|
| 3ds-filer Fra : Peter |
Dato : 26-02-03 13:44 |
|
Jeg arbejder lidt i ny og næ i 3DSMAX og exportere tit filer i 3DS-formatet
så det er brugbart i andre systemer - fx Swift 3D (et program der kan
konvertere 3DS og EPS om til en 3D-Flash-fil http://www.electric-rain.com/).
Men når jeg laver mine 3DS-filer i MAX bliver farven ikke eksporteret med -
hvorfor - det er ret så kedeligt at objekter i en grå farve... kan 3DS-filer
ikke indeholde farver ?
Hilsen fra Peter
| |
Rune Simonsen (26-02-2003)
| Kommentar Fra : Rune Simonsen |
Dato : 26-02-03 17:45 |
|
On Wed, 26 Feb 2003 13:44:23 +0100, "Peter" <wont@tell.you> wrote:
> [..]exportere tit filer i 3DS-formatet[..]
>
> Men når jeg laver mine 3DS-filer i MAX bliver farven ikke eksporteret med -
> hvorfor[..]
Hvis det er den farve du angiver oppe i højre hjørne af "modify" du
taler om, skal du nok ikke regne med at den bliver exporteret med -
det er en intern 3ds-max farve, som kun bliver brugt i max's
viewporte.
Det er også ligemeget :) I stedet skal du angive farver på dine
objekter ved at give et material de ønskede farver og putte det på
objekterne. Dette material bliver skrevet i 3ds filen og der står også
hvilke objekter der er associeret med hvilke materials.
Men om det virker afhænger naturligvis om loaderen i det program du
henter 3ds-filen ind i understøtter materials og deres forskellige
parametre. Hvis det kun understøtter textures kan du jo bare lave en
bitmap med den pågældende farve og så bruge den som material - men
igen: Det afhænger af loaderen i det program du ønsker at importere
filen ind i.
(Jeg er ved at skrive en 3ds-loader til mit eget program, så jeg tror
det meste af det jeg har skrevet er rigtigt, men hæng mig ikke op på
det - der er trods alt en pokkers masse chunks i det 3ds-format :))
--
Rune Simonsen
| |
|
|