Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvad kaldes "Bleed" på dansk?
Fra : Bud

Dato : 11-02-03 09:39

Hej

Hvad kaldes "bleed" på dansk?

Jeg har hørt "formering" - men det ville være rart at kunne kommunikere
godt med trykkere for at undgå misforståelser.

På forhånd tak

Venlig hilsen

Jes

Fra : Kurt Lund

Dato : 11-02-03 10:49

Bud skrev:

> Hvad kaldes "bleed" på dansk?
>
> Jeg har hørt "formering" - men det ville være rart at kunne
> kommunikere godt med trykkere for at undgå misforståelser.

Jeg bruger udtrykket "farve til kant" og det bliver altid forstået.
Formering har jeg ikke hørt før.

--
Kurt Lund
- der ikke længere ser indlæg afsendt fra kandu.dk

Fra : Bud

Dato : 11-02-03 13:29

> Jeg bruger udtrykket "farve til kant" og det bliver altid forstået.
> Formering har jeg ikke hørt før.

Farve til kant - tak - det er noteret.
Udtrykket formering fik jeg engang af en trykker.

Vh. Jes

Fra : Madsen

Dato : 11-02-03 13:45

Bud skrev:

> Udtrykket formering fik jeg engang af en trykker.

Ifølge 'Håndbog i grafisk produktion' fra Grafisk Litteratur så er
formering når omslag eller bogbind er lidt større end bogblokken.

Madsen.

Fra : Kurt Lund

Dato : 11-02-03 14:09

Madsen skrev:

> Ifølge 'Håndbog i grafisk produktion' fra Grafisk Litteratur så er
> formering når omslag eller bogbind er lidt større end bogblokken.

Tak. Min udgave ligger inde på arbejde - og gæt hvem der har ferie

Fra : Madsen

Dato : 11-02-03 14:14

Kurt Lund skrev:

> og gæt hvem der har ferie

God fornøjelse med det. :)

Madsen.

Fra : Leo.E

Dato : 11-02-03 16:12

Bud <davinci@mail.tdcadsl.dk> wrote in message news:<3E48B6A0.90006@mail.tdcadsl.dk>...
> [...]
>
> Jeg har hørt "formering" - men det ville være rart at kunne kommunikere
> godt med trykkere for at undgå misforståelser.

Hej
Her er lidt at vælge imellem, taget direkte fra gyldendals røde

bleed¹ [bli:d] sb.
   1.   a   (bind.) forskæring; forskåret (el. for stærkt beskåret) tekst el. illustration
   b   (print.) side el. illustration uden margin
   2.   plet [af noget der er løbet ud]

Hilsen: Leo

Fra : Kurt Brixen

Dato : 12-02-03 08:52

On Tue, 11 Feb 2003 09:38:56 +0100, Bud <davinci@mail.tdcadsl.dk>
wrote:

>Hej
>
>Hvad kaldes "bleed" på dansk?
>
>Jeg har hørt "formering" - men det ville være rart at kunne kommunikere
>godt med trykkere for at undgå misforståelser.

I Quark kaldes det "beskæring"

Hvis du siger at der er 3 mm til beskæring, er det det samme som 3 mm
bleed.

Kurt Brixen