Andet multimedie
bentjuul 3670
Kalibrering af skærm
Fra : Tommy Martens

Dato : 30-01-03 11:22

Er der nogen der ved hvordan man kalibrerer sin skærm så skærmbillede og
print ligner hinanden.
Jeg har prøvet Adobe Gamma uden succes

Mvh Tommy

Fra : Kim Jensen

Dato : 30-01-03 16:20

> Er der nogen der ved hvordan man kalibrerer sin skærm så skærmbillede og
> print ligner hinanden.
> Jeg har prøvet Adobe Gamma uden succes

Det bedste resultat får du med en hardware-løsning (måleinsturment og
software). Det behøver ikke koste en bondegård.

(Advarsel: Jeg arbejder ved følgende sted, som jeg linker til)

Du kan finde forskellige løsninger hér, i prislejet fra 3.000 til 10.000+:
http://www.jmt.dk/cms_monitor.asp

mvh
Kim Jensen

Fra : Madsen

Dato : 30-01-03 16:34

Tommy Martens skrev:

> Er der nogen der ved hvordan man kalibrerer sin skærm så
> skærmbillede og print ligner hinanden.

Muligvis, men mon ikke du får et brugbart svar i en af de 4 grupper
som du har stillet det samme spørgsmål i? Det vil jeg tro. Hvis
ikke, så er det måske fordi at du ikke nævner hvilken printer der
er tale om, og om du har en farveprofil som beskriver denne printer
og hvilket program du printer ud fra. Uden at vide det er det i mine
øjne umuligt at give et brugbart svar.

PS. Kunne man i øvrigt lokke dig til at studere følgende side(?):
<http://usenet.dk/netikette/crosspost.html>

Madsen.

Fra : Tommy Martens

Dato : 31-01-03 18:00

> [...]
> øjne umuligt at give et brugbart svar.
>
> PS. Kunne man i øvrigt lokke dig til at studere følgende side(?):

Hej Madsen

Undskyld min skvæve start. Det er første gang jeg prøver en nyhedsgruppe.
Vidste ikke at man ikke måtte stille samme spørgsmål i flere grupper.

Min printer er en Canon S9000 og jeg udskriver fra photoshop.

Jeg er ikke helt klar over hvad en farveprofil er.

Håber du kan hjælpe mig ud fra disse oplysninger.

Mvh

Tommy

Fra : Madsen

Dato : 31-01-03 18:43

Tommy Martens skrev:

> Undskyld min skvæve start. Det er første gang jeg prøver en
> nyhedsgruppe. Vidste ikke at man ikke måtte stille samme spørgsmål
> i flere grupper.

Ok og velkommen til. :)
Jeg kan anbefale dig at kigge følgende side hvor stort set alt
hvad der er værd at vide om nyhedsgrupperne er beskrevet.
<http://usenet.dk/>. Er du i tvivl om noget af det så sidder der
altid flinke mennesker klar til at hjælpe i <news:dk.velkommen>.

> Min printer er en Canon S9000 og jeg udskriver fra photoshop.
>
> Jeg er ikke helt klar over hvad en farveprofil er.

En farveprofil kan du sammeligne med en ordbog. For at få dine
enheder til at vise en given farve på samme måde, bliver du nødt
til at have en ordbog til hver enhed som fortæller farvestyringen
i f.eks. Photoshop hvordan din printer, skærm, scanner, digitale
kamera osv. gengiver farver. Hvis en af disse ordbøger mangler,
så kan du ikke bruge farvestyring til ret meget.

Det første du skal have på plads er din monitor. Den kan du justere
med Adobe Gamma og Adobe Gamma er kun beregnet til at justere din
monitor med. Den har ikke noget med din printer at gøre f.eks.
Som Kim Jensen nævner, så er den bedste løsning en hardware-løsning
som ofte består af et colorimeter som klaskes på skærmen. Det måler
skærmen og den medfølgende software fortæller dig derefter hvordan
skærmen skal stilles for at ramme en given standard. Når den standard
er nået, så laves der en farveprofil (eller ICC-profil som det også
kaldes) og derefter er din monitor kalibreret og profileret.

Nu kender jeg ikke Canon S9000, men det må være muligt at fremskaffe
farveprofiler til en sådan printer. Enten følger de med på cd'en til
printeren, eller også må de kunne hentes på Canons hjemmeside.

Det er svært at komme med en trin for trin forklaring på hvordan du
sætter det hele op, men jeg kender nogle sider som jeg kan anbefale
dig at læse igennem.

Du kan læse om farvestyringsteori her:
<http://www.pixl.dk/downloads/Farvestyrings_teori.sit>
<http://www.pixl.dk/downloads/Farvestyring.pdf>