Andet multimedie
bentjuul 3670
CorelDRAW 11
Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-03-03 21:19

kan CorelDRAW 11 bruges til at lave gif-filer om til vektorer?
kan det bruges til andet?

Fra : Studio Smalbro

Dato : 05-03-03 22:11

Nej det er nok ikke det rigtige. CorelDraw kan en hel masse, men lige det
der lyder lidt kejtet, alt afhængigt af hvad man snakker om. Hvis det f.eks
handler om et logo i plane flader kan du tegne det af i Draw eller du kan
trace det i CorelTrace, som er et rigtigt udmærket vektoriseringsprogram der
følger med Corel 11.
CorelDraw 11 kan bruges til rigtigt meget andet, hvad der vist giver sig
selv.

Kh
Bjørn

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 05-03-03 22:31

> kan CorelDRAW 11 bruges til at lave gif-filer om til vektorer?
Ja Corel Draw kan lave GIF filer om til vektorer, det gør du næmmest med det
lille tilbehørs program som hedder Corel Trace (en del af Draw pakken)

> kan det bruges til andet?
Et spørgsmål, som kræver noget mere fra dig, hvad vil du bruge det til?

Draw er et tegneprogram (et af de bedste i verden). Så det du gerne vil, kan
også lade sig gøre i Corel Draw. Derudover så får du en række andre nyttige
programmer med i Corel Draw 11 pakken. F.eks Corel Trace, Corel Photopaint
(konkurrent til photoshop), Corel Capture (til højopløselig skærmkopier),
Corel R.A.V.E. (til at lave animationer til Web). Så hvis du har nogle
yderligere spørgsmål inden du går ud og investerer i verdens bedst
sammensatte tegneprograms pakke, så fyr løs. (til orientering så er det et
af hovedhjørnestenene i min grafiske virksomhed)

Mvh
Anders

Indlæg fra DIGIT kommenteres ikke!!!

Fra : Olesen

Dato : 05-03-03 22:33

"Anders Rehhoff" <artryk@post11.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Draw er et tegneprogram (et af de bedste i verden).

Mener også TRACE var med i version 6 ??? Men ikke i 8 ???

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 05-03-03 23:38

> "Anders Rehhoff" <artryk@post11.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Mener også TRACE var med i version 6 ??? Men ikke i 8 ???

Trace var også med i ver 8.

Fra : Olesen

Dato : 06-03-03 18:29

"Anders Rehhoff" <artryk@post11.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> Trace var også med i ver 8.

Er det ikke bare OCR trace ?? altså tekstgekendelse ????

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 06-03-03 19:11

> Er det ikke bare OCR trace ?? altså tekstgekendelse ????

Jeg har selv haft glæde af OCR Trace til tracing (vektorisering) i version
6, 8, 10 og 11. Tekstgengivelsen (OCR) har jeg ingen erfaringer med (her
bruger jeg Omnipage).

Der er forskelle på hvordan de enkelte udgaver arbejder, så alt efter hvad
det er jeg ønsker at Trace bruger jeg de forskellige versioner. 8eren bruger
jeg mest når det er SH streg som skal vektoriseres (gammel vane). 8eren er
bestemt uegnet til at vek. farvebilleder og grayscale (der dannes nogle
firkanter i baggrunden). Hvorimod jeg er ganske begejstret for ver.11 som
også kan vektorisere farve og Grayscale som var de 1 bit billeder..

Fra : Olesen

Dato : 06-03-03 20:26

> [...]
> firkanter i baggrunden). Hvorimod jeg er ganske begejstret for ver.11 som
> også kan vektorisere farve og Grayscale som var de 1 bit billeder..

Okis...

Jeg troede iøvrigt, at Canadiske Corel var på vej ud og
de ikke ville lave yderligere versions ?

Måske man sku' prøve 11'eren, ved du,
om photopaint 11 er markant anderledes end 8'eren ???
Jeg tænker på federe effekter mv ?

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 06-03-03 22:29

> Jeg troede iøvrigt, at Canadiske Corel var på vej ud og
> de ikke ville lave yderligere versions ?
Det er ganske rigtigt at de har økonomiske problemer, men de kæmper stadig,
og ud over Draw, så er der lige kommet en ny og spændende udgave af Corel
Ventura.

> Måske man sku' prøve 11'eren, ved du,
> om photopaint 11 er markant anderledes end 8'eren ???
> Jeg tænker på federe effekter mv ?

Ver.8 af Corel Photopaint bruger jeg ikke mere, er gået over til 10/11.

Jeg har kun haft Draw 11 i knap en måned, så det er begrænset hvor langt jeg
er kommet rundt endnu, men en af de muligheder som er ganske fantastisk er
funktionen til at fjerne røde øjne i billeder. Funktionen fungerer som et
viskelæder, du kører simpelthen bare redskabet hen over de røde øjne, og
hvupti så er de forsvundet. Det tar ca. 2-3 sekunder at fjerne røde øjne (du
læste rigtigt 2-3 SEKUNDER).

M.h.t. Fede effekter - der har jeg lige lavet en optælling under effekter,
der er 103 forskellige af slagsen (incl. Sharpe og Soft etc.) Så kan du selv
tælle op i ver.8. Giv venligst tilbagemelding til information andre!!!

