Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvordan laver man den gif...
Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 01-03-03 19:11

Er der mon brugt et særligt program til at lave denne gif:
http://www.microsoft.com/office/previous/weblife/save_page_05.gif

Jeg kunne godt bruge sådanne "vejledende" giffer i forskellige sammenhænge
og er derfor interesseret i at vide, hvordan man lettest laver dem. Vil
gerne vide, om det bare er en animeret gif samlet af manuelt snappede
screendumps... eller om nogen kender et program, der kan optage en sådan
sekvens og samle den i en ikke viiiildt stor gif.

Mvh. Lisbeth

Fra : Niels Andersen

Dato : 01-03-03 22:57

[w e b w o m a n] wrote in <3e60f77e$0$19118$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>:
> Er der mon brugt et særligt program til at lave denne gif:
> http://www.microsoft.com/office/previous/weblife/save_page_05.gif

For mig at se er det noget der laves med et mere eller mindre tilfældigt
program, som kan håndtere GIF-formatet.

Det kan måske automatiseres lidt, men personligt ville jeg ikke gide rode
med sådan et program, og da slet ikke lede efter det.

Selvfølgelig medmindre man skulle lave rigtigt mange af den slags
billeder...

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-03-03 08:33

"[w e b w o m a n]" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> skrev
> [...]
> screendumps... eller om nogen kender et program, der kan optage en sådan
> sekvens og samle den i en ikke viiiildt stor gif.

Hvad skal man bruge til et sådant animeret billede? Et udvalg af screendumps
plus et billede af en cursorpil i overstørrelse.

Derefter skal man beslutte sig for, hvor mange billeder der skal bruges til
at vise pilens vandring fra et sted til næste og dermed hvornår næste
screendump kan sættes ind.

Et middel til at begrænse størrelsen på den færdige animation kan være, at
man reducerer farvedybden i de enkelte screendumps til 16 farver, eks.
standard windows-farver.

Erik Ginnerskov - erik snabela ginnerskov dot dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : emj

Dato : 02-03-03 08:40

On Sun, 2 Mar 2003 08:33:15 +0100, "Erik Ginnerskov"
<egin@SPAMKILLoncable.dk> wrote:

>Hvad skal man bruge til et sådant animeret billede? Et udvalg af screendumps
>plus et billede af en cursorpil i overstørrelse.

Man kan få programmer, som optager disse skærmhandlinger som en
avi-film.

Hilsen emj

Fra : Niels Andersen

Dato : 02-03-03 08:43

emj wrote in <j8d36vcr3plgb9lcqdfbt3mu0ikfadoepv@4ax.com>:
> Man kan få programmer, som optager disse skærmhandlinger som en
> avi-film.

Spørgsmålet er så, hvor stort et arbejde det er at gå fra denne AVI til en
brugbar GIF. Er det mon nemmere end at lave film-sekvensen manuelt?

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : Ole Helms

Dato : 03-03-03 04:13

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse

> Spørgsmålet er så, hvor stort et arbejde det er at gå fra denne AVI til en
> brugbar GIF. Er det mon nemmere end at lave film-sekvensen manuelt?

Jeg synes, det er meget nemmere at konvertere en avi-fil.
Jeg bruger MatchWare ScreenCorder v. 1.0 til optagelsen.
Farvekvalitet 256, keyframe every 24 og frames per. sec. 4 - 8.
Konverteringen forløber hurtigere end selve optagelsen, når jeg eksporterer
den med MatchWare ScreenCorder v. 2.1 Demo:
http://www.matchware.net/screencorder2/sc21ukdemo.exe

--
Venligst
Ole Helms

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 02-03-03 08:59

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan få programmer, som optager disse skærmhandlinger som en
> avi-film.

Og hvor meget fylder en sådan så... i forhold til at vise samme sekvens som
en animeret gif? Ved du det? og ved du, hvad disse programmer hedder?

