Andet multimedie
bentjuul 3670
CMYK "sikre" Pantonefarver
Fra : Gert Chrillesen

Dato : 05-03-03 21:36

Findes der en tabel over hvilke Pantonefarver, man kan lave i CMYK så de
matcher Pantonefarven. Gerne en webadresse.
Jeg skal lave et nyt logo og vil gerne vælge nogle farver der kan trykes i
både CMYK og Pantonefarver, uden der opstår farveforskel.

/Chrille

Fra : Studio Smalbro

Dato : 05-03-03 22:14

Jeg ville nok i dit sted suse ind i Tegnecenter eller ind til JM Thomsen og
få fat i en vifte med omregning. I de flest tilfælde syntes jeg nu den
omregning der foregår i softwaren når du skifter farverum fungerer udmærket.
Der hvor det ofte halter er hos trykkeriet. Og det er ikke fordi det er
udygtige trykkere, man skal blot tage til trykstart og sikre sig at de
rammer den farve man vil have.

Kh
Bjørn

Fra : Thomas

Dato : 06-03-03 08:27

"Studio Smalbro" <studio@smalbro.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der hvor det ofte halter er hos trykkeriet. Og det er ikke fordi det er
> udygtige trykkere, man skal blot tage til trykstart og sikre sig at de

Hvilket ofte er umuligt, hvis det er en bestemt Pantone du vil ramme med
CMYK farver. De kan måske nok justere deres maskine til at komme meget tæt
på Pantonefarven, men det bliver højst sandsynligt på bekostning af evt.
fotos i tryksagen.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - live webcam
http://www.fastfreeway.dk?ref=11242 Får du trafik nok på hjemmeside?
http://www.autobooster.dk/register.php?referer=1152 Stadig ikke nok trafik?

Fra : Carsten Thomsen

Dato : 14-03-03 23:33

Nu er jeg forvirret.........

Hvis et trykkeri f.eks. skal trykke et blad i 4-farve - bliver det jo trykt
i CMYK.

Hvis nu f.eks. nogle annoncører har indleveret materiale, og deres logo er i
en pantone 293C (en blå farve)
- vil logoet så ikke blive meget tæt på pantone 293C fra viften - når man nu
trykker i CMYK ?

Hvad er problemet egentligt?
Hvis nogen gider forklare en "ikke-grafiker", vil jeg blive glad!

Mange hilsner fra

Carsten
cajuth@hotmail.com
--

PS:
Læser du skønlitteratur?

Fra : Tomasz

Dato : 15-03-03 00:35

> Hvad er problemet egentligt?
> Hvis nogen gider forklare en "ikke-grafiker", vil jeg blive glad!

Hej
Som regel pantonfarver ligger uden for CMYK farve rum, derfor er de svære at
gengive i CMYK.
MVH
Tomasz

Fra : Kurt Lund

Dato : 15-03-03 02:03

Carsten Thomsen skrev:

> Hvis et trykkeri f.eks. skal trykke et blad i 4-farve - bliver det jo
> trykt i CMYK.

Ja.

> Hvis nu f.eks. nogle annoncører har indleveret materiale, og deres
> logo er i en pantone 293C (en blå farve)
> - vil logoet så ikke blive meget tæt på pantone 293C fra viften - når
> man nu trykker i CMYK ?

Hele humlen ligger netop i, at det kun kommer tæt på. En annoncør kan
være meget ømfindtlig med at der trykkes med den helt korrekte farve, og
det er i praksis umuligt med CMYK. Her er der (mindst) to muligheder for
fejl. Dels ligger mange Pantonefarver udenfor toneomfanget af CMYK og vil
derfor kun tilnærmelsesvis blive den rigtige farve i firfarvetryk. Dels
bliver der introduceret fejl, når 4 farver skal trykkes oveni hinanden.
En smule forskydning af trykpladerne og en lidt forkert justering af
farvetilførslen - for at nævne bare noget.

