Andet multimedie
bentjuul 3670
InDesign - Mystisk baggrundsfarve
Fra : Henrik Torp

Dato : 01-03-03 23:08

Hej NG

En plakat med en del tekstframes driller. En tekstframe tilføjer sin egen
baggrundsfarve (svag rosa) ved udskrift på trods af, at indstillinger for
baggrund er de samme, som for de tekstframes uden baggrundsfarve. Der er dog
tilføjet en dropshadow på problembarnet. På skærmen er der ikke noget at se.
Hvad kan problemet være?

På forhånd tak!

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Storm

Dato : 02-03-03 22:31

"Henrik Torp" <henriktorp@mail1.stofanet.dk> skrev

> En plakat med en del tekstframes driller. En tekstframe tilføjer sin egen
> baggrundsfarve (svag rosa) ved udskrift på trods af, at indstillinger for
> baggrund er de samme, som for de tekstframes uden baggrundsfarve.

Hvordan kan baggrundsfarven være den samme for frames med
og uden baggrundsfarve? Det forstår jeg ikke rigtigt.

> Der er dog tilføjet en dropshadow på problembarnet.
> På skærmen er der ikke noget at se.

Jeg har oplevet noget lignende - dog med dropshadow i en
PhotoShop fil. Det viste sig at problemet var min farveprofil.
Ændring af min farveprofil løste problemet. Den var ikke
0 i alle farver i hvidpunktet. Kan det være noget med farveprofilen?

Hvad står dine transparency settings til ved udskrift?
De skal jo stå til maximum (skyderen ud til højre) når der er
dropshadows.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Henrik Torp

Dato : 03-03-03 14:48

"Storm" <Ninzen@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> "Henrik Torp" <henriktorp@mail1.stofanet.dk> skrev

> Hvordan kan baggrundsfarven være den samme for frames med
> og uden baggrundsfarve? Det forstår jeg ikke rigtigt.

Det er indstillingerne, der er ens. Men baggrundsfarven er forskellig ved
udskrift.

> [...]
> Ændring af min farveprofil løste problemet. Den var ikke
> 0 i alle farver i hvidpunktet. Kan det være noget med farveprofilen?

Jeg startede faktisk med at lave teksten og diverse effekter i photoshop. Da
jeg placerede billedet var der ikke problemer, men efter en genstart kunne
man svagt ane en "baggrundsfarve", som så muligvis har noget med
farveprofiler at gøre. Så jeg slettede billedet og lavede så teksten med en
dropshadow i InDesign.

Jeg har ikke 100% styr på farveprofiler. Hvordan laver du 0 i alle farver i
hvidpunktet?

> Hvad står dine transparency settings til ved udskrift?
> De skal jo stå til maximum (skyderen ud til højre) når der er
> dropshadows.

De stod på max, så det burde ikke give problemer.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Storm

Dato : 03-03-03 22:05

Henrik Torp <henriktorp@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Det er indstillingerne, der er ens. Men baggrundsfarven er forskellig ved
> udskrift.

Okay.

> [...]
> man svagt ane en "baggrundsfarve", som så muligvis har noget med
> farveprofiler at gøre. Så jeg slettede billedet og lavede så teksten med en

Men det løste det altså heller ikke?
Så lyder det da som om det er InDesigns farveprofil. Har du valgt Europe
Prepress Defaults?
Ellers skulle du måske prøve at slå farvestyring helt fra, for at se
hvad der så sker.

> Jeg har ikke 100% styr på farveprofiler. Hvordan laver du 0 i alle farver i
> hvidpunktet?

Du kan finde god info om farveprofiler hos www.pixl.dk
Det der drillede mig dengang, var en profil fra et trykkeri.
Under Color Settings (kryds advanced mode til) er der nogle Conversion
Options, her var valgt Engine: Heidelberg CMM. Da jeg skiftede til Adobe
ACE var problemet løst. Men hvis du kører med den prædefinerede Europe
Prepress Defaults er det også Adobe (ACE) der er valgt, mener jeg helt
bestemt.

Nej, det burde det da ikke.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Henrik Torp

Dato : 04-03-03 22:50

"Storm" <Ninzen@ofir.dk> skrev i en meddelelse

Hej Nina

> Men det løste det altså heller ikke?
> Så lyder det da som om det er InDesigns farveprofil. Har du valgt Europe
> Prepress Defaults?

Nej. Jeg sidder ved en hjemmecomputer og leger lidt med grafiske programmer.
Jeg har en HP-printer. HP er medopfinder af sRGB og mener åbenbart at
farvemodellen er guds gave til menneskeheden. Jeg kan ikke finde ud af at
knytte andre profiler til printeren. Jeg bruger derfor også sRGB som
arbejdsprofil, da det er let at få skærmfarverne til at ligne de printede
farver på den måde.

> Ellers skulle du måske prøve at slå farvestyring helt fra, for at se
> hvad der så sker.

Jeg slog farvestyringspolitikkerne fra i InDesign dokumentet. Bingo! Nu ser
de placerede billeder fra photoshop rigtige ud. Jeg fatter bare ikke,
hvorfor det skulle være nødvendig, når jeg bruger samme arbejdsprofil i
Photoshop og InDesign?

> Du kan finde god info om farveprofiler hos www.pixl.dk

Mange tak for linket og hjælpen i øvrigt.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 05-03-03 15:05

Henrik Torp skrev:

> Jeg kan ikke finde ud af at knytte andre profiler til printeren.

