/ Forside / Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet multimedie
#NavnPoint
refi 19159
Klaudi 13515
severino 5400
pallebhan.. 4553
molokyle 4203
o.v.n. 3762
tedd 3707
bentjuul 3670
transor 2817
10  miritdk 2644
Adobe Photoshop Album
Fra : Peter Loumann


Dato : 20-02-03 21:04

Hej

Adobe Photoshop Album er tilsyneladende ude nu

http://adobe.dk/products/photoshopalbum/main.html

http://www.adobe.com/products/photoshopalbum/main.html

Er der nogen her, der har leget med den? Madsen? Erfaringer?

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

 
 
emj (20-02-2003)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 20-02-03 21:51

On Thu, 20 Feb 2003 21:04:16 +0100, Peter Loumann <peloda@tiscali.dk>
wrote:

>Er der nogen her, der har leget med den

Ja, jeg modtog den i går.
I aftes katalogiserede jeg 2500 billeder, som befandt sig på nogle
cd-roms + nogle få på HD og har så i dag kikket lidt på de øvrige
faciliteter. Der er mange. Rigtig mange.
Programmet fylder 128 MB installeret.
Udover databasefunktionerne er der forskellige templates til, brug for
webgalleri, postkort, 3D billedpræsentationer (se test af en enkelt på
http://home1.stofanet.dk/emj/ ) slideshow, eksport til DVD og CD +
en masse mere, som jeg ikke har nået at tjekke endnu.
Bl. a. print af forskellige billedopsætninger a la AfterShot (psp
photo album)
Det irriterer mig grusomt, at man ikke kan lave f.eks. postkort i
PhotoAlbum og bruge dem i andre programmer. Man er tvunget til at
gemme i PDF eller udskrive.
Mere har jeg ikke at sige endnu. Programmet er jo ganske nyt på
markedet.
Hilsen emj



Peter Loumann (20-02-2003)
Kommentar
Fra : Peter Loumann


Dato : 20-02-03 22:47

On Thu, 20 Feb 2003 21:51:19 +0100, emj <emj@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Ja, jeg modtog den i går.

Så vidt jeg kan se, fås den ikke som trial.

>I aftes katalogiserede jeg 2500 billeder, som befandt sig på nogle
>cd-roms + nogle få på HD

Det var ikke mange ...

>og har så i dag kikket lidt på de øvrige
>faciliteter. Der er mange. Rigtig mange.
>Programmet fylder 128 MB installeret.

Med eller uden database? Jeg sammenligner med det ThumbsPlus, som jeg
er velfornøjet ved. Her fylder det p.t. små 580 MB, men heraf er
databasefilen ca. 550.

>Udover databasefunktionerne er der forskellige templates til, brug for
>webgalleri, postkort, 3D billedpræsentationer (se test af en enkelt på
>http://home1.stofanet.dk/emj/ )

Du kommer nok til at give en mere præcis url, hvis man ska' ku' mene
noget.

>slideshow, eksport til DVD og CD +
>en masse mere, som jeg ikke har nået at tjekke endnu.
>Bl. a. print af forskellige billedopsætninger a la AfterShot (psp
>photo album)

Nu kender jeg ikke AfterShot, men det meste af det, du nævner, ligner
umiddelbart enten noget, næsten alle lignende programmer har, eller
noget uvæsentligt gejl. Jeg er mere interesseret i hastighed, også ved
filhåndtering, database, hvor meget det kan konfigureres ...

>Det irriterer mig grusomt, at man ikke kan lave f.eks. postkort i
>PhotoAlbum og bruge dem i andre programmer. Man er tvunget til at
>gemme i PDF eller udskrive.

Ja, Adobe har det jo med at bruge egne filformater. Men "postkort"
lyder li'godt også som noget poppet fis ...

>Programmet er jo ganske nyt på markedet.

Just det! Og et marked, der er ganske tæt dækket i forvejen. Hvad kan
den, som de andre, f.eks. ThumbsPlus, ikke kan eller kan dårligere.
Adobes applikationer plejer jo van at være af mærkelsesbeværdig
kvalitet.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

emj (20-02-2003)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 20-02-03 23:18

On Thu, 20 Feb 2003 22:46:57 +0100, Peter Loumann <peloda@tiscali.dk>
wrote:

>>I aftes katalogiserede jeg 2500 billeder, som befandt sig på nogle
>>cd-roms + nogle få på HD
>
>Det var ikke mange ...
Det var altså hvad jeg nåede i aftes og jeg syntes da selv, at det var
meget pænt
>
>>og har så i dag kikket lidt på de øvrige
>>faciliteter. Der er mange. Rigtig mange.
>>Programmet fylder 128 MB installeret.
>
>Med eller uden database?

