Andet multimedie
Defaultskrift i Illustrator 10
Fra : Kurt

Dato : 26-02-03 16:10

Når jeg åbner et nyt dokument i Illustrator 10 (på Mac'en), står
standardskriften til Charcoal.
Hvordan ændrer jeg standardskriften i nye dokumenter?
Kurt

Fra : Madsen

Dato : 26-02-03 16:41

Kurt skrev:

> Når jeg åbner et nyt dokument i Illustrator 10 (på Mac'en), står
> standardskriften til Charcoal.
> Hvordan ændrer jeg standardskriften i nye dokumenter?

Jeg ved ikke om det virker på alle versioner af Illustrator, men det
virker på AI 9.02 på Win2000, for her har jeg lige prøvet det.

Find Illustrators præferencefil og åben den i en teksteditor. Led så
efter en linie med: /faceName

I min præferencefil står der f.eks.: /faceName (Myriad)

Ved at ændre navnet i parentesen til en anden font, så er det i stedet
den font Illustrator vælger som standard.
Det virker bare tilsyneladende ikke hvis man vælger en TrueType-font.
Det skal være en Type1.

Madsen.

Fra : Henrik Torp

Dato : 26-02-03 21:15

"Kurt" <eden@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Når jeg åbner et nyt dokument i Illustrator 10 (på Mac'en), står
> standardskriften til Charcoal.
> Hvordan ændrer jeg standardskriften i nye dokumenter?

Kender ikke illustrator så godt, men i andre andre Adobe programmer ændrer
man standard skrifttypen uden at have dokumenter åbne. Kan ikke huske om
muligheden for at ændre skrifttype uden at dokumenter åbne er til stede i
illustrator.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 26-02-03 21:51

Henrik Torp skrev:

> [...]
> åbne. Kan ikke huske om muligheden for at ændre skrifttype uden at
> dokumenter åbne er til stede i illustrator.

Man kan vælge tekst selvom der ikke er noget dokument åbnet i
Illustrator, men AI husker det ikke.
Det hjælper heller ikke noget at åbne de to filer i Plug-ins-mappen
('Adobe Illustrator Startup_CMYK' og 'Adobe Illustrator Startup_RGB')
og foretage ændringerne på dem. Det er ellers den måde som man
normalt får Illustrator til at køre med nogle specielle standard-
indstillinger på, men det virker ikke med teksten. Ikke på 9.02 som
jeg pt. sidder med i hvert tilfælde.

Madsen.

Fra : Kurt

Dato : 27-02-03 01:28

Jeg kan godt gå i "Prefs" og ændre skriften uden et dokument åbent, men
programmet husker ikke ændringen!
Så det virker heller ikke på 10'eren
Kurt

Fra : Madsen

Dato : 27-02-03 02:17

Kurt skrev:

> Jeg kan godt gå i "Prefs" og ændre skriften uden et dokument
> åbent, men programmet husker ikke ændringen!
> Så det virker heller ikke på 10'eren

Jeg sidder også med 10.0.2 lige nu og den husker det heller ikke,
men det gør den til gengæld hvis jeg redigerer i præferencefilen.

Der er også en værdi der hedder /faceSize. Den bestemmer hvor stor
tekststørrelse Illustrator skal vælge som standard.
http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/facename_and_size.png

Madsen.