Andet multimedie
bentjuul 3670
gratis foto -el. tegneprogram m/friskrab..~
Fra : John Frahm

Dato : 02-03-03 11:58

Er der nogen som kender til et gratis program med friskrabsfunktion ?

Paint Shop har øjensynligt ikke denne facitilet...

mvh.

John

Fra : goofy

Dato : 02-03-03 12:17

Hej John

> Paint Shop har øjensynligt ikke denne facitilet...
Hvis du bruger "Freehand" stter værktøjet til " point to point" og så
markerer det du vil have væk - trykker på delete så er det pist borte

Ellers er der Irfranwiev ( gratis ), jeg mener den kan

Steen Vinbæk

Fra : emj

Dato : 02-03-03 12:43

On Sun, 2 Mar 2003 12:17:24 +0100, "goofy" <nospam@oncable.dk> wrote:

>Hvis du bruger "Freehand" stter værktøjet til " point to point" og så
>markerer det du vil have væk - trykker på delete så er det pist borte

Og vælger du "promote to layer" kan du med viskelæderet fjerne de
områder, du ikke vil have med.
Viskelæderets kan du indstille tykkelse og gennemsigtighed på i Tool
Hilsen emj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-03-03 15:23

"goofy" <nospam@oncable.dk> skrev
> Hvis du bruger "Freehand" stter værktøjet til " point to point" og så
> markerer det du vil have væk - trykker på delete så er det pist borte

I nogle situationer er "Freehand" sat til "Smart Edge" faktisk nemmere at
arbejde med. Ellers giver jeg dig ret.

Erik Ginnerskov - erik snabela ginnerskov dot dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : kjaer

Dato : 02-03-03 21:04

"John Frahm" <frahm@midtfyn.net> skrev i en meddelelse news:b3so04$gss$1@sunsite.dk...
> Er der nogen som kender til et gratis program med friskrabsfunktion ?
>
> Paint Shop har øjensynligt ikke denne facitilet...
>
> mvh.
>
> John

Du kan bruge "mask" i psp, det er meget præsis.
Under layer vælg "promot to layer", Under mask vælg "new" og "hide all" , vælg "view Mask" og "edit", så kan du med eraser fjerne
med den ene museknap og lægge på med den anden.

Fra : Thomas

Dato : 04-03-03 23:56

"kjaer" <villyknNO@greenSPAM.gl> skrev i en meddelelse
> [...]
vælg "view Mask" og "edit", så kan du med eraser fjerne
> med den ene museknap og lægge på med den anden.

Kan det i praksis bruges til at fritlægge med? Laver den en path som kan
bruges i Quark eller InDesign?

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - live webcam
http://www.fastfreeway.dk?ref=11242 Får du trafik nok på hjemmeside?
http://www.autobooster.dk/register.php?referer=1152 Stadig ikke nok trafik?

Fra : emj

Dato : 05-03-03 00:27

On Tue, 4 Mar 2003 23:55:47 +0100, "Thomas" <flash4@it.dk> wrote:

>Kan det i praksis bruges til at fritlægge med?
Ja, selvfølgelig kan det da det.

> Laver den en path som kan
>bruges i Quark eller InDesign?

Hvad har det med sagen at gøre?

Hilsen emj

Fra : Thomas

Dato : 05-03-03 09:13

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad har det med sagen at gøre?

Det er bare det jeg forstår ved at fritlægge. Hvis jeg beder om et fritlagt
billede, så forventer jeg det fungerer i Quark eller InDesign og det ikke
bare er et billede med hvid (eller anden farve) baggrund. Kan være der er
andre med sammen forventning?

Fra : emj

Dato : 05-03-03 09:26

On Wed, 5 Mar 2003 09:12:36 +0100, "Thomas" <flash4@it.dk> wrote:

> [...]
>bare er et billede med hvid (eller anden farve) baggrund. Kan være der er

Jeg tror ikke, at folk, der har råd til og brug for Quark og Indesign
sidder og arbejder i PSP, så jeg synes det er skrækkeligt ligegyldigt.