Der er kommet 2-3 nye værktøjer til maskning i værtøjslinien, i forhold til
ver.8.. Der er kommet et nyt værktøj som hedder Cut Out, som giver mulighed
for hurtig og effektiv maskning (dette værktøj har jeg kun haft tid til
overfladisk at teste) men det virker overbevisende.

- Og sikkert en masse andet som jeg ikke har haft tid til at sætte mig ind i
endnu.

Fra : Olesen

Dato : 07-03-03 20:35

> [...]
> viskelæder, du kører simpelthen bare redskabet hen over de røde øjne, og
> hvupti så er de forsvundet. Det tar ca. 2-3 sekunder at fjerne røde øjne

Utroligt.
Jeg synes blot, disse automatik-anti-rødøje funktioner ofte
er for dårlige, og man kan sagtens lave samme effekt
selv hurtigt med de gængse funktioner i 'paint.
Hvis dette er eneste eye-opening funktion i 11'eren,
så tror jeg jeg venter en stund.:*S*, men ok,
døjer man med røde øjn.:*S*

Ca. 77 under "effekter".
Er 11'eren også kommet på dansk endnu ?

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 07-03-03 21:31

> selv
>
> Ca. 77 under "effekter".
> Er 11'eren også kommet på dansk endnu ?

Nej den kom sidst i version 9 på dansk - og vi skal ikke regne med at den
kommer i en dansk udgave.

Fra : plh

Dato : 09-03-03 21:29

..:*S*, men ok,
> døjer man med røde øjn.:*S*

Der er rigtig mange der døjer med mine røde øjne, men så skulle de bare se
dem inde fra...

Rart at nogen tør sige (her) at de bruger Corel.

Per

Fra : Olesen

Dato : 09-03-03 22:40

"plh" <ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> .:*S*, men ok,
> >

> Der er rigtig mange der døjer med mine røde øjne, men så skulle de bare se
> dem inde fra...
>
> Rart at nogen tør sige (her) at de bruger Corel.

Til de priser jeg har givet for programmet, tør jeg da godt *S*

MVH

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 06-03-03 22:34

Anders Rehhoff wrote:

> [...]
> Et spørgsmål, som kræver noget mere fra dig, hvad vil du bruge det til?
>
> Draw er et tegneprogram (et af de bedste i verden).

Det siger ikke så meget, da der vist kun er få store programmer
og det største photoshop er ligefremt ondskabs fuldt.

> Så det du gerne vil, kan
> også lade sig gøre i Corel Draw.

ja, ja, men kan jeg få programmet til at gøre det som jeg vil?

> [...]
> (konkurrent til photoshop), Corel Capture (til højopløselig skærmkopier),
> Corel R.A.V.E. (til at lave animationer til Web ).

Har du lavet animationer til Web med Corel R.A.V.E?

Hvad laver din grafiske virksomhed?

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 07-03-03 17:30

sammensatte tegneprograms pakke, så fyr løs. (til orientering så er det et
af hovedhjørnestenene i min grafiske virksomhed)

> Hvad laver din grafiske virksomhed?

Jeg har et trykkeri, hvor jeg producerer alt fra kuverter, visitkort,
brevpapir og 4 farvet tryksager.

> Det siger ikke så meget, da der vist kun er få store programmer
> og det største photoshop er ligefremt ondskabs fuldt.

Nu gælder det om at holde tungen lige i munden. Til produktion af tryksager
kan man give 3 hoved grene af produkter som er nødvendige.

1. Et billed behandlingsprogram (Corel Photopaint, Photoshop o.a.)
Er godt til at behandle foto's i.

2. Et sideombrydningsprogram (Corel Ventura, Framemaker, Pagemaker, Quark,
Indesign o.a.)
Er godt hvis du har meget tekst, flere tekstfiler, billedfiler etc. som skal
samles til en tryksag.

3. Et tegneprogram (Corel Draw, Adobe Illustrator o.a.)
Er godt hvis du skal lave tryksager med mindre tekst, have specielle
effekter i tekst/kasser etc. Lave design til brevpapir, kuverter etc. I et
Corel Draw dokument kan du også importere billedfiler etc.

> ja, ja, men kan jeg få programmet til at gøre det som jeg vil?

Dit spørgsmål gik ud på om du kunne vektorisere en GIF fil, og det kan du -
her skal du blot bruge Corel Trace som følger med i Corel Draw pakken - Så
svaret er JA til det du har spurgt om indtil videre. Men konkretisere hvad
det er du ønsker udover GIF filen, så skal jeg se om jeg kan svare.

> Har du lavet animationer til Web med Corel R.A.V.E?

Nej - for det er ikke min gebet at producere hjemme sider. Men jeg har
tilgengæld set det demonstreret på et Corel Draw seminar dengang ver. 10
blev lanceret.

Håber at det gav dig svar på dine spørgsmål, ellers så spørg.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-03-03 09:50

Anders Rehhoff wrote:

> [...]
> blev lanceret.
>
> Håber at det gav dig svar på dine spørgsmål, ellers så spørg.

Tak Jeg har fundet en, som kender og buger programmet.