Andet multimedie
bentjuul 3670
Formindske størrelse på PNG filer!
Fra : Anders Mikkelsen

Dato : 18-02-03 16:57

Hej NG

Jeg har et stort billede som fylder alt alt for meget. Nu ville jeg så høre
om i kender nogle gode gratis programmer til at nedsætte størrelsen på PNG
el. GIF billeder.

Anders Mikkelsen
www.xox-news.amok.dk / xox@amok.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 18-02-03 17:26

"Anders Mikkelsen" <xox@amok.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har et stort billede som fylder alt alt for meget. Nu ville jeg så høre
> om i kender nogle gode gratis programmer til at nedsætte størrelsen på PNG
> el. GIF billeder.

Du kan reducere antallet af farver eller reducere billedets fysiske mål (altså
pixel-mål), hvis du ønsker at nedsætte billedet størrelse og samtidig bruge GIF eller
PNG.

Nu kender jeg ikke billedet, men afhænig af tyden kan du måske opnå en mindre fil ved
at gemme i JPG. Bemærk dog at den smider dataene væk, hvorved kvaliteten måske
forringes synligt.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Anders Mikkelsen

Dato : 18-02-03 17:52

Findes der ikke et gratis program som ligesom Photoshop hvor man kan vælge
"save for web" (tror jeg) og derefter sætte kvalliteten på billedet gradvist
ned så det ikke fylder så meget?

Fra : Digit

Dato : 18-02-03 18:21

"Anders Mikkelsen" ræsonnerede, og skrev d. 18 feb 2003:

> Findes der ikke et gratis program som ligesom Photoshop hvor man kan
> vælge "save for web" (tror jeg) og derefter sætte kvalliteten på
> billedet gradvist ned så det ikke fylder så meget? --

Du finder næppe et så bruger-venligt/let-at-springe-ud-i interface som PS'
'save for web' promt i et freeware, men det er vel sådan set også
ligemeget.. parametre er vel parametre uanset hvor meget gejl det er pakket
ind i.

www.gimp.org

Hvad angår størrelsen (læs. KB) på PNG-filer, så prøv at gå www.libpng.org
igennem. Der vil du bl.a. finde noget om PNG chrusher samt generel nyttig
information om formatet og dets muligheder.

--
/Digit

Fra : ha

Dato : 18-02-03 21:02

Irfanview kan meget og er gratis.
http://www.irfanview.com/

vh
ha

Fra : J.S.

Dato : 18-02-03 20:01

> [...]
høre
> om i kender nogle gode gratis programmer til at nedsætte størrelsen på PNG

Du kan prøve irfanView som er freeware.
Den kan lidt af hvert.

Mvh.
Jørgen Sørensen