Kunne man ikke stille samme forventning til quark og indesign?
Hvorfor kan de ikke bruge PSP-formater?
Hilsen emj

Fra : Thomas

Dato : 05-03-03 12:17

> Jeg tror ikke, at folk, der har råd til og brug for Quark og Indesign
> sidder og arbejder i PSP, så jeg synes det er skrækkeligt ligegyldigt.

Det kunne jo være kan skulle levere et billede til en, som bruger de
pågældende programmer ... men point taken

> Kunne man ikke stille samme forventning til quark og indesign?
> Hvorfor kan de ikke bruge PSP-formater?

Vel nok fordi PSP åbenbart ikke tilbyder den option mht. fritlægning. Men
det kan være man kan bruge en alphakanal til fritlægning fra PSP?

Fra : Digit

Dato : 05-03-03 20:36

"Thomas" ræsonnerede, og skrev d. 05 mar 2003:

> Vel nok fordi PSP åbenbart ikke tilbyder den option mht. fritlægning.
> Men det kan være man kan bruge en alphakanal til fritlægning fra PSP?

Nej, hvis man skal tro de PSP-kyndige (jf. de tidligere posts om PSP og
fritlægning)

--
/Digit

Indlæg i dk.edb.grafik med mere
end ét '!' efter et ord ignoreres

Fra : emj

Dato : 05-03-03 21:54

On Wed, 5 Mar 2003 19:35:55 +0000 (UTC), Digit
<Digit@Gnaveren.invalid> wrote:

>Nej, hvis man skal tro de PSP-kyndige (jf. de tidligere posts om PSP og
>fritlægning)

Den nye version PSP8.0 BETA skriver således i den endnu meget
sparsomme hjælpefunktion.

When you create multi-layered images, you must save them in .PspImage
format (Paint Shop Pro’s native format) to maintain all layer
information.

When you save to most other formats, all layers are merged into one
background layer. When you save to .PSD (PhotoShop) format, the image
maintains raster and adjustment layers, but vector layers are
converted to raster layers.
Hilsen emj

Fra : Thomas

Dato : 06-03-03 08:25

> [...]
> background layer. When you save to .PSD (PhotoShop) format, the image
> maintains raster and adjustment layers, but vector layers are

Men hvad med alpha kanaler? Kan PSP håndtere dem?

Fra : emj

Dato : 06-03-03 09:19

On Thu, 6 Mar 2003 08:25:15 +0100, "Thomas" <flash4@it.dk> wrote:

>Men hvad med alpha kanaler? Kan PSP håndtere dem?

Jeg ved ikke, hvad du mener med at "håndtere".
Ja, man kan da gemme en selection i alfakanaler, men hvad skulle det
kunne hjælpe?
Hilsen emj

Fra : Thomas

Dato : 06-03-03 11:04

> Jeg ved ikke, hvad du mener med at "håndtere".
> Ja, man kan da gemme en selection i alfakanaler, men hvad skulle det
> kunne hjælpe?

InDesign kan bruge alphakanaler på samme måde som den kan bruge paths fra
Photoshop.

Fra : emj

Dato : 06-03-03 11:59

On Thu, 6 Mar 2003 11:04:08 +0100, "Thomas" <flash4@it.dk> wrote:

>InDesign kan bruge alphakanaler på samme måde som den kan bruge paths fra
>Photoshop.

Jo, men det har bare ikke meget at gøre med mulighederne for samspil
mellem PSP og Indesign.
Hilsen emj

Fra : Thomas

Dato : 06-03-03 12:14

> On Thu, 6 Mar 2003 11:04:08 +0100, "Thomas" <flash4@it.dk> wrote:
> Jo, men det har bare ikke meget at gøre med mulighederne for samspil
> mellem PSP og Indesign.

Det har det i høj grad, hvis man ønsker at fritlægge billeder i PSP og
anvende dem i InDesign. Hvis du ikke vil bruge alphakanaler, hvordan vil du
så gøre?