Mvh. Lisbeth

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 02-03-03 11:40

[w e b w o m a n] wrote:

[Snip Optage skærmhandliner som AVI-film]

> Og hvor meget fylder en sådan så... i forhold til at vise samme
> sekvens som en animeret gif? Ved du det? og ved du, hvad disse
> programmer hedder?

Der har lige været en tråd om det i dk.edb.system.ms-windows (Filme
hvad der sker). Jeg kopierer lidt derfra:

CamStudio (gratis)
<url: http://www.atomixbuttons.com/vsc/index1.html >
CamTasia ($349)
<url: http://www.techsmith.de/products/studio/default.asp >
Hypersnap ($30)
http://www.hyperionics.com/

Jeg har selv prøvet CamStudio og CamTasia i forbindelse med optagelse
af brug af et program. Med CamStudios default codec (måden materialet
pakkes og udpakkes) fyldte et par minutter ca. 10MB. Med CamTasia
fyldte et par minutter ca. 250KB (gennemsnit af 1½ times optagelser).

Problemet med CamTasia er, udover prisen, at der skal anvendes et
specielt codec. Det skal installeres på de maskiner, der skal afspille
animationen.

I det hele taget er alting afhængigt af codec og ikke selve programmet.
Med CamTasia installeret, kan CamStudio generere lige så små filer, ved
at bruge codec fra CamTasia.

Så det store spørgsmål her er om der findes et codec, der er velegnet
til at gemme optagelser fra skærmen, og som er installeret hos de
fleste brugere. Jeg har desværre ikke noget svar.

Når man har materialet i avi-form, giver en søgning på Google efter
avi2gif en del programmer, der angiver at kunne konvertere fra avi til
gif. Så vidt jeg kan se er der også freeware-udgaver imellem, så der er
ikke noget i vejen for at eksperimentere lidt.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Rune Simonsen

Dato : 02-03-03 13:38

On 2 Mar 2003 10:39:32 GMT, Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk>
wrote:

> Så det store spørgsmål her er om der findes et codec, der er velegnet
> til at gemme optagelser fra skærmen, og som er installeret hos de
> fleste brugere. Jeg har desværre ikke noget svar.

Det kommer an på hvad "De fleste" betyder. Et umiddelbart valg vil
være MPEG-1. Det fylder temmelig lidt og kvaliteten er i orden, hvis
man vælger det rigtige program at komprimere med. - hvad det vil fylde
med "windows-billeder" ved jeg ikke, men det burde ikke være slemt.
Det kan ses på alle windows-maskiner og er også rimeligt understøttet
på andre platforme.

Alternativt er Div-X - det fylder absolut intet og kvaliteten er
suveren - mange har det installeret, men slet ikke alle. Procenter
skal jeg ikke sige noget om - det afhænger nok også lidt af hvor
"nørdet" målgruppen er. Jeg tror faktisk godt det kan konkurrere med
animeret gif i størrelsen, og så er det jo 100 gange hurtigere at
producere en sådan sekvens end en anim. gif.

--

Rune Simonsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-03-03 15:18

"Rune Simonsen" <rrs@nospam.dk> skrev

> [...]
> animeret gif i størrelsen, og så er det jo 100 gange hurtigere at
> producere en sådan sekvens end en anim. gif.

Og hvor lang tid vil det så - efter din mening - tage at producere en sådan
animeret gif? Jeg vil anslå ca. 10-15 minutter.

Har man i forvejen PSP installeret til grafikbehandling, har man også
Animation Shop. Hvorfor så investere i endnu et program, der alligevel ikke
kan gøre det bedre end PSP + AS?

Fra : Rune Simonsen

Dato : 02-03-03 16:36

On Sun, 2 Mar 2003 15:18:22 +0100, "Erik Ginnerskov"
<egin@SPAMKILLoncable.dk> wrote:

> Og hvor lang tid vil det så - efter din mening - tage at producere en sådan
> animeret gif? Jeg vil anslå ca. 10-15 minutter.

Det kommer an på hvor mange skridt den skal beskrive :) Men for hver
skridt man ønsker at beskrive skal man trodt alt:
0)lave den ønskede handling man ønsker at beskrive
1)manuelt tage et screenshot
2)paste det
3)placere en pil,
4)sige til programmet at man vil lave en ny frame.

Med min model skal man blot trykke på start i "optage-programmet",
lave sine handlinger, trykke på "gem" og så komprimere det hele i det
ønskede format. Det synes jeg lyder nemmere og hurtigere. Vi du
hellere sidde og fedte med hvert enkelt skridt er du naturligvis
velkommen til det.

> Har man i forvejen PSP installeret til grafikbehandling, har man også
> Animation Shop. Hvorfor så investere i endnu et program, der alligevel ikke
> kan gøre det bedre end PSP + AS?

Pris for Toke's CamStudio forslag + mit codec-forslag: 0 kr.
Pris for PSP +AS: Nogle hundrede(anyone?) kroner.

Hvor ser du et behov for at "investere i endnu et program"?

--

Rune Simonsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-03-03 17:35

> [...]
> Pris for PSP +AS: Nogle hundrede(anyone?) kroner.
>
> Hvor ser du et behov for at "investere i endnu et program"?

Toke skrev, at animationer produceret i CamTasia eller CamStudio skulle
brugeren have installeret noget codec for at kunne se.

Du skriver: pris for PSP + AS .....

.... men jeg nævnte, at jeg i forvejen havde PSP til grafikbehandling og
dermed gratis havde Animation Shop tillige. Desuden kræver animationer lavet
i AS ikke, at brugerne har specielle programmer installeret.

Fra : Rune Simonsen

Dato : 02-03-03 17:51

On Sun, 2 Mar 2003 17:35:19 +0100, "Erik Ginnerskov"
<egin@SPAMKILLoncable.dk> wrote:

> Toke skrev, at animationer produceret i CamTasia eller CamStudio skulle
> brugeren have installeret noget codec for at kunne se.

Ja, men jeg skrev at man kunne konvertere det der kom fra
CamStudio(Alternativt gemme direkte til det ønskede codec) til at
bruge codec's som alle(mpeg) eller de fleste(divX) havde installeret.

> Du skriver: pris for PSP + AS .....
> ... men jeg nævnte, at jeg i forvejen havde PSP til grafikbehandling og
> dermed gratis havde Animation Shop tillige.

Det er rigtigt. Men jeg talte om en generel løsning på problemet og
ikke en der lige var tilpasset de programmer du har købt.

> Desuden kræver animationer lavet
> i AS ikke, at brugerne har specielle programmer installeret.

De kræver vel at man har installeret et program, som kan vise
animerede gif-filer?

Hvem har software der kan vise gif? (~100%)
Hvem har software der kan vise mpeg? (~100%)
Hvem har software der kan vise divX? (Afhænger af målgruppen)

(Vi kører i ring - læs tråden igen).

--

Rune Simonsen

Fra : emj

Dato : 02-03-03 17:55

On Sun, 02 Mar 2003 17:51:27 +0100, Rune Simonsen <rrs@nospam.dk>
wrote:

>De kræver vel at man har installeret et program, som kan vise
>animerede gif-filer?
>
>Hvem har software der kan vise gif? (~100%)

Alle, som har en browser installeret kan se gif.
Hilsen emj

Fra : Rune Simonsen

Dato : 02-03-03 18:18

On Sun, 02 Mar 2003 17:54:33 +0100, emj <emj@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Alle, som har en browser installeret kan se gif.

Derfor de (~100%).

--

Rune Simonsen

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 02-03-03 09:22

Hej Lisbeth

Dette lille nummer kan du lave med det program som hedder Corel R.A.V.E., et
lille tilbehørs program som Corel introducerede første gang i deres ver.10
udgave af Corel Draw.

Mvh
Anders

Indlæg fra DIGIT kommenteres ikke!!!