Andet multimedie
bentjuul 3670
Import af pdf i Quark
Fra : Erik Andersen

Dato : 11-02-03 18:53

Jeg har lavet en annonce i pdf-format (kun sort - altså farven) og sendt til
et blad, der bliver lavet i Quark.
Så ringer de og siger, at de ikke kan importere min pdf-fil. Jeg har ikke en
meter forstand på Quark, så er der nogen, der kan fortælle mig lidt om, hvad
der er muligt eller ikke muligt. Kan Quark ikke importere pdf - eller hvad?
Jeg kender ikke versionsnummeret på den aktuelle Quark-version.
Jeg arbejder mest i PageMaker på pc.
Hvad er alternativet?
På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Erik Andersen
eandersn@post6.tele.dk

Fra : Thomas

Dato : 11-02-03 19:24

"Erik Andersen" <eandersn@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er alternativet?

At lave en eps af din annonce, den kan Quark i hvertfald håndtere.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - live webcam
http://www.fastfreeway.dk?ref=11242 Får du trafik nok på hjemmeside?
http://ownz.be/users/Chris/aanmelden.php?referrer=jogt.com Mere trafik?

Fra : Villy Erichsen

Dato : 11-02-03 19:48

Erik Andersen wrote:

> [...]
> der er muligt eller ikke muligt. Kan Quark ikke importere pdf - eller hvad?
> Jeg kender ikke versionsnummeret på den aktuelle Quark-version.

Quark kan fint importere PDF filer - blot de er laver ordentligt. Det vil sige
via Acrobat Distiller, PDF version 1,3 max.
Husk at ALLE fonte skal være embedded - det er der mange Pagemaker brugere der
ikke kan finde ud af,
Ligeledes skal farverne være CMYK kompatible altså sort skal være CMYK som 100%
sort. IKKE staffagefarve.

Gå ikke ud fra at man bare kan lave en PDF - den skal være press optimeret -
alle fonte skal som nævnt embeddes - billeder downsamples til 200 DPI . Lineart
(vectorgrafik og stregtegning) til 1200 DPI - dette er til avisbrug og DPI er
max. tilladeligt.

> Jeg arbejder mest i PageMaker på pc.
> Hvad er alternativet?

Bare lav din PDF ordentligt - så er der ingen problemer.
Jeg har efterhånden fået lært Pagemaker brugere at lave PDF´er til vores avis -
og det fungere fint.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Erik Andersen

Dato : 11-02-03 20:15

Det er fuldstændig som jeg plejer at gøre - det kunne ligne min egen
vejledning!
Jeg tror også en lille smule på, at det er en uøvet Quark-bruger der
forsøger sig. Det vil jeg få opklaret i morgen. Har for en sikkerheds skyld
lavet en eps-fil af det samme, selv om den er lidt svær at beskære i
PageMaker.
Tak for svarene
/Erik

Fra : Storm

Dato : 11-02-03 21:46

"Erik Andersen" <eandersn@post6.tele.dk> skrev

> Det er fuldstændig som jeg plejer at gøre - det kunne ligne min egen
> vejledning!

Har du måske haft pdf'en oppe i Acrobat 5, lavet ændringer der
og gemt som pdf igen derfra, kan det give problemer ved import
i Quark. Det har jeg selv været ude for - så kunne jeg ikke importere.
(Jeg ville egentlig have skrevet, at så kan du ikke importere i
Quark for så gemmes som pdf 1.4, men da jeg lige prøvede, og
det gik udmærket, siger jeg bare at det kan give problemer
- Måske fordi jeg bare sagde save as uden at lave ændringer.

Skal man lave ændringer er det bedst at gemme fra
Acrobat 4.

> [...]
skyld
> lavet en eps-fil af det samme, selv om den er lidt svær at beskære i

Ellers kunne du jo åbne epsen i Illustrator og outline skrifterne.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Erik Andersen

Dato : 12-02-03 11:34

Jeg tror at jeg har fanget den. Det virker ihvertfald nu.
Det er sådan, at jeg lavede pdf-filen lige "efter bogen" i version 1.3.
Derefter åbnede jeg den i Acrobat 5.0 - beskar den - og gemte den. Husker
ikke om det var gem eller gem som.
Den går altså åbenbart ikke, for så gemmer den i den nye version.
Så har jeg også lært noget i dag.
Tak for hjælpen.
/Erik

Fra : Kurt Brixen