej. Man kan sagtens lave skrå linjer, kurver mv. uden antialias. Det bliver
bare ikke så pænt.
Nogle gange kan man ikke se forskel, og nogle gange er man nødt til at lave
et billede der fungerer på alle baggrunde.

I Gimp er der en funktion, der hedder "Treshold Alpha-channel" (el. lign.).
Den sørger for at alt er enten helt synligt eller helt gennemsigtigt. Ingen
problemer der.

Alternativt kan man som tidligere nævnt vælge at benytte PNG i stedet for
GIF.
Problemet med PNG med delsvis transparens er, at det ikke er umiddelbart
understøttet i Microsoft Internet Explorer. Man kan dog lave et lille
trick, så det virker fra version 5.5 og opefter.

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-03-03 14:09

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message
> Per Christoffersen wrote in

Jada -
Man kan også sagtens gemme fotos som giffer, men det giver ikke noget godt
resultat heller...

/Per

Fra : Niels Andersen

Dato : 08-03-03 22:45

Per Christoffersen wrote in <3e68997a$0$4263$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:
> Man kan også sagtens gemme fotos som giffer, men det giver ikke noget godt
> resultat heller...

Vi skal bare huske, at der er forskel på "kan ikke lade sig gøre" og "er
upraktisk". :)

Hvis der ikke er nogen bedre løsning, må man jo tage den upraktiske, i
stedet for bare at sætte sig ned og give op. :)

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : Madsen

Dato : 06-03-03 01:48

Kim Larsen skrev:

> Jeg bruger slet ikke nogen baggrund overhovedet, så det er ikke
> det der er problemet

Derfor kunne det nu stadigvæk godt være det. Standardindstillingen
i 'Save for Web' er nemlig hvid matte som resulterer i en hvid og
hakket kant, når du ser GIF'en på en anden farvet baggrund end hvid.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/saveforweb/matte/goer_hvad>

Madsen.

Fra : Tomasz

Dato : 06-03-03 07:24

Hej
Hvis du har så stor problemer med gif, hvorfor ikke at vælge png i stedet
for ?

MVH
Tomasz

Fra : *XxX*

Dato : 15-03-03 00:34

Jeg tror bare du skal sætte tolerancen lidt op
(hvis man ikke kan i ps kan man i psp7)