Andet multimedie
bentjuul 3670
InDesign: Problem med gråtonebilleder og E~
Fra : Jakob Bock

Dato : 13-02-03 17:04

Jeg har en side InDesign 2, hvor der er placeret nogle
gråtone-billeder (TIFF). Når jeg eksporterer denne side som EPS-fil
(CMYK), og rastrerer filen i Photoshop (CMYK), så ligger der farve
ikke alle 4 kanaler, og ikke kun i den sorte, som jeg havde forventet.
Er der nogen der har en idé om, hvad der kan være galt?

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Storm

Dato : 13-02-03 17:18

Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk> wrote:

> [...]
> ikke alle 4 kanaler, og ikke kun i den sorte, som jeg havde forventet.
> Er der nogen der har en idé om, hvad der kan være galt?

Prøv at rasterer i grayscale i stedet for CMYK.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 13-02-03 17:45

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Prøv at rasterer i grayscale i stedet for CMYK.

Hvis du har brug for at arbejde videre i cmyk, kan du bare paste
grayscalen ind i den sorte kanal i en tilsvarende tom cmyk fil.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Jakob Bock

Dato : 13-02-03 20:53

Storm skrev:

> Hvis du har brug for at arbejde videre i cmyk, kan du bare paste
> grayscalen ind i den sorte kanal i en tilsvarende tom cmyk fil.

Det dur ikke. EPS-filen skal sendes til tryk, og der er farve andre steder
på samme side.

Jeg har midlertid "løst" problemet, idet jeg har oprettet en ny CMYK-farve
bestående af 99,9 % sort, og farvelagt gråtonebillederne med denne farve.
Det er ikke skide smart, men det virker, og det er det vigtigste lige nu.

Jeg er dog stadigvæk interesseret i at finde ud af, hvorfor InDesign
håndterer farven sort så underligt, som jeg mener den gør.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Storm

Dato : 13-02-03 23:17

"Jakob Bock" <jakob@tegnestuen-ilt.dk> skrev

> [...]
>
> Jeg er dog stadigvæk interesseret i at finde ud af, hvorfor InDesign
> håndterer farven sort så underligt, som jeg mener den gør.

Jeg kender ikke InDesign, men mon ikke det er noget med
farveprofiler i enten InDesign eller PhotoShop?

Jeg ville aldrig tjekke en eps-fil til trykbrug i Photoshop - så er
det jo ikke længere samme fil når den er rastereret - men
enten i Illustrator (og her kan skrifterne skride), eller ved at
printe et seperationsprint af den - evt. destille en separeret pdf.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Jakob Bock

Dato : 13-02-03 23:35

Storm skrev:

> Jeg ville aldrig tjekke en eps-fil til trykbrug i Photoshop - så er
> det jo ikke længere samme fil når den er rastereret

Nu bliver den jo kun checket. Den rastrerede fil bliver jo ikke sendt til
tryk.

> - men enten i Illustrator (og her kan skrifterne skride), eller ved at
> printe et seperationsprint af den - evt. destille en separeret pdf.

Nu har vi hverken Illustrator eller Acrobat, så...

En anden vildt underlig ting mht. InDesigns EPS-eksport er, at en side med
to TIFF-billeder (gråtone) på hver 6 MB, resulterer i en 40 MB EPS-fil.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Storm

Dato : 13-02-03 23:49

"Jakob Bock" <jakob@tegnestuen-ilt.dk> skrev

> Nu bliver den jo kun checket. Den rastrerede fil bliver jo ikke sendt til
> tryk.

Nej, men en rasteret "bitmap" fil er jo ikke længere et bevis på, hvad
en "generic eps" (Indkapslet postscript) fil præcist indeholdt af
oplysninger.
En eksporteret eps fra InDesign har ikke rastereret vektor-grafik
og skrifter. De burde beskrives præcis som i deres oprindelige
form. - Det gælder ikke for en rastereret bitmap.

> Nu har vi hverken Illustrator eller Acrobat, så...

Så kan du måske placere eps'en i et rent InDesign dokument
og lave et separationsprint herfra?

> En anden vildt underlig ting mht. InDesigns EPS-eksport er, at en side med
> to TIFF-billeder (gråtone) på hver 6 MB, resulterer i en 40 MB EPS-fil.

Det er klart, vektorgrafik (modsat bitmap-grafik) fylder ikke meget
da hver enkelt pixel ikke har sin egen definition (som i bitmaps), men
områder er defineret via vektor-punkter, som næsten intet fylder i mb.
(Det drager f.eks. Illustrator og Flash fordel af).

En Photoshop eps er også en bitmap, men _kan_ indeholde vektorgrafik,
hvis det er skabt i Photoshop - men når du rastererer en generic eps,
omdannes alt til raster.

Sådan ser det ud i mit verdensbillede.
Verden ændrer sig konstant

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Storm

Dato : 14-02-03 00:00

"Storm" <Ninzen@ofir.dk> skrev

> En Photoshop eps er også en bitmap, men _kan_ indeholde vektorgrafik,
> hvis det er skabt i Photoshop - men når du rastererer en generic eps,
> omdannes alt til raster.

Omdannes alt til pixler - skulle jeg ha' skrevet

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Jakob Bock

Dato : 14-02-03 00:34

Storm skrev:

> Så kan du måske placere eps'en i et rent InDesign dokument
> og lave et separationsprint herfra?

Ja, og det har jeg i mellemtiden også prøvet -- med godt resultat. Så nu
tager jeg det helt roligt, selvom Photoshops rastrering umiddelbart virker
noget underlig.

--
Venlig hlsen
Jakob Bock

Fra : Storm

Dato : 14-02-03 14:32

Jakob Bock <jakob@tegnestuen-ilt.dk> wrote:

> Ja, og det har jeg i mellemtiden også prøvet -- med godt resultat. Så nu
> tager jeg det helt roligt, selvom Photoshops rastrering umiddelbart virker
> noget underlig.

Jeg har prøvet at genskabe situationen med en Quark eps, men lige meget
hvor meget jeg piller i en custom cmyk farveprofil, kommer sort tekst
fra Quark op i en rastereret cmyk som kun 100% sort.

Jeg forestillede mig at det var noget med sort punkts genereringen, men
jeg kan ikke få den til at lave sort tekst andet end sort. Kun hvis
filen på en eller anden måde er omkring rgb konvertering kan jeg få dit
resultat. Og det har du ikke haft - vel?

Er der andre der har en forklaring?

Et par gange har jeg har sendt InDesign filer til trykkerier sin ikke
modtog InDesign filer (fordi de ikke havde programmet eller erfaring i
problemløsning). Da har jeg lavet pdf, og det er gået fint, der burde jo
heller ikke være problemer med eps'er.
- Med mindre der bliver smækket en "farlig" profil på et sted

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Henrik Torp

Dato : 13-02-03 21:40

"Jakob Bock" <jakob.bock@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke alle 4 kanaler, og ikke kun i den sorte, som jeg havde forventet.
> Er der nogen der har en idé om, hvad der kan være galt?

Jeg forstår ikke, hvorfor du går fra InDesign til photoshop. Kan du ikke
prøve at give en slags overordnet forklaring på, hvad du laver. Er du f.eks.
ved at forberede til tryk?

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Jakob Bock

Dato : 13-02-03 21:48

Henrik Torp skrev:

> Jeg forstår ikke, hvorfor du går fra InDesign til photoshop. Kan du ikke
> prøve at give en slags overordnet forklaring på, hvad du laver. Er du f.eks.
> ved at forberede til tryk?

Ja. Og det trykkeri vi benytter, vil helst have EPS-filer, når tryksagen er
lavet i InDesign. Grunden til at jeg åbner filen i Photoshop, er udelukkende
for at se, om alting er som det skal være, hvilket det åbenbart ikke er...?

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Henrik Torp

Dato : 14-02-03 11:04

"Jakob Bock" <jakob@tegnestuen-ilt.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
udelukkende
> for at se, om alting er som det skal være, hvilket det åbenbart ikke

Ok, så forstår jeg bedre.

Men hvad er fordelen for dem ved eps-filer?

Er det kun, når man afleverer InDesign-filer, i så fald hvad er der galt med
programmet?

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Jakob Bock

Dato : 14-02-03 12:13

Henrik Torp skrev:

> Men hvad er fordelen for dem ved eps-filer?
>
> Er det kun, når man afleverer InDesign-filer, i så fald hvad er der galt med
> programmet?

Ja. Og jeg ved ikke, hvad der er galt med InDesign-filer, i forhold til at
køre siderne ud. EPS-filerne serverer de vist bare for
udskydningsprogrammet, og så ordner den resten. Det er nemt for dem, og det
er deres erfaring, at det virker.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock