Andet multimedie
bentjuul 3670
CMYK-farver og vektorgrafik
Fra : KNL DtP

Dato : 19-02-03 21:31

Hej!

Jeg skrev engang før jul et indlæg om et projekt, som jeg har gang i. Nu nærmer tiden
hvor jeg for alvor skal i gang, og jeg udnytter derfor tiden til at få styr på et par
løse ender:

I folderen skal der være et kort, og jeg har nu i CorelDraw tegnet et sådan, men
hvordan sikrer jeg mig at de farver jeg har valgt til landeveje, vandløb og skove nu
også får den farve jeg ønsker? De farver jeg har valgt er vel RGB - men til
trykningen skal de jo være CMYK. Skal jeg finde mine farver i Pantone-serien? Jeg
påtænker at gemme kortet i EPS-format og bruge det i PageMaker...

I CorelDraw er der noget farvestyring, og her man simulere forskellige printere -
heriblandt en "generic offset seperations profile". Ved at simulere denne indskrænkes
farvenuancerne betydeligt. Kan det virkelig passe, at mange farver bliver noget
"tamme" når de skal trykkes?

Dump med farven blå: http://mclaren.homepage.dk/farver.png

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Studio Smalbro

Dato : 20-02-03 00:05

1: Du skal definere de farver du bruger i Draw som cmykfarver, hvis du skal
kunne forudsige hvordan det trykte resultat bliver. Det dump du har lagt på
hjemmesiden viser en farve - korrekt - defineret som cmyk. Alle objekter i
din Drawtegning skal være definerede indenfor cmykfarverrummet. (med mindre
selvfølgelig du har brug for pantonefarver eller lign.)

2: eps og ind i pagemaker er fint. Prøv at køre en firefarveseparation fra
PageMaker på en postscriptprinter.

3: cmykfarverummet dækker ikke alle farver. Særligt skarpe grønne og lilla
farver er meget vanskelige at gengive i cmyk.

Kh
Bjørn