Kan du heller ikke slå al farvestyring fra i printerdriveren og
farvestyre fra InDesign i stedet? Det vælger jeg altid at gøre når
jeg printer ud på min Epson.
Jeg vil langt hellere lade Adobe-programmerne farvestyre dokumentet
hele vejen til printeren end jeg vil lade printerdriveren gøre det,
for det giver bedre resultater her. Det kan så måske variere fra
printer til printer, men her er der ingen tvivl om hvad der fungerer
bedst.

Madsen.

Fra : Henrik Torp

Dato : 05-03-03 15:22

> [...]
> for det giver bedre resultater her. Det kan så måske variere fra
> printer til printer, men her er der ingen tvivl om hvad der fungerer

Der er tilsyneladende ikke mulighed for at slå farvestyring i
printerdriveren fra. Hvor plejer du at gøre det?

I kontrolpanel, printer, egenskaber kan jeg vælge fanen farvestyring. Her er
det muligt at tilføje og fjerne farveprofiler. Jeg ved ikke, hvad der sker,
hvis jeg fjerner alle profilerne. Måske Photoshop så bestemmer?

Ved du om profilerne skal være tilføjet her, før det virker, når man vælger
profilerne i f.eks. Photoshop? Indtil videre har jeg været af den
opfattelse, at man bare kunne styre fra Photoshop.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 05-03-03 15:55

Henrik Torp skrev:

> Der er tilsyneladende ikke mulighed for at slå farvestyring i
> printerdriveren fra. Hvor plejer du at gøre det?

Direkte i printerdriveren:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/epson/no_color.png>

> I kontrolpanel, printer, egenskaber kan jeg vælge fanen
> farvestyring. Her er det muligt at tilføje og fjerne
> farveprofiler. Jeg ved ikke, hvad der sker, hvis jeg fjerner alle
> profilerne. Måske Photoshop så bestemmer?

Photoshop bestemmer kun hvis du i Photoshop vælger at den skal
bestemme.
Farveprofilen inde i Kontrolpanel > Printer osv. er den profil der
bliver brugt når du stiller printerdriveren til ICM og desuden
vælger at det er printerdriveren der skal farvestyre i Photoshops
udskriftsindstillinger.
Hvis du både farvestyrer fra Photoshop og fra printerdriveren så er
det som regel svært eller endda umuligt at styre resultatet.

> Ved du om profilerne skal være tilføjet her, før det virker, når
> man vælger profilerne i f.eks. Photoshop? Indtil videre har jeg
> været af den opfattelse, at man bare kunne styre fra Photoshop.

Jeg har så som regel stillet printerdriveren til 'No Color
Adjustment' som vist her ovenfor. I Photoshop vælger jeg at printe
til den type papir som nu engang ligger i printeren. Der fulgte
forskellige papir-profiler med til min printer og de tyder på at
være ret præcise.
Hvis jeg printer på Glossy-papir så stiller jeg den sådan her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/epson/print_space_profile.png>
Er det en anden papirtype så vælger jeg selvfølgelig den i stedet.

Hvis jeg kører med printerdriveren stillet til ICM (hvilket jeg meget
sjældent gør), så vælger jeg i stedet denne indstilling i Photoshop:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/epson/printer_color_management.png>
Så beder jeg Photoshop om at den ikke skal farvestyre, men at det i
stedet er printeren og da printeren står til ICM, så vil den vælge
at bruge den valgte profil inde i Kontrolpanel > Printer osv.

Jeg kan lave samme indstillinger når jeg vælger at printe ud fra
InDesign eller Illustrator f.eks. og det giver det samme resultat
som fra Photoshop, da jeg bruger de samme farveindstillinger på
tværs af de forskellige programmer.

Madsen.

Fra : Henrik Torp

Dato : 06-03-03 21:30

Hej Madsen

"Madsen" skrev

> Direkte i printerdriveren:
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/epson/no_color.png>

Så vidt jeg kan se er det dine generelle printerindstillinger. Mine ditto
giver ikke mulighed for at fravælge farvestyring.

> Photoshop bestemmer kun hvis du i Photoshop vælger at den skal
> bestemme.

Under udskrift fra Photoshop, InDesign mm. plejer jeg at vælge
udskriftsprofil. Jeg har dog ikke profiler for HPs kvalitetspapir.

> [...]
> Hvis du både farvestyrer fra Photoshop og fra printerdriveren så er
> det som regel svært eller endda umuligt at styre resultatet.

Det er måske her det går galt, da jeg som nævnt både styrer fra Photoshop og
ikke kan fravælge farvestyring.

> [...]
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/epson/print_space_profile.png>
> Er det en anden papirtype så vælger jeg selvfølgelig den i stedet.

Jeg gør det samme, men vælger i øjeblikket sRGB, da det - som nævnt i et
tidligere indlæg i tråden - indtil videre er den nemmeste metode til at få
skærmfarverne til at ligne de printede farver. Jeg har på fornemmelsen, at
HP bruger den farvemodel på sit papir. I hvert fald følger der ikke profiler
med.

> [...]
> stedet er printeren og da printeren står til ICM, så vil den vælge
> at bruge den valgte profil inde i Kontrolpanel > Printer osv.

Mange tak for det informative svar. En gang ved lejlighed vil jeg prøve at
eksperimentere lidt, men indtil videre fortsætter jeg med sRGB.

Venlig hilsen
Henrik