Andet multimedie
bentjuul 3670
Toolbox genvej i Illustator 10
Fra : Storm

Dato : 01-02-03 13:59

Er der en specifik genvej til Tools palletten i Illustrator 10.0.3?
Tab slår alle palletter til og fra.
Shift Tab slår alle palletter undtagen Tool til og fra.
- men Tool palletten alene?

Tidligere menere jeg at Alt - Tab gjorde det for Photoshop.
Men nu ser det ud til at den bare virker som Tab i Photoshop, og slet
ikke i Illustrator?

(Jeg prøver at finde ud af, om det er noget jeg gør uden at vide det,
eller... noget andet).

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Madsen

Dato : 01-02-03 14:49

Storm skrev:

> Er der en specifik genvej til Tools palletten i Illustrator 10.0.3?
> Tab slår alle palletter til og fra.
> Shift Tab slår alle palletter undtagen Tool til og fra.
> - men Tool palletten alene?

I Illustrator 10.0.3 til PC er der ikke defineret nogen genvej for
Tools-paletten som standard, men der er mulighed for at gøre det
vha. Edit > Keyboard Shortcuts (Menu Commands > Window > Tools).
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/tools.png>

> Tidligere menere jeg at Alt - Tab gjorde det for Photoshop.
> Men nu ser det ud til at den bare virker som Tab i Photoshop, og slet
> ikke i Illustrator?

Tab alene skjuler alle paletter i stort set alle Adobes programmer
til Windows, men Alt + Tab er en systemgenvej i Windows til at kalde
joboversigten over kørende programmer frem med.

Mig bekendt så er der ikke en genvej i Photoshop som udelukkende
skjuler Tools-paletten, men hæng mig ikke op på det.

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 01-02-03 17:58

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Tools-paletten som standard, men der er mulighed for at gøre det
> vha. Edit > Keyboard Shortcuts (Menu Commands > Window > Tools).

Perfekt - tak.

> Tab alene skjuler alle paletter i stort set alle Adobes programmer
> til Windows, men Alt + Tab er en systemgenvej i Windows til at kalde
> joboversigten over kørende programmer frem med.

Ja, i OS X er det så "æble - tab" der bladrer i åbne programmer.

> Mig bekendt så er der ikke en genvej i Photoshop som udelukkende
> skjuler Tools-paletten, men hæng mig ikke op på det.

Det kunne jeg nu ikke finde på jeg tror du har ret, men til gengæld
mener jeg bestemt der har været det tidligere, ihvertfald på Mac. Husker
bestemt folk der ikke kunne forstå hvor deres Tools pludselig var
forsvundet hen. Nå, pyt med det.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Madsen

Dato : 01-02-03 21:25

Storm skrev:

> Det kunne jeg nu ikke finde på jeg tror du har ret, men til
> gengæld mener jeg bestemt der har været det tidligere, ihvertfald
> på Mac.

Jeg har lige været ved at studere 'The Great Grandmother of All
Shortcut Tables' i Photoshop biblen, og det viste sig at jeg tog
fejl, eller rettere så er det rigtigt at man ikke kan fjerne
tools-paletten vha. en enkelt genvej, man kan kan skjule alle
andre paletter undtagen Tools-paletten og man kan bringe alle
paletter frem igen undtagen Tools-paletten (og statuslinien).

Hvis man trykker Tab ned på en pc, så skjuler man alle paletter.
Shift + Tab skjuler alle paletter undtagen Tools-paletten. Hvis
man starter med at skjule samtlige paletter med Tab og derefter
trykker Shift + Tab, så kommer Tools-paletten og statusbaren ikke
frem. For at få dem frem igen skal man trykke på Tab en gang mere.

Biblen beskriver det sådan her:

| Display or hide palettes except toolbox: Shift + Tab.
|
| Hide Toolbox and status bar: Tab, Shift + Tab.

Samme regel gælder i Illustrator kan jeg se (lige bortset fra at
statusbaren ikke forsvinder her).

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 03-02-03 17:09

> [...]

> andre paletter undtagen Tools-paletten og man kan bringe alle
> paletter frem igen undtagen Tools-paletten (og statuslinien).

Så tog du jo ikke fejl

> Hvis man trykker Tab ned på en pc, så skjuler man alle paletter.

Også på en Mac.

> [...]
>
> Biblen beskriver det sådan her:

> Samme regel gælder i Illustrator kan jeg se (lige bortset fra at

Sådan er det også for Mac. Mit "problem" var lidt specielt.
Nemlig at min Toolbox forsvinder når jeg logger ud. Jeg ville finde ud
af om jeg ubevidst kom til at slå den fra.
Jeg mener nu det er en bug OS 10.2.3./Illustrator 10.0.3
Med en genvej til at slå den til igen er problemet til at overse.
Tak for forskningsindsats

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Villy Erichsen

Dato : 01-02-03 15:52

Storm wrote:

> [...]
> ikke i Illustrator?
>
> (Jeg prøver at finde ud af, om det er noget jeg gør uden at vide det,

Kig under tastaturgenveje/menukomandoer/vindue7værktøjer - der er ingen
genvej - altså laver du den bare selv - klik i linjen og f. eks æble+F12

eller hvad du nu har lyst til - dog skal kommando (æble) knappen være
med i forløbet.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Storm

Dato : 01-02-03 17:58

Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> [...]
> genvej - altså laver du den bare selv - klik i linjen og f. eks æble+F12
>
> eller hvad du nu har lyst til - dog skal kommando (æble) knappen være

Tak Villy - Jeg afslører ufortrødent lidt mere af min uvidenhed. Hvorfor
skal æble tasten være med? Jeg prøvede at vælge Shift F15, så skrev den
Shift F3 inde i Shortcuts menuen, efterfølgende virkede både Shift F3 og
Shift F15.
Har du lidt lys at kaste over det fænomen?

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Villy Erichsen

Dato : 01-02-03 23:45

Storm wrote:

> Tak Villy - Jeg afslører ufortrødent lidt mere af min uvidenhed. Hvorfor
> skal æble tasten være med?

Det var bare en besked jeg fik da jeg prøvede at definere en F-tast sammen
med shift - måske var den optaget.

> Jeg prøvede at vælge Shift F15, så skrev den
> Shift F3 inde i Shortcuts menuen, efterfølgende virkede både Shift F3 og
> Shift F15.
> Har du lidt lys at kaste over det fænomen?

Det må være sætternissen der spøger - men det virker ligesådan her.

Fra : Storm

Dato : 02-02-03 18:19

"Villy Erichsen" <brita-villy@adslhome.dk> skrev

> Det må være sætternissen der spøger - men det virker ligesådan her.

Gudskelov, så lever han endnu

--
Venlig hilsen Nina