Andet multimedie
Scanne dias til 10x15 print
Fra : Heidi Bille

Dato : 07-02-03 15:27

Hej,

Jeg sidder og bakser med nogle "regnestykker". Jeg ved, at denne type
spørgsmål ofte har været nævnt her i gruppen - men jeg prøver
alligevel.

Min far har købt en scanner, der bl.a. kan indscanne dias. Han vil
gerne have ca. 3500-4000 dias indscannet!

De skal bruges dels til print (ikke så mange) og til "skærmshow"
(alle) vist på TV (via en DVD afspiller).

Så spørgsmålet er:

Hvordan scanner jeg et 35mm dias til en "flot" opløsning
i 10x15 (til print)
og "så stort som muligt" til TV?

--
Life is a process - not a principle
A mystery to be lived - not at problem to be solved

Fra : emj

Dato : 07-02-03 15:41

On Fri, 07 Feb 2003 14:27:21 GMT, privat@heidi-bille.dk (Heidi Bille)
wrote:

>Hvordan scanner jeg et 35mm dias til en "flot" opløsning
>i 10x15 (til print)

1200x1800 pixels vil være meget rimeligt.
Lav nogle prøveskanninger.

>og "så stort som muligt" til TV?

1200x1800 er mere end rigeligt til TV.
Brænderprogrammet tilpasse størrelsen til TV.
Hilsen emj

Fra : Heidi Bille

Dato : 08-02-03 14:25

On Fri, 07 Feb 2003 15:40:44 +0100, emj <emj@mail1.stofanet.dk> wrote:
> [...]

>Lav nogle prøveskanninger.

>1200x1800 er mere end rigeligt til TV.
>Brænderprogrammet tilpasse størrelsen til TV.

Tak for hjælpen - så ved jeg, hvad søndagen skal bruges til

Fra : KNL DtP

Dato : 07-02-03 15:51

"Heidi Bille" <privat@heidi-bille.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan scanner jeg et 35mm dias til en "flot" opløsning
> i 10x15 (til print)

Et 10x15 cm print vil kræve omkring 1000x1500 pixels, for at have en opløsning på de
300 ppi, som digital print skulle have.

Dit 35 mm dias har et billedareal på 24 x 36 mm, og for at få en 1000x1500 pixels ud
af det, skal du scannet det i en opløsning på omkring 1050 ppi.

> og "så stort som muligt" til TV?

Tja, PAL standarten er på 720x567 pixels, så det er lige spørgsmålet om du får noget
ud af at smide billederne i en monsteropløsning på CD og vise dem via en
DVD-afspiller.

.... når dette er sagt, så vil jeg mene at det er spild af tid at tid at scanne
billederne ind i så lav en opløsning - for hvis nu du vil lave et par flotte 20x30 cm
forstørrelser et nogle af billederne? Når du alligevel skal ha' fat i hvert enkelt
dias og rettet det til i farve og lysstyrke, så er det da dumt ikke at scanne dem i
en ordenlig opløsning.

Nu har du ikke nævnt hvilken scanner det drejer sig om, men hvis du finder ud af
hvilken opløsning den *optisk* scanne i, så vælg den. Mange filmscannere kan scanne
optisk omkring de 3000 ppi - det giver en fil på 2800 x 4200 pixels (11,7
MegaPixels). Køb en CD-brænder og gem alle billederne i TIF-formarmat. Hvis du senere
hen vil lave noget diasshow på TV'et, så kan du jo bare lave de udvalgte mindre og
smide dem på en CD.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Heidi Bille

Dato : 08-02-03 14:27

On Fri, 7 Feb 2003 15:51:07 +0100, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>

> [...]
>hen vil lave noget diasshow på TV'et, så kan du jo bare lave de udvalgte mindre og

Tak for hjælpen - det bliver mit søndags projekt
Det er en HP 3570c - og jeg er endnu ikke stødt på noget omkring den
optiske opløsning eller lign. meeen jeg vil checke hos HP.