Fra : Digit

Dato : 06-03-03 18:29

"Thomas" ræsonnerede, og skrev d. 06 mar 2003:

> Det har det i høj grad, hvis man ønsker at fritlægge billeder i PSP og
> anvende dem i InDesign. Hvis du ikke vil bruge alphakanaler, hvordan
> vil du så gøre?

Jeg tror ikke EMJ har kendskab til problematikken omkring transparens i
trykte medier (hvilket er ret grundlæggende for at forstå dit spørgsmål).
Jf. også en tidligere tråd om klippestier og PSP.

Hvorfor hun ikke vil ud med det skal jeg ikke kunne sige..

Fra : emj

Dato : 06-03-03 23:45

On Thu, 6 Mar 2003 17:29:12 +0000 (UTC), Digit
<Digit@Gnaveren.invalid> wrote:

>Jeg tror ikke EMJ har kendskab til problematikken omkring transparens i
>trykte medier (hvilket er ret grundlæggende for at forstå dit spørgsmål).

Nej, jeg er ganske og aldeles simpel amatør og kan slet ikke forstå,
hvorfor PSP overhovedet skal indrages i en diskussion om
problematikker i "trykte medier".

Hilsen emj

Fra : Thomas

Dato : 07-03-03 08:31

> Nej, jeg er ganske og aldeles simpel amatør og kan slet ikke forstå,
> hvorfor PSP overhovedet skal indrages i en diskussion om
> problematikker i "trykte medier".

Vi kan jo allerede se hvor stor forvirring ordet "fritskrabe" har skabt her.
Nu kan det være nogle folk er blevet opmærksom på hvad det betyder for
andre, og kan dermed komme evt. problemer i forkøbet. Vi kunne jo
selvfølgelig bare ignorere alle tråde omkring software vi ikke selv bruger
og forblive uoplyste om andre/nye muligheder, men ville det ikke være
kedeligt og stillestående, hvis man ikke fik noget nyt indput bare en gang i
mellem?

Fra : emj

Dato : 07-03-03 08:39

On Fri, 7 Mar 2003 08:30:57 +0100, "Thomas" <flash4@it.dk> wrote:

>Vi kan jo allerede se hvor stor forvirring ordet "fritskrabe" har skabt her.

Det er fordi ordet er fordansket og forvansket.
Hilsen emj

Fra : Thomas

Dato : 07-03-03 09:27

> On Fri, 7 Mar 2003 08:30:57 +0100, "Thomas" <flash4@it.dk> wrote:
> Det er fordi ordet er fordansket og forvansket.

Jeg har efterhånden hørt en del versioner - lige fra fritlægge, fritskrabe
til fritstille. Alle har ment det samme: at fritlægge (det jeg kalder
fritlægge

Hvad hedder det egentlig officielt?

Fra : emj

Dato : 07-03-03 10:47

On Fri, 7 Mar 2003 09:27:28 +0100, "Thomas" <flash4@it.dk> wrote:

>Hvad hedder det egentlig officielt?
Aner det ikke, men i bund og grund handler det jo om at fjerne
baggrunden fra et objekt og det kan man så gøre på utallige måder alt
efter objektets beskaffenhed og hvilket brug, man vil gøre af det
isolerede objekt.
Ligeså vælger man vel sit programel efter behov.
PSP og PS kommer til at ligne hinanden mere og mere rent design og
funktionsmæssigt, dog således at PSs målgrupper er professionelle,
(behov for trykfaciliteter), hvor PSPs målgruppe er amatørene, (behov
for billeder til web, egen printer o.l.)
Jeg har selv både PS og PSP, men PSP dækker faktisk mit behov.
Jeg har været meget glad for PS "Actions", men nu byder PSP8.0 på
"scripts", og så er den forskel også fjernet.
Hilsen emj

Fra : Kurt Lund

Dato : 07-03-03 12:45

Thomas skrev:

> Jeg har efterhånden hørt en del versioner - lige fra fritlægge,
> fritskrabe til fritstille. Alle har ment det samme: at fritlægge (det
> jeg kalder fritlægge
>
> Hvad hedder det egentlig officielt?

Jeg er ikke sikker på, at der findes en egentlig officiel betegnelse for
begrebet, men det jeg hører oftest (og selv bruger) er "fritskrabning".
Jeg synes også, at det falder bedst i tråd med det, man rent faktisk
gør - og har gjort, nemlig at skrabe (f.eks. med en kniv) omgivelser væk
fra motivet.

At det så med moderne programmer kan gøres på forskellige måder giver
naturligvis grobund for forvirring. Måske bør der indføres forskellige
begreber for henholdsvis at fritskrabe via alfakanaler, klippestier
(clipping paths) og - som prg. som PS og InDesign kan - bevare
gennemsigtighed fra indfødte formater.

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.

Fra : emj

Dato : 07-03-03 13:18

On Fri, 7 Mar 2003 12:44:53 +0100, "Kurt Lund" <kl@fabel.dk> wrote:

>som prg. som PS og InDesign kan - bevare
>gennemsigtighed fra indfødte formater.

PSP kan også bevare gennemsigtighed fra indførdte fremmede formater,
men problemet opstår, når der skal gemmes igen.

Hilsen emj

Fra : Madsen

Dato : 07-03-03 14:11

Kurt Lund skrev:

> [...]
> det, man rent faktisk gør - og har gjort, nemlig at skrabe (f.eks.
> med en kniv) omgivelser væk fra motivet.

I mine øjne så skraber man ikke baggrunden væk. Man skærer eller
klipper langs med objektets omrids, så det burde vel nærmere hedde
fritskæring eller friklipning end fritskrabning. Jeg tænker pt. på
penværktøjet i Photoshop og de "fritskrabningskurver" man kan lave
med det. På engelsk hedder de så Clipping Paths og det kan vel frit
oversættes til klippestier eller klippekurver, som jeg synes rammer
langt bedre end ordet fritskrabningskurver gør.

Madsen.

Fra : Kurt Lund

Dato : 07-03-03 17:08

Madsen skrev:

> I mine øjne så skraber man ikke baggrunden væk.

Nej, ikke i dag. Men i ældre tider, hvor computeren ikke blev brugt, var
det ikke muligt at gøre det på andre måder - og det er derfor, jeg synes
at man sagtens kan bruge fritskrabning som begreb på samme måde, som
andre typografiske begreber er blevet genanvendt i moderne computersprog.

> [...]
> oversættes til klippestier eller klippekurver, som jeg synes rammer
> langt bedre end ordet fritskrabningskurver gør.

Når vi taler om netop penneværktøjet har du ret, men det er jo ikke den
eneste måde at fritskrabe på, og det var netop det, der var mit ærinde
med det tidligere indlæg. Du bekræfter egentlig mit udsagn om forvirring
i begreberne ganske godt.

Fra : Madsen

Dato : 07-03-03 17:38

Kurt Lund skrev:

> [...]
> man sagtens kan bruge fritskrabning som begreb på samme måde, som
> andre typografiske begreber er blevet genanvendt i moderne

Nå på den måde. Så forstår jeg bedre hvorfor det udtryk bliver
brugt.

> [...]
> var mit ærinde med det tidligere indlæg. Du bekræfter egentlig mit
> udsagn om forvirring i begreberne ganske godt.

Det er efter min mening klart at der er forvirring i begreberne
når de udtryk vi bruger ikke beskriver det vi gør nøjagtigt nok.
Specielt den grafiske branche har en mageløs evne til at bruge
ord som man ikke har en chance for at vide hvad dækker over, da
det ofte blot er ældgamle udtryk som bliver brugt til at beskrive
nutidens metoder.