Ved trykning af staffagefarver (fx. med Pantone) blandes den korrekte
farve forinden trykket og det er så trykkerens ansvar at gøre det
tilstrækkeligt omhyggeligt. Denne farve anvendes så på sin egen trykplade
uafhængigt af de fire øvrige farver (CMYK).

Som eksempel er den farve du nævner Pantone 293C blandet af 50 dele
PANTONE Ref. Blue og 50 dele Pro. Blue.

Jeg har forsøgt efter bedste evne at lave en farvecirkel, som viser
begrænsningerne i hhv. RGB, CMYK og Pantonefarverne i forhold til
hinanden. Den kan ses her:
http://home20.inet.tele.dk/fam-lund/farvehjul.png

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.

Fra : Carsten Thomsen

Dato : 15-03-03 16:28

Hej!

Forestil jer et blad/magasin med 4-farve-fotos. På et opslag findes 3
annoncører.

De to annoncører har hver to farver i sit logo!
Den sidste annoncør har tre farver i sit logo.

Hvad gør trykkeren så, hvis han skal trykke dette ?

Skal han både trykke med CMYK og de 7 pantone-farver ?

Hvor mange trykgange skal der typisk til ???

Mange hilsner fra

Carsten
cajuth@hotmail.com

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 16-03-03 01:58

"Carsten Thomsen" skrev...
> [...]
>
> Hvad gør trykkeren så, hvis han skal trykke dette ?
>
> Skal han både trykke med CMYK og de 7 pantone-farver ?

Ja - Hvis kunden forlanger at alle farver skal være nøjagtigt
som defineret efter pantone, og er villig til at slippe guldet,
så der det måden. Men når de hører prisen, falder de fleste
til ro igen. Når man så er enedes om at køre sagen i 4+4,
vil det så som regle fremgå af ordresedlen at farven i
"Krakil A/S" logo skal rammes så præcist som muligt.

> Hvor mange trykgange skal der typisk til ???

Hvis sagen er 16 sider A4 i 4+4, kan det klares i et hug i
en 8-farve (min. 64 * 90 cm) maskine. 2 gange i en 4-farve
og ........

Keld Lergren Nielsen
"Det kan føre til de frygteligste ting, når folk, som ikke
er vant til det, tænker sig om."

Fra : Carsten Thomsen

Dato : 17-03-03 06:23

> Hvis sagen er 16 sider A4 i 4+4, kan det klares i et hug i
> en 8-farve (min. 64 * 90 cm) maskine. 2 gange i en 4-farve
> og ........

Hvorfor er det så godt for en trykker at have en 8-farve, når man som regel
blot trykker 4-farver (CMYK)...?

- spørger en nysgerrig!

Hilsen
Carsten

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 18-03-03 00:38

"Carsten Thomsen" skrev i en meddelelse...
> Hvorfor er det så godt for en trykker at have en 8-farve, når man som regel
> blot trykker 4-farver (CMYK)...?
>
> - spørger en nysgerrig!

En 8-farve maskine vil sædvanligvis have en vendetromle
mellem 4. og 5. værk, så der kan trykkes 4+4 farver i et
gennemløb.

Keld Lergren Nielsen

"Kunsten er at undgå at virkeligheden forstyrrer dine drømme".

Fra : Thomas

Dato : 17-03-03 10:38

"Carsten Thomsen" <cajuth@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> en pantone 293C (en blå farve)
> - vil logoet så ikke blive meget tæt på pantone 293C fra viften - når man

Det er slet ikke sikkert logoet kommer med, hvis annoncøren har leveret
materiale til trykkeren, hvor farven er angivet i Pantone i stedet for CMYK
process, så får han problemer med at køre film/plader ud til at trykke
efter, hvis det kun er en 4-farvet tryksag. Trykkeren vil så højst
sandsynligt (og forhåbentlig) kontakte annoncøren/den ansvarlige for
tryksagen, for at fortælle at der er et problem med den pågældende annoncør.
Det materiale der er modtaget fra annoncøren skal så laves om til CMYK før
man kan lave en 4-farvet tryksag.

Håber det forklarede mere end det forvirrede