Med databasen.

>Jeg sammenligner med det ThumbsPlus, som jeg
>er velfornøjet ved. Her fylder det p.t. små 580 MB, men heraf er
>databasefilen ca. 550.

Jeg ved ikke, hvor mange billeder, der kan være i databasen på
ThumbsPlus, men der kan være 50000 i Adobes Photoalbum
>
>>Udover databasefunktionerne er der forskellige templates til, brug for
>>webgalleri, postkort, 3D billedpræsentationer (se test af en enkelt på
>>http://home1.stofanet.dk/emj/ )
>
>Du kommer nok til at give en mere præcis url, hvis man ska' ku' mene
>noget.

Kan du ikke finde ud at klikke på TEST på den vedlagte Url?
>
>>slideshow, eksport til DVD og CD +
>>en masse mere, som jeg ikke har nået at tjekke endnu.
>>Bl. a. print af forskellige billedopsætninger a la AfterShot (psp
>>photo album)
>
>Nu kender jeg ikke AfterShot, men det meste af det, du nævner, ligner
>umiddelbart enten noget, næsten alle lignende programmer har, eller
>noget uvæsentligt gejl. Jeg er mere interesseret i hastighed, også ved
>filhåndtering, database, hvor meget det kan konfigureres ...

Der kan konfigueres en masse. Du må spørge mere konkret, så jeg kan
undersøge det.
Det kan f.eks. gemme jpg lossless. altså i jpg-version2000 hedder det
vist.
>
>>Det irriterer mig grusomt, at man ikke kan lave f.eks. postkort i
>>PhotoAlbum og bruge dem i andre programmer. Man er tvunget til at
>>gemme i PDF eller udskrive.
>
>Ja, Adobe har det jo med at bruge egne filformater. Men "postkort"
>lyder li'godt også som noget poppet fis ...

Ja, der er en del poppet fis, men databasen er såvidt jeg kan skønne
suveræn. Det er det bedste jeg har set af slagsen og jeg har prøvet
nogle stykker
>
>>Programmet er jo ganske nyt på markedet.
>
>Just det! Og et marked, der er ganske tæt dækket i forvejen. Hvad kan
>den, som de andre, f.eks. ThumbsPlus, ikke kan eller kan dårligere.

Jeg har ikke brugt Thumbs Plus i mange år og aner ikke, hvad det kan.

>Adobes applikationer plejer jo van at være af mærkelsesbeværdig
>kvalitet.

Det mener jeg faktisk også er tilfældet med deres Photoalbum.
Hilsen emj


Peter Loumann (20-02-2003)
Kommentar
Fra : Peter Loumann


Dato : 20-02-03 23:55

On Thu, 20 Feb 2003 23:17:53 +0100, emj <emj@mail1.stofanet.dk> wrote:

>>Du kommer nok til at give en mere præcis url, hvis man ska' ku' mene
>>noget.

>Kan du ikke finde ud at klikke på TEST på den vedlagte Url?

Jo - man skal jo bare vide det. I min standard-bruser virker siden
ikke, og i ie6 skal man dowloade en obskur plug-in, så jeg afstår fra
at ku' mene noget.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

emj (21-02-2003)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 21-02-03 00:19

On Thu, 20 Feb 2003 23:54:39 +0100, Peter Loumann <peloda@tiscali.dk>
wrote:

>Jo - man skal jo bare vide det. I min standard-bruser virker siden
>ikke, og i ie6 skal man dowloade en obskur plug-in, så jeg afstår fra
>at ku' mene noget.

Aha
Gad vide, hvad det er for en plugin som adobe tillader sig at indlejre
i filerne.
Gider du fortælle mig det. Jeg har nemlig ikke "offentliggjort" testen
andet end her.
Hilsen emj


Kurt Lund (21-02-2003)
Kommentar
Fra : Kurt Lund


Dato : 21-02-03 01:36

emj skrev:

> Gad vide, hvad det er for en plugin som adobe tillader sig at indlejre
> i filerne.
> Gider du fortælle mig det. Jeg har nemlig ikke "offentliggjort" testen
> andet end her.


Denne: <http://home20.inet.tele.dk/fam-lund/plug-in.gif>

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.


emj (21-02-2003)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 21-02-03 03:25

On Fri, 21 Feb 2003 01:36:11 +0100, "Kurt Lund" <kl@fabel.dk> wrote:

>Denne: <http://home20.inet.tele.dk/fam-lund/plug-in.gif>

OK, sådan en karl må jeg i såfald have på min maskine.
Jeg ville ikke selv besøge en site, hvor der skal installeres en
plugin først.