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 07-03-03 22:18

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> ord som man ikke har en chance for at vide hvad dækker over, da
> det ofte blot er ældgamle udtryk som bliver brugt til at beskrive

Det er vel ikke mærkeligt, det er jo ud af de gamle processer de nye
metoder er tænkt, og så ældgamle er udtrykkene nu heller ikke.

Jeg har været lidt med i de "ældre tider" hvor computeren ikke blev
brugt, men vi fritskrabede aldrig noget. Vi fritlagde det eller
afmaskede det. Med rødfolie eller med rød afdækningsfarve.
Skrabe noget væk med kniv var da vist kun for at redde noget på stregen.

Jeg skal ikke kunne sige om der fandtes lokale varianter, men jeg har
altid tænkt, at folk der sagde fritskrabning ikke kom "fra faget".
(Derfor kunne de jo sagtens være dygtige alligevel

På engelsk hedder det jo "creating masks" eller "creating
clippingpaths", men det sidste er jo bare én måde at gøre det første på.
Og måden hænger, som alle vist også har sagt her, tæt sammen med hvad
anvendelse masken skal have.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Kurt Lund

Dato : 07-03-03 23:46

Storm skrev:

> [...]

> brugt, men vi fritskrabede aldrig noget. Vi fritlagde det eller
> afmaskede det. Med rødfolie eller med rød afdækningsfarve.

Du virker nu ung og frisk alligevel

> Skrabe noget væk med kniv var da vist kun for at redde noget på
> stregen.

Njah - tænk lidt længere tilbage ...

> Jeg skal ikke kunne sige om der fandtes lokale varianter, men jeg har
> altid tænkt, at folk der sagde fritskrabning ikke kom "fra faget".

Det tror jeg nu er forkert. Jeg har haft en del fagfolk på kursus, der
alle benyttede udtrykket. Om det så skyldes det ene eller det andet, skal
jeg lade være usagt.

> (Derfor kunne de jo sagtens være dygtige alligevel

Du behøver ikke at belægge dine ord - vi er da ikke sarte i denne gruppe.

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra, heraf flere og flere i

Fra : Storm

Dato : 08-03-03 00:16

Kurt Lund <kl@fabel.dk> wrote:

> Du virker nu ung og frisk alligevel

Tak - jeg føler mig da heller ikke helt brugt op. Det med ældre tider
uden computer kan jo både være for 20 eller 100 år siden.

> Njah - tænk lidt længere tilbage ...

Er du ude i noget med litografiske sten?

Århh... jeg ved nu ikke
--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : N/A

Dato : 08-03-03 00:39

Fra : Kurt Lund

Dato : 08-03-03 00:39

Storm skrev:

> Århh... jeg ved nu ikke

Jeg taler om os, der har været med i længere tid ...

Fra : Madsen

Dato : 07-03-03 23:56

Kurt Lund skrev:

> Exactement, mon ami.

:)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 07-03-03 22:45

Storm skrev:

> På engelsk hedder det jo "creating masks" eller "creating
> clippingpaths", men det sidste er jo bare én måde at gøre det
> første på.

Tja, det endelige resultat går jo selvfølgelig ud på det samme.
Altså at få en del af et billede eller en grafik afmasket og en
anden del synlig.

> Og måden hænger, som alle vist også har sagt her, tæt sammen med
> hvad anvendelse masken skal have.

Derfor synes jeg heller ikke at man kan nøjes med et enkelt ord for
alle de måder som man kan afmaske dele af et billede eller en grafik
på. Det svarer lidt til den her med at vi bruger dpi til at betegne
stort set alt hvad der har med opløsning at gøre, men selvfølgelig
så er det underordnet hvis bare hver især ved hvad der tales om.
Sådan er det jo med alting.

Madsen.

Fra : Kurt Lund

Dato : 07-03-03 23:48

Madsen skrev:

> Derfor synes jeg heller ikke at man kan nøjes med et enkelt ord for
> alle de måder som man kan afmaske dele af et billede eller en grafik
> på.

Exactement, mon ami.