Andet multimedie
bentjuul 3670
Gennemsigtig i Photoshop 7
Fra : Gorm Sørensen

Dato : 01-02-03 21:46

Jeg har et baggrundsbillede og så to andre mindre billeder.... De to små
billeder vil jeg ha' ind i baggrundsbilledet, hvilket ikke er noget
problem... Men baggrundsfarven ved de små billeder er hvide, og jeg vil ha'
dem til at være gennemsigtige, så man ikke ser det hvide i det store
billede... Hvordan gør jeg det????

Fra : Madsen

Dato : 02-02-03 15:48

Gorm Sørensen skrev:

> [...]
> hvide, og jeg vil ha' dem til at være gennemsigtige, så man ikke
> ser det hvide i det store billede... Hvordan gør jeg det????

Der er flere måder at gøre det på.

Hvis du sidder med et billede ala det her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/7/hvid/billeder_indsat.jpg>

- så kan du starte med at gøre et af de indsatte billeder med
hvid baggrund aktivt ved at klikke på det i lagpaletten.
Tag så tryllestaven og klik på det hvide i det indsatte billede.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/7/hvid/hvid_markeret.jpg>

Her kan du så gøre flere ting for at skjule det hvide. Den mest
skånsomme måde er nok at lave en lagmaske.
Det kan du gøre ved først at vende markeringen, så anden bliver
valgt i stedet for det hvide. Det gør man ved at trykke Shift +
Ctrl + i eller går op i menuen Select og vælger Inverse.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/7/hvid/inverse.jpg>

Når det er gjort så er alt andet end det hvide valgt:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/7/hvid/inversed.jpg>

Nu kunne man sådan set godt lave lagmasken, men man kan risikere
at der kommer en for hård eller skarp kant på anden når man skjuler
det hvide og man kan også risikere at der kommer en ganske tynd
hvid streg der hvor markeringen løber, når man opretter lagmasken.
Det kan fjernes når lagmasken er lavet, men man kan lige så godt
forhindre at det sker inden man laver lagmasken. Det kan man gøre
ved først at sammentrække markeringen en smule og efterfølgende
give den lidt udtynding (eller feather på engelsk).

Start med at sammentrække markeringen. Dette kan du gøre i menuen
Select > Modify > Contract > 1 pixel.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/7/hvid/contract.jpg>

Bemærk hvad der sker med markeringen når du klikker på OK. I dette
eksempel kryber den 1 pixel længere indenfor omridset af anden og
1 pixel længere ud end ydregrænsen på den hvide baggrund.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/7/hvid/foer_efter.gif>

For at gøre omridset på anden mindre skarpt når det hvide bliver
skjult, så vælger jeg at give markeringen en udtynding.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/7/hvid/feather.jpg>
Jeg giver den ikke mere end 0,5 pixels, da det heller ikke skal
se alt for kunstigt ud. Jeg ønsker blot at omridset på anden ikke
bliver alt for skarpt, for det giver et indtryk af at anden er
blevet klippet ud og klistret ovenpå baggrundsbilledet. Feather
får anden til bedre at "smelte" sammen med baggrunden, da den
yderste halve pixel på anden bliver gradvist mere og mere gennem-
sigtig.

Tilbage er der nu kun at lave masken. Det kan du gøre ved at klikke
på det lille ikon i bunden af lagpaletten som vist her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/7/hvid/add_mask.jpg>

Det hvide forsvinder og jeg står tilbage med:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/7/hvid/masked.jpg>
Det hvide er ikke blevet slettet, så intet er blevet ændret på
det indsatte billede. Jeg kan flytte anden rundt i billedet og
lagmasken vil pænt følge med og skjule det hvide i det lag.
Hvis jeg sletter lagmasken, så får jeg det hvide tilbage igen.

Det samme kan du så gøre ved det andet indsatte billede med
hvid baggrund.

I stedet for at markere dig ud af problemet, så kan du også
justere på hvordan de indsatte lag blander sig med baggrundslaget.
Hvis du dobbeltklikker på et af lagene i lagpaletten, så kommer
følgende dialogboks frem. Her kan du trække den viste pil mod
venstre for at skjule det hvide i laget:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/7/hvid/blending_range.jpg>
Hvad der giver det bedste resultat vil jeg lade dig afgøre.

Madsen.

Fra : Gorm Sørensen

Dato : 02-02-03 17:13

Mange tak for den store "manual"
Men i mine billeder skal man gøre det flere gange, fordi det hvide ikke
hænger sammen.. Det virker fint den første gang, men så når man skal gøre
det anden gang, virker det ikke Hvordan kan det være???

Hilsen Gorm.

Fra : Madsen

Dato : 02-02-03 18:44

Gorm Sørensen skrev:

> [...]
> ikke hænger sammen.. Det virker fint den første gang, men så når
> man skal gøre det anden gang, virker det ikke Hvordan kan det

Tryk Shift-tasten ned imens tryllestaven er valgt.
På den måde kan du tilføje flere hvide områder til markeringen ved
at klikke på dem. Shift-tasten svarer til at slå følgende knap til:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/7/hvid/add_to_selection.png>

PS. Der er altså ingen grund til at medtage hele min roman i dit
svar blot for at svare igen med 4 liniers tekst ovenover det hele.

Det er meget smartere hvis du klipper det væk du ikke svarer på
og svarer underneden det du citerer. Du kan læse mere om citat-
teknik her: <http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Madsen.

Fra : itgrafen

Dato : 02-02-03 18:38

Hej Gorm

der er mange måder at gøre det på. her får du lige min.
hvis baggrunden er ensartet syntes jeg at det er nemmest at bruge det
magiske viskelæder eller baggrunds viskeren
de findes begge i paletten (under normal viskelæder/erasor)
klik på pilen i nederste hjørne på viskelæderet og du får valgmulighed
mellem tre forskellige typer "viskemuligheder"
prøv dig lidt frem med dem. og se hvad de kan. Hvis det er en ren hvid
baggrund du har på dit billede, så er den væk ved et enkelt klik.
(dette gælder kun hvis billedet ikke er et baggrundslag - ellers viskes det
bare ud til baggrundsfarve)
hvis du kun har et enkelt lag i din lagpalette. så dobbeltklik på laget og
omdøb det til eks. lag 1
så skulle det bare køre derudaf.

vh
dorthe