Hilsen emj

Kim Jensen (21-02-2003)
Kommentar
Fra : Kim Jensen


Dato : 21-02-03 08:48

> >I aftes katalogiserede jeg 2500 billeder, som befandt sig på nogle
> >cd-roms + nogle få på HD
> Det var ikke mange ...

Øh? Hvis en database skal fungere bare nogenlunde ok, skal man vel trods alt
selv angive keywords for hvert enkelt billede. Bruger man blot 5-10 sekunder
pr. billede, synes jeg nu det er helt pænt at få ordnet 2500 billeder på en
aften!


mvh
Kim Jensen



Madsen (20-02-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 20-02-03 22:58

Peter Loumann skrev:

> Ja, Adobe har det jo med at bruge egne filformater.

Jeg ved godt at Adobe har opfundet PDF-formatet, men efterhånden
burde de fleste programmer med respekt for sig selv understøtte
det, efter min mening.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

emj (21-02-2003)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 21-02-03 11:04

On Thu, 20 Feb 2003 22:58:28 +0100, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Jeg ved godt at Adobe har opfundet PDF-formatet, men efterhånden
>burde de fleste programmer med respekt for sig selv understøtte
>det, efter min mening.

Det er vi enige om, men så må de lave programmer som
Adobes Photoalbum, så man kan skrive på kortet FØR man gemmer i
PDF-format eller udskriver.
Uanset om det er pop eller ej, at man kan lave nogle kort af
forskellig art, så er det sgu for højrøvet at ville bestemme, at de
skal skrives i hånden

Hilsen emj

Madsen (21-02-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 21-02-03 17:29

emj skrev:

> Jeg kan også sagtens lave mine kort uden skabeloner og kan alligevel
> slet ikke stilles tilfreds med præfabrikerede skabeloner uanset
> hvilket program, de befinder sig i

Nå, har du det også sådan? :)

> Køb selv programmet og du vil forstå, hvad jeg præcis mener

Det vil jeg så gøre...

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Madsen (21-02-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 21-02-03 12:11

emj skrev:

> Uanset om det er pop eller ej, at man kan lave nogle kort af
> forskellig art, så er det sgu for højrøvet at ville bestemme, at de
> skal skrives i hånden

Det er vel heller ikke nødvendigt er det, eller snakker vi forbi
hinanden? Hvis jeg laver en PDF-fil fra et eller andet program,
så kan jeg da altid(*) åbne den PDF-fil i et andet program som
også understøtter formatet og tilføje det jeg nu engang skal
have tilføjet. Det kunne f.eks. være tekst på et postkort eller
whatever.

(*) Medmindre at skaberen af PDF'en har låst den forstås.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

emj (21-02-2003)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 21-02-03 12:54

On Fri, 21 Feb 2003 12:10:47 +0100, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> Hvis jeg laver en PDF-fil fra et eller andet program,
>så kan jeg da altid(*) åbne den PDF-fil i et andet program som
>også understøtter formatet og tilføje det jeg nu engang skal
>have tilføjet.

Den mulighed, synes jeg ikke, at jeg har, som almindelig privat PC
bruger med Officepakke + diverse billedbehandlingsprogrammer.

Hilsen emj


Madsen (21-02-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 21-02-03 13:25

emj skrev:

> Den mulighed, synes jeg ikke, at jeg har, som almindelig privat PC
> bruger med Officepakke + diverse billedbehandlingsprogrammer.

Nej og så er vi tilbage til det jeg skrev tidligere.
Altså at et billedbehandlingsprogram, illustrationsprogram eller
sideombrydningsprogram med respekt for sig selv burde understøtte
PDF-formatet efterhånden. Det er jo ikke fordi at formatet først
blev opfundet i går.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

emj (21-02-2003)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 21-02-03 15:12

On Fri, 21 Feb 2003 13:25:22 +0100, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Nej og så er vi tilbage til det jeg skrev tidligere.
>Altså at et billedbehandlingsprogram, illustrationsprogram eller
>sideombrydningsprogram med respekt for sig selv burde understøtte
>PDF-formatet efterhånden. Det er jo ikke fordi at formatet først
>blev opfundet i går.

Jeg tror aldrig, du får MS og Adobe til at tilpasse sig efter hinanden


Hilsen emj


Madsen (21-02-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 21-02-03 15:23

emj skrev:

> Jeg tror aldrig, du får MS og Adobe til at tilpasse sig efter
> hinanden

Det sker jo da at de arbejder sammen, men der findes vel også mange
andre programmer end lige dem Adobe og MS laver. Jeg kan f.eks. se
at CorelDraw 11 understøtter PDF. Hvor godt den så håndterer det ved
jeg ikke, men den understøtter trods alt formatet.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

emj (21-02-2003)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 21-02-03 16:07

On Fri, 21 Feb 2003 15:22:36 +0100, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Jeg kan f.eks. se
>at CorelDraw 11 understøtter PDF

OK, men det er jo heller ikke et program, som er specielt egnet til
tekstbehandling af kort.
Hilsen emj

Madsen (21-02-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 21-02-03 16:11

emj skrev:

> OK, men det er jo heller ikke et program, som er specielt egnet til
> tekstbehandling af kort.

Det er vel ikke en hel roman du skal have sat op på et sådant postkort,
er det? :)

--
Med venlig hilsen
Madsen.

emj (21-02-2003)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 21-02-03 16:53

On Fri, 21 Feb 2003 16:10:31 +0100, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Det er vel ikke en hel roman du skal have sat op på et sådant postkort,
>er det? :)

Nej, bestemt ikke.

Jeg kan også sagtens lave mine kort uden skabeloner og kan alligevel
slet ikke stilles tilfreds med præfabrikerede skabeloner uanset
hvilket program, de befinder sig i
Det er mest generelt betragtet. De må jo være beregnet til at bruge
for folk, som ikke selv kan lave deres kort og burde være mere
forbrugervenlige.
Køb selv programmet og du vil forstå, hvad jeg præcis mener

Hilsen emj

Madsen (20-02-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 20-02-03 22:25

Peter Loumann skrev:

> Madsen?

Nej. Ikke endnu.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Peter Loumann (20-02-2003)
Kommentar
Fra : Peter Loumann


Dato : 20-02-03 22:50

On Thu, 20 Feb 2003 22:25:26 +0100, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>> Madsen?

>Nej. Ikke endnu.

Jeg husker det som om du var særdeles utålmodig efter den. Derfor det
lidt upassende personlige kald. Melder du tilbage når tidens fyldighed
er der?

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Madsen (20-02-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 20-02-03 22:55

Peter Loumann skrev:

> Jeg husker det som om du var særdeles utålmodig efter den.

Det var jeg også på et tidspunkt.

> Melder du tilbage når tidens fyldighed er der?

Skal nok.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Madsen (01-03-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 01-03-03 21:07

Peter Loumann skrev:

> Er der nogen her, der har leget med den?

Det første jeg opdager er at den tilsyneladende ikke uderstøtter
*.PCD-formatet (Kodak PhotoCD) hvilket er nok til at jeg løber
skrigende bort. Jeg har uhyre mange cd'er med netop dette format
som jeg gerne vil have katalogiseret, men nej. Ikke med Photoshop
Album åbenbart.

I det hele taget så er det ret sparsomt hvad de har valgt at
understøtte af formater.

Foto-formater:
JPEG, TIFF, BMP, PNG, GIF, PSD, PDF, PDD.

Lyd-formater:
MP3, WAV.

Video-formater:
Motion JPEG, MPEG-1/.mpg, .mov, .avi.

Billedbrowsere skal efter min mening understøtte så mange formater
som overhovedet muligt og ikke bare sådan en gang lal som man ser
her ovenfor.

Og det var så førstehåndsindtrykket herfra.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Peter Loumann (01-03-2003)
Kommentar
Fra : Peter Loumann


Dato : 01-03-03 21:24

On Sat, 01 Mar 2003 21:07:24 +0100, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Peter Loumann skrev:

>> Er der nogen her, der har leget med den?

>[...] er det ret sparsomt hvad de har valgt at
>understøtte af formater.

>Foto-formater:
>JPEG, TIFF, BMP, PNG, GIF, PSD, PDF, PDD.

Ikke imponerende. jp2 ? psp ?

>Billedbrowsere skal efter min mening understøtte så mange formater
>som overhovedet muligt og ikke bare sådan en gang lal som man ser
>her ovenfor.

Naturligvis! Det er deres fornemste kendetegn.

>Og det var så førstehåndsindtrykket herfra.

Og det skal du have tak for!

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Madsen (01-03-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 01-03-03 21:34

Peter Loumann skrev:

> Ikke imponerende. jp2 ? psp ?

Tja. Måske i version 2 hvis den nogensinde bliver aktuel.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste