/ Forside / Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet multimedie
#NavnPoint
refi 19159
Klaudi 13515
severino 5400
pallebhan.. 4553
molokyle 4203
o.v.n. 3762
tedd 3707
bentjuul 3670
transor 2817
10  miritdk 2644
Gennemsigtighed med 16bit (PSP)
Fra : Jens Kristian Geyti


Dato : 13-02-03 22:18

Er det muligt at lave gennemsigtighed med 16bit (helst i PSP)?

-Hermann



 
 
max (13-02-2003)
Kommentar
Fra : max


Dato : 13-02-03 22:47

> Er det muligt at lave gennemsigtighed med 16bit (helst i PSP)?
>
> -Hermann

Hvorfor ?
max



Jens Kristian Geyti (14-02-2003)
Kommentar
Fra : Jens Kristian Geyti


Dato : 14-02-03 15:46

For at få højere billedopløsning (bedre kvalitet)
"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:tnU2a.84639$Hl6.7845626@news010.worldonline.dk...
> > Er det muligt at lave gennemsigtighed med 16bit (helst i PSP)?
> >
> > -Hermann
>
> Hvorfor ?
> max
>
>



max (14-02-2003)
Kommentar
Fra : max


Dato : 14-02-03 21:23

> For at få højere billedopløsning (bedre kvalitet)
> > > Er det muligt at lave gennemsigtighed med 16bit (helst i PSP)?
> > >
> > > -Hermann
> >
> > Hvorfor ?
> > max

Njøh - Det får du ikke med 16bit, så brug 12bit i stedet for...
max




Michael Lynge (15-02-2003)
Kommentar
Fra : Michael Lynge


Dato : 15-02-03 03:21

Hej Jens

Hvorfor spørger du ikke på www.pspgrafik.dk - de må have svaret.

vh\Michael


"Jens Kristian Geyti" <jkgeyti@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3e4c0ba4$0$226$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Er det muligt at lave gennemsigtighed med 16bit (helst i PSP)?
>
> -Hermann
>
>



Erik Ginnerskov (15-02-2003)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 15-02-03 16:52


"Jens Kristian Geyti" <jkgeyti@hotmail.com> skrev
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Er det muligt at lave gennemsigtighed med 16bit (helst i PSP)?

Du kan lave usynlige felter i gif-filer eller png-filer, hvor paletten er
begrænset til 256 farver. Hvor mange bit, det drejer sig om har jeg ikke
umiddelbart interesse i.

Men du kan se her, hvordan du gør:

www.hjemmesideskolen.dk/grafik/usynlig.asp

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov - erik snabela ginnerskov dot dk
http://www.hjemmesideskolen.dk - http://www.html-faq.dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin



Jens Kristian Geyti (15-02-2003)
Kommentar
Fra : Jens Kristian Geyti


Dato : 15-02-03 18:01

Undskyld... udtrykker mig måske for dårligt. Det jeg ønsker er
gennemsigtighed med flere farver end 256 (24bit i PSP)... det med 16bit var
helt en fejl... der er jeg ked af. Kan I hjælpe?

> Er det muligt at lave gennemsigtighed med 16bit (helst i PSP)?



Erik Ginnerskov (15-02-2003)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 15-02-03 18:11


"Jens Kristian Geyti" <jkgeyti[DEL-THIS]@hotmail.com> skrev
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Undskyld... udtrykker mig måske for dårligt. Det jeg ønsker er
> gennemsigtighed med flere farver end 256 (24bit i PSP)... det med 16bit
var
> helt en fejl... der er jeg ked af. Kan I hjælpe?

Så kan det ikke lade sig gøre, desværre.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov - erik snabela ginnerskov dot dk
http://www.hjemmesideskolen.dk - http://www.html-faq.dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin



Kurt Lund (15-02-2003)
Kommentar
Fra : Kurt Lund


Dato : 15-02-03 18:22

Erik Ginnerskov skrev:

> "Jens Kristian Geyti" <jkgeyti[DEL-THIS]@hotmail.com> skrev
> $edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Undskyld... udtrykker mig måske for dårligt. Det jeg ønsker er
>> gennemsigtighed med flere farver end 256 (24bit i PSP)... det med
>> 16bit var helt en fejl... der er jeg ked af. Kan I hjælpe?
>
> Så kan det ikke lade sig gøre, desværre.

Til web:
Understøtter PSP ikke PNG med alphatransparency?

Internt:
Giver PSP's indfødte format ikke mulighed for gennemsigtighed?

Til tryk:
Kan PSP ikke håndtere clippingpaths?


--
Kurt Lund
- der ikke længere ser indlæg afsendt fra kandu.dk


Niels Andersen (16-02-2003)
Kommentar
Fra : Niels Andersen


Dato : 16-02-03 19:03

Kurt Lund wrote in <3e4e7702$0$150$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>:
>>> Det jeg ønsker er
>>> gennemsigtighed med flere farver end 256 (24bit i PSP)... det med
>>> 16bit var helt en fejl...

> Til web:
> Understøtter PSP ikke PNG med alphatransparency?

PNG gør i hvert fald, om PSP understøtter det ved jeg så ikke.

> Internt:
> Giver PSP's indfødte format ikke mulighed for gennemsigtighed?

Ellers er der andre formater der gør. Fx. Photoshops og Gimps.

(Der stod "helst i PSP" i det oprindelige tillæg, derfor svarer jeg på lidt
ikke-PSP-specifikt.)

--
Mvh.
Niels Andersen

Lars Ladingkaer (16-02-2003)
Kommentar
Fra : Lars Ladingkaer


Dato : 16-02-03 21:38

"Niels Andersen" skrev:
>> Understøtter PSP ikke PNG med alphatransparency?
> PNG gør i hvert fald, om PSP understøtter det ved jeg så ikke.

Alpha channel transparency er også en option i PSP.

Det nemmeste er nok at have "web toolbar" synlig på skærmen, og vælge
"export png" så er den der som valgmulighed under fanebladet "transparency".

Mvh, Lars



emj (16-02-2003)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 16-02-03 21:32

On Sat, 15 Feb 2003 18:22:01 +0100, "Kurt Lund" <kl@fabel.dk> wrote:

>Til web:
>Understøtter PSP ikke PNG med alphatransparency?

Jo
>
>Internt:
>Giver PSP's indfødte format ikke mulighed for gennemsigtighed?

Selvfølgelig

>Til tryk:
>Kan PSP ikke håndtere clippingpaths?

Jeg ved ikke helt, hvad "clippingpaths" dækker. Ordet findes ikke i
PSP.
Hilsen emj


Kurt Lund (16-02-2003)
Kommentar
Fra : Kurt Lund


Dato : 16-02-03 22:25

emj skrev:

>> Til web:
>> Understøtter PSP ikke PNG med alphatransparency?
>
> Jo

OK

>> Internt:
>> Giver PSP's indfødte format ikke mulighed for gennemsigtighed?

> Selvfølgelig

Tænkte det nok.

>> Til tryk:
>> Kan PSP ikke håndtere clippingpaths?
>
> Jeg ved ikke helt, hvad "clippingpaths" dækker. Ordet findes ikke i
> PSP.

Andre ord er 'fritskrabningskurver' og 'klippestier'. Kurver man laver
for at isolere områder i TIFF- og EPS-billeder, der skal udskives med
resten gennemsigtigt i f.eks. Quark og PageMaker.
Hjælper det?

--
Kurt Lund
- der ikke længere ser indlæg afsendt fra kandu.dk


emj (16-02-2003)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 16-02-03 23:39

On Sun, 16 Feb 2003 22:25:09 +0100, "Kurt Lund" <kl@fabel.dk> wrote:

>> Jeg ved ikke helt, hvad "clippingpaths" dækker. Ordet findes ikke i
>> PSP.
>
>Andre ord er 'fritskrabningskurver' og 'klippestier'. Kurver man laver
>for at isolere områder i TIFF- og EPS-billeder, der skal udskives med
>resten gennemsigtigt i f.eks. Quark og PageMaker.
>Hjælper det?

Ja.
Man kan kun gemme gennemsigtighed i PSP i *.psp, *.png og *.gif

Hilsen emj



Erik Ginnerskov (18-02-2003)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 18-02-03 16:01


"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev > On Sun, 16 Feb 2003 22:25:09 +0100,
"Kurt Lund" <kl@fabel.dk> wrote:
>
> >> Jeg ved ikke helt, hvad "clippingpaths" dækker. Ordet findes ikke i
> >> PSP.
> >
> >Andre ord er 'fritskrabningskurver' og 'klippestier'. Kurver man laver
> >for at isolere områder i TIFF- og EPS-billeder, der skal udskives med
> >resten gennemsigtigt i f.eks. Quark og PageMaker.
> >Hjælper det?
>
> Ja.
> Man kan kun gemme gennemsigtighed i PSP i *.psp, *.png og *.gif

Men kun, hvis paletten er begrænset til 256 farver = 8 bit. Spørgeren ville
op på 16 bit farver, så det kan altså ikke lade sig gøre.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov - erik snabela ginnerskov dot dk
http://www.hjemmesideskolen.dk - http://www.html-faq.dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin



Digit (19-02-2003)
Kommentar
Fra : Digit


Dato : 19-02-03 22:40

"Erik Ginnerskov" ræsonnerede, og skrev d. 18 feb 2003:


>> Man kan kun gemme gennemsigtighed i PSP i *.psp, *.png og *.gif

> Men kun, hvis paletten er begrænset til 256 farver = 8 bit. Spørgeren
> ville op på 16 bit farver, så det kan altså ikke lade sig gøre.

Jo da, PNG understøtter helt op til 48 bit farver med 8 bit alpha blending,
og selvom jeg ikke kender meget til PSP skulle det være mærkeligt at
programmets native format gemmes med index. Dette er udelukkende en fordel
i forbindelse med animation.

--
/Digit

Erik Ginnerskov (20-02-2003)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 20-02-03 22:40


"Digit" <Digit@Gnaveren.invalid> skrev
> "Erik Ginnerskov" ræsonnerede, og skrev d. 18 feb 2003:
> >> Man kan kun gemme gennemsigtighed i PSP i *.psp, *.png og *.gif
>
> > Men kun, hvis paletten er begrænset til 256 farver = 8 bit. Spørgeren
> > ville op på 16 bit farver, så det kan altså ikke lade sig gøre.
>
> Jo da, PNG understøtter helt op til 48 bit farver med 8 bit alpha
blending,
> og selvom jeg ikke kender meget til PSP skulle det være mærkeligt at
> programmets native format gemmes med index. Dette er udelukkende en fordel
> i forbindelse med animation.

Det er da nok muligt, at man i andre programmer kan lave transparens i PNG i
op til 48 bits farvedybde. Men PSP kan altså ikke. Har forsøgt. Og det var
PSP, som spørgeren ville bruge.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov - erik snabela ginnerskov dot dk
http://www.hjemmesideskolen.dk - http://www.html-faq.dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin





Digit (21-02-2003)
Kommentar
Fra : Digit


Dato : 21-02-03 19:41

"Erik Ginnerskov" ræsonnerede, og skrev d. 20 feb 2003:

>> > Men kun, hvis paletten er begrænset til 256 farver = 8 bit.
>> > Spørgeren ville op på 16 bit farver, så det kan altså ikke lade sig
>> > gøre.

>> Jo da, PNG understøtter helt op til 48 bit farver med 8 bit alpha
> blending,
>> og selvom jeg ikke kender meget til PSP skulle det være mærkeligt at
>> programmets native format gemmes med index. Dette er udelukkende en
>> fordel i forbindelse med animation.

> Det er da nok muligt, at man i andre programmer kan lave transparens i
> PNG i op til 48 bits farvedybde. Men PSP kan altså ikke.

Nej, for PSP understøtter vel næppe 48 bit (ellers kunne du). Jeg snakker i
øvrigt ikke om 48 bit transparens men derimod 48 bit *farver*. Formatet
understøtter 8 bit transparens, altså 255 "trin" (hvilket i øvrigt er 254
mere end hvad GIF arbejder med).

> Og det var PSP, som spørgeren ville bruge.

Yeap, men PNG er på ingen måde en ringere løsning.

--
/Digit





Madsen (21-02-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 21-02-03 20:00

Digit skrev:

> Nej, for PSP understøtter vel næppe 48 bit (ellers kunne du).

Hvilke programmer kan i det hele taget det? Altså at gemme et 48 bit
billede i PNG så det stadig er i 48 bit farver når man åbner det op
igen?

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Digit (22-02-2003)
Kommentar
Fra : Digit


Dato : 22-02-03 13:29

"Madsen" ræsonnerede, og skrev d. 21 feb 2003:

>> Nej, for PSP understøtter vel næppe 48 bit (ellers kunne du).

> Hvilke programmer kan i det hele taget det? Altså at gemme et 48 bit
> billede i PNG så det stadig er i 48 bit farver når man åbner det op
> igen?

The Gimp ville være en oplagt kandidat, og det ville måske være muligt i PS
via en 'Save as'. Jeg har ingen 48-bit billeder til at teste med.

--
/Digit


emj (22-02-2003)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 22-02-03 13:38

On Sat, 22 Feb 2003 12:29:25 +0000 (UTC), Digit
<Digit@Gnaveren.invalid> wrote:

>The Gimp ville være en oplagt kandidat, og det ville måske være muligt i PS
>via en 'Save as'. Jeg har ingen 48-bit billeder til at teste med.

Har du ikke en scanner, som kan levere dig et billede i 48-bit?

Hilsen emj

Madsen (22-02-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 22-02-03 14:20

Digit skrev:

> The Gimp ville være en oplagt kandidat, og det ville måske være
> muligt i PS via en 'Save as'.

Gimp kender jeg ikke, men Photoshop kan ikke gemme 48 bit PNG-billeder.
Ikke mig bekendt i hvert tilfælde.

> Jeg har ingen 48-bit billeder til at teste med.

'Waterfall(16bit).tif' følger med til Photoshop. Den ligger i Samples-
mappen.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Madsen (07-03-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 07-03-03 15:34

Madsen skrev:

> Hvilke programmer kan i det hele taget det? Altså at gemme et 48 bit
> billede i PNG så det stadig er i 48 bit farver når man åbner det op
> igen?

PS kan komme til det vha. et ret nyt plugin, har jeg lige opdaget.
<http://www.fnordware.com/superpng/>. Det er endda gratis.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste