Andet multimedie
bentjuul 3670
Baggrunds.gif i stedet for tabeldesign?
Fra : JSB

Dato : 14-02-03 13:15

Hej.

Tag allerførst et kik på siden: http://www.ihk.dk/kommendestud/

Jeg ønsker at ændre min baggrundsopbygning til noget mere "fastliggende",
dvs. en stil der overhovedet ikke forskubber sig sidelæns ift. bl.a. hvor
bred tekst og billede i det hvide felt er.

Pt. benytter jeg tabelopbygning (overordnet fast bredde: 789px - top og bund
dog 100%), men oplever gang på gang i MS IE, at de lodrette grønne linjer
(2x2.gif i en 2 px bred og 100% høj grøn kolonne) forskubber sig lidt til
siderne alt efter hvilken side, jeg besøger. I andre browsere, som Netscape
7 og Mozilla, er problemet ikke helt så udtalt, men forekommer dog. Jeg
synes det giver for megen uro på skærmen ved skift mellem siderne.
Prøv selv at skifte mellem venstremenuens punkter (Uddannelsessøgende, Om
Ingeniørhøjskolen, Nyhedsservice etc.) og se problemet.

For at få mere "stabilitet" på skærmen overvejer jeg derfor nu at benytte et
baggrundsbillede, der viser den grønne baggrundfarve (#99CCCC), de lodrette
2px brede streger (#669999), den 1px brede kantfarve på det hvide tekstfelt
(#669999) samt det brede hvide tekstfelt (#FEFEFE).

Tror I ikke denne løsning vil fungere, eller er det noget helt andet jeg bør
overveje (her tænkes ikke på en løsning med Frames)?
Er der evt. i denne gruppe nogle "fikse grafikere" der ville kunne hjælpe
mig med at lave dette baggrundsbillede - i så fald ville jeg være meget
taknemmelig? Alternativt kunne være en vejledning i, hvordan jeg selv skulle
lave det.

KH
Jesper

Fra : dmx - Bering

Dato : 14-02-03 15:29

Nu er jeg ikke ligefrem haj til det her,
men jeg ville da sige at du tager et 2px højt
tværsnit af din side under det sorte felt i toppen
og lægger den ind som baggrund.
Det fylder intet som gif.
Det kan måske så give at teksten hopper en smule tættere på kanten, når det
hopper, men måske er det ikke et problem når man alligevel skifter tekst
samtidig.

Eller har jeg ikke fattet noget ? ; )

fx:
http://www.graphicimage.dk/bg_help.htm

dmx - bering

Fra : JSB

Dato : 14-02-03 16:20

Hej Dmx - bering.

Du har fattet det helt korrekt. Kan du fortælle, hvordan du lavede det
tværsnit?

Jeg vil forsøge at bruge dit eksempel som baggrund.
Tusind tak for hjælpen og god weekend.

VH
Jesper

Fra : dmx - Bering

Dato : 14-02-03 18:18

Jeg tog et screenshot af hjemmesiden,
beskar/crop'ede det i Photoshop så jeg fik et billede der var 2 x 1600px.
Så fjernede jeg resterne af browseren i siderne.
Sagde "save for web" og valgte gif som format.

dmx - bering

ps.
- tøv ikke med at spørge hvis du er i tvivl om noget.

Fra : Kurt Lund

Dato : 14-02-03 18:59

dmx - Bering skrev:

> Jeg tog et screenshot af hjemmesiden,
> beskar/crop'ede det i Photoshop så jeg fik et billede der var 2 x
> 1600px. Så fjernede jeg resterne af browseren i siderne.
> Sagde "save for web" og valgte gif som format.

Hva' så, hvis brugeren har en større opløsning end 1600x1200?
Det rigtigste at gøre er at give baggrundsfarven på siden #99cccc, sætte
baggrundsbilledet til 1x789 pixel og gentage i y-aksen - alt gjort med
css. Se:
http://home20.inet.tele.dk/fam-lund/bg/bg.htm

PS: Kan jeg ikke få dig til at klippe det uvæsentlige væk, når du
svarer - og svare under det citerede. Det vil gøre det langt nemmere at
læse dine indlæg.

--
Kurt Lund
- der ikke længere ser indlæg afsendt fra kandu.dk

Fra : Kurt Lund

Dato : 14-02-03 18:59

Fra : Per Christoffersen

Dato : 14-02-03 21:39

"JSB" <jsbp@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Tror I ikke denne løsning vil fungere, eller er det noget helt andet jeg
bør
> overveje (her tænkes ikke på en løsning med Frames)?

Jeg tror du skal springe grafikken over, og lave det i CSS med nogle Div-er,
der for styling med forskellig baggrund, og forskellig bordertykkelselse og
farve.

Se evt. tutorials på www.html.dk

/Per