Andet multimedie
bentjuul 3670
Udlevere grafikfiler?
Fra : Incognito

Dato : 01-03-03 14:24

Jeg er indehaver af et mindre grafisk bureau hvor jeg hovedsageligt
beskæftiger mig med design og tryk af små tryksagsoplag.
Jeg har imidlertid en kunde som skal bruge nogle af de logoer, designs etc.
jeg har designet på timeløn.

Spørgsmålet er så: Har kunden ret til at få udleveret sine designs, logoer
etc.? Eller er jeg i min gode ret til at opkræve ekstra for at overgive
rettighederne også?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-03-03 17:11

"Incognito" <i_want@no_spam.de> skrev
> [...]
> etc.? Eller er jeg i min gode ret til at opkræve ekstra for at overgive

Hvis du mod betaling og på kundens bestilling har udført et stykke arbejde,
er produktet efter min bedste overbevisning kundens ejendom.

Erik Ginnerskov - erik snabela ginnerskov dot dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : hcma

Dato : 01-03-03 19:01

"Incognito" <i_want@no_spam.de> skrev i en meddelelse
> [...]
> etc.? Eller er jeg i min gode ret til at opkræve ekstra for at overgive

Kunden har kun betalt for designet. Trykfilm, klicheer o.s.v. er
bureauets/trykkeriets ejendom. Så hvis kunden vil have udleveret
film/klicheer o.s.v. må han betale for det.
Dette er helt i overensstemmelse med nornale forretningsbetingelser, da
kunden jo ellers bare kan "flytte" klicheer, valser, films o.s.v. mellem de
forskellige firmaer og således skalte og forvalte efter forgodtbefindende,
bl.a. med pristryk.
m v h
HC

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 01-03-03 20:04

Et godt spørgsmål - Ønsker du at bevare kunden?

Hvis du gør - så skal du være han/hende behjælpelig i alle henseender, og
lade være med at stå på en evt. rettigheder. For hvis du gør det så har du
allerede tabt spillet. Ved at hjælpe kunden, har du altid en indgangsvinkel
til at kunne besøge kunden igen, og kunden vil kunne ringe til dig på et
senere tidspunkt, uden at have en dårlig smag i munden.

I mit lille trykkeri, har ovenstående altid været min politik. Der er kunder
som i tidens løb har været omkring andre leverandører (blot fordi de kunne
spare en 10 øre), men de er altid vendt tilbage når lokummet igen brændte
på.

Og noget helt andet, kunden har jo engang betalt for at få dig til at yde et
stykke arbejde, og så har kunden (i hvertfald rent moralsk) rettigheden til
at benytte det du har lavet, til det kunden ønsker. Og hvis du så skulle gå
glip af en genbestillingsordre på brevpapir etc. - det er en del af spillet.

Mvh
Anders

Indlæg fra DIGIT kommenteres ikke!!!

Fra : Kim Larsen

Dato : 01-03-03 21:06

"Anders Rehhoff" <artryk@post11.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at benytte det du har lavet, til det kunden ønsker. Og hvis du så skulle

> glip af en genbestillingsordre på brevpapir etc. - det er en del af

Kan man så også sige at en murer skal aflevere sit værktøj til kunden når
han er færdig med sit arbejde ?

Kim Larsen

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 01-03-03 22:27

> Kan man så også sige at en murer skal aflevere sit værktøj til kunden når
> han er færdig med sit arbejde ?
>
> Kim Larsen

Nej - Men kunden har ret til at bo i huset, og selv bestemme hvem og hvornår
den næste tilbygning/omforandring skal forekommen/foregå.

Fra : Kurt Lund

Dato : 01-03-03 23:57

Kim Larsen skrev:

> Kan man så også sige at en murer skal aflevere sit værktøj til kunden
> når han er færdig med sit arbejde ?

Du har helt misforstået problematikken. For at blive i analogien: nej, en
murer skal ikke aflevere sit værktøj, men han skal aflevere produktet,
som han har brugt værktøjet til at fremstille - og det ville være helt
galt, hvis han skulle bestemme hvad produktet måtte bruges til.

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.

Fra : Studio Smalbro

Dato : 01-03-03 22:59

Jeg plejer ikke at have de store skrupler med at udlevere det digitale
materiale. Jeg plejer dog gerne at fraskrive mig ansvaret for hvilke
resultater kunden får hvis vedkommende selv vil bakse med det.

Kh
Bjørn