Andet multimedie
bentjuul 3670
Photoshop 6.0 /JPG
Fra : Flemming Lauritsen

Dato : 08-02-03 00:55

Hej med jer !

Jeg har fået et lille problem efter jeg har fået Photoshop 6.0 ( havde ikke
problemet i Photoshop 5.0 )

Når jeg åbner en tif-fil - som jeg efterfølgende vil gemme som jpg-fil
bliver jpg billedet på størrelse med et punktum, når jeg vil indsætte det i
f.eks Word - hvis jeg ellers kan gå "fat" i det kan jeg udmærket trække det
større og billedet er ok - men jeg ikke få det gemt i et mere "normalt"
størrelse til brug ved indsæt af fil ?

På forhånd tak for hjælpen !

Med venlig hilsen

Flemming Lauritsen

Fra : Madsen

Dato : 08-02-03 01:22

Flemming Lauritsen skrev:

> [...]
> kan jeg udmærket trække det større og billedet er ok - men jeg
> ikke få det gemt i et mere "normalt" størrelse til brug ved indsæt

Hvilken printstørrelse er billedet stillet til inden du gemmer det
i Photoshop? Du gemmer med File > Save As... ikke?

Madsen.

Fra : Flemming Lauritsen

Dato : 08-02-03 17:08

Madsen skrev:
> i Photoshop? Du gemmer med File > Save As... ikke?

Jeg bruger - gemmer med File > Save As... og vælger filformat jpg - men kan
ikke styre størrelsen - hvis jeg bruger gem til web - kan jeg også gemme som
jpg og der er mange flere muligheder - her kan jeg vælge størrelse ! - det
kan man måske slet i ved gem som ( filformat ) ???

Med venlig hilsen

Flemming Lauritsen

Fra : Madsen

Dato : 08-02-03 17:31

Flemming Lauritsen skrev:

> [...]
> kan jeg også gemme som jpg og der er mange flere muligheder - her
> kan jeg vælge størrelse ! - det kan man måske slet i ved gem som (

Godt nok så er Word ikke det jeg bruger mest, men jeg har det
installeret (Word 2000) og kan se at det går efter printstørrelsen
på billedet, eller rettere så kan jeg ikke helt gennemskue hvad
Word gør, men hvor stort billedet er i Word ser ud til at være
afhængig af hvad prinstørrrelsen på billedet er stillet til.

Det vil sige at hvis du har et billede på f.eks. 1024 x 768 pixels
som er stillet til en opløsning på f.eks. 600 ppi, så har det en
printstørrelse på 4,33 x 3,25 cm. Hvis du gemmer dette billede med
File > Save As... og vælger JPEG i Photoshop, så vil billedet blive
ved med at have en opløsning på 600 ppi og en printstørrelse på
4,33 x 3,25 cm. Et sådant billede vil ikke fylde ret meget på arket
når det bliver indsat i Word.

Hvis du derimod gemmer billedet med 'Save for Web' i Photoshop og
vælger JPEG, så vil 'Save for Web' lave opløsningen om til 72 ppi
og gange printstørrelsen tilsvarende op. Det er idiotisk at 'Save
for Web' gør det, men det gør den altså. I stedet for at være 4,33
x 3,25 cm ved 600 ppi, så bliver billedet på 1024 x 768 pixels
stillet til 36,12 x 27,09 cm og 72 ppi uanset hvilken opløsning
eller printstørrelse du har valgt inde i Photoshop inden du kørte
billedet igennem 'Save for Web'.
Et sådant billede vil fylde væsentlig mere på arket når det bliver
indsat i Word, så det gælder om at få indtastet den rigtige
prinstørrelse i Photoshop og undgå at gemme billedet med 'Save for
Web'. Som navnet antyder så er 'Save for Web' beregnet til at gemme
billeder til brug på hjemmesider med. Ikke til at klargøre billeder
til tryk og print.

Hvad står dit TIFF-billede til i printstørrelsen når du har det
åbnet i Photoshop? Det ser du ved at gå op i Image > Image Size
eller Billede > Billedstørrelse på dansk.

Madsen.

Fra : Gert Chrillesen

Dato : 08-02-03 18:16

"Flemming Lauritsen" <fl@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> større og billedet er ok - men jeg ikke få det gemt i et mere "normalt"

Dette problem opstår ofte hvis du vælger CMYK mode.
Prøv at vælge RGB

MVH
Chrille

Fra : Madsen

Dato : 08-02-03 18:22

Gert Chrillesen skrev:

> Dette problem opstår ofte hvis du vælger CMYK mode.
> Prøv at vælge RGB

Det gør tilsyneladende ingen forskel på størrelsen om det er CMYK-
eller RGB-billeder man indsætter i Word 2000 her hos mig, men det
skulle ikke undre mig. Microsofts veje er uransagelige. :)

Madsen.

Fra : Flemming Lauritsen

Dato : 08-02-03 23:45

Gert Chrillesen skrev:

> Dette problem opstår ofte hvis du vælger CMYK mode.
> Prøv at vælge RGB

RGB var løsningen. Nu virker det som i Photoshop 5.0 - Tak for hjælpen !

Flemming Lauritsen