Andet multimedie
bentjuul 3670
At male med gennemsigtig?
Fra : Søren \"Pengman\" Pe~

Dato : 05-02-03 01:35

Hey gruppe

Jeg har tegnet mig et billede (http://5o5.dk/fantest3.gif), og det jeg gerne
vil høre er om det kan lade sig gøre at lave det således at de grågule
områder bliver gennemsigtige?? Det jeg gerne vil opnå er en effekt der
ligner http://5o5.dk/fantest3.html men en hvilken som helst baggrund.

Jeg bruger Photoshop 6 og den medfølgende imageready

På forhånd tak

Søren Pedersen

Fra : Madsen

Dato : 05-02-03 02:16

Søren "Pengman" Pedersen skrev:

> Jeg har tegnet mig et billede (http://5o5.dk/fantest3.gif), og det
> jeg gerne vil høre er om det kan lade sig gøre at lave det således
> at de grågule områder bliver gennemsigtige??

Du bliver nødt til at kende baggrundsfarven på siden for at kunne
lave en blød udtoning, for det er vel udtoningen fra det sorte i
fanen til den grøn/gule baggrund du mener ikke, eller hvad mener du
egentlig med de grågule områder? Muligvis er mit farvesyn helt ude
i hampen lige nu, men jeg ser ikke noget grågult på din side.

Madsen.

Fra : Digit

Dato : 05-02-03 17:29

"Søren "Pengman" Pedersen" ræsonnerede, og skrev d. 05 feb 2003:

Whatup Pengmeister

> [...]
> gerne vil høre er om det kan lade sig gøre at lave det således at de
> grågule områder bliver gennemsigtige?? Det jeg gerne vil opnå er en

Ja da. Du skal dog vide at hvis det absolut *skal* være GIF vil du miste
antialiaseringen langs kanterne (red. "jagged/staircasing"). PNG derimod
ville være det eneste optimale til dette.

Du har min mail.

--
Digit
"..gues who"

Fra : Digit

Dato : 05-02-03 17:56

"Digit" ræsonnerede, og skrev d. 05 feb 2003:

> Ja da. Du skal dog vide at hvis det absolut *skal* være GIF vil du
> miste antialiaseringen langs kanterne (red. "jagged/staircasing"). PNG
> derimod ville være det eneste optimale til dette.

Måske jeg skulle uddybe lidt:

GIF uderstøtter 1-bit transparens (on eller off). Altså enten så er
skidtet 100% gennemsigtigt/sampler BG farven, ellers 100% ugennemsigtig
(ingen sampling). Denne kritiske mangel på *delvis* "transparente"
pixels umuliggører antialiasering. GIF tillader dog brugeren at sætte en
såkaldt "matte" der egentlig bare instruerer visse pixels langs
konturerne til vise BG farven. Dette renderer en cheap form for AA, men
idet grafikken skal anvendes på fler-farvede baggrunde forsvinder denne
funktion eftersom matte kun kan tage én statisk værdi. Vælger man eks.
at vise cirkel.gif med matte sat til 255 på en 0 baggrund vil cirklen
vises med et jagged hvidt omrids. Vælger du at slå matte fra vil
grafikken under alle omstændigheder være fucked.

PNG derimod understøtter 255 transparens niveauer. "Anarkist" browserne
understøtter PNG 8 bit transparens. IE kan dog tweakes til at forstå
det. <http://libpng.org>

I photoshop kan du vælge enten at radere/male de pixels der ønskes
gennemsigtige ved at fatte din eraser eller at male på en layermask med
en brush sat til s/h. Gem som PNG-24 bit. De 24 bit refererer blot til
formatets understøttelse af "truecolor" (altså som med jpeg). Sært nok
nævnes formatets understøttelse af 8 bit alphablending ikke.. nu er
photsohop godtnok også berygtet for at have png implementeret crappy.
Vælg selvfølgelig ikke en matte.

Der er iøvrigt et trick med GIF og en matte "tilpasset" fler-farvede
BG's. Men det må blive en anden dag.

--
/Digit
"..guess who"

Fra : Digit

Dato : 05-02-03 20:46

"Digit" ræsonnerede, og skrev d. 05 feb 2003:

[klip blabla om PNG]

Heh, nogle gange skræmmer jeg sq mig selv. Til trods for at fantest3.gif et
sted blev registreret som en animation lykkedes det mig alligevel at
forglemme dette under gennemgangen af PNG vs. GIF.

Dermed ikke sagt at du ikke kan lave en animation med PNG. Faktisk
understøtter eks. Mozilla og Opera PNG animationer.
Read all about it <http://libmng.sourceforge.net/>. Dog en lidt stor
mundfuld at starte med..

Et par hints til GIF transparency på vej..

--
/Digit
"Hubbahubba!.."

Fra : Digit

Dato : 05-02-03 22:06

"Digit" ræsonnerede, og skrev d. 05 feb 2003:

> Et par hints til GIF transparency på vej..

Jeg plejer selv at bruger magicwand pga dens flexibilitet, men i teorien
vil de fleste select kommandoer kunne bruges.

Vælg magic wand og sæt dens intensitets tolerance til noget passende som
64. Åben dit første lag og klik en enkelt gang med wand på det grønne
omkransende. Slet det markederede med delete og gå videre til næste lag...
det næste... osv.
Sæt matte i optimize-menuen til 'none' and there you go.

Mit eksempel kunne godt trænge til lidt pinpudsning af wand'ens selection,
men ellers er skidtet så transparent en gif nu kan blive
<http://digit.00server.com/meister/>

--
/Digit
"Fusk, og endnu mere fusk!"

Fra : Søren \"Pengman\" Pe~

Dato : 06-02-03 17:43

"Digit" <Digit@Gnaveren.invalid> wrote in message

> Du har min mail.

Har jeg??

Fra : Digit

Dato : 06-02-03 18:10

"Søren "Pengman" Pedersen" ræsonnerede, og skrev d. 06 feb 2003:

> Har jeg??

Tjae, jeg kender i hvertfald kun én Issemeister =)

Fik du noget ud i mit svar?

--
/Digit
"Pass: Kom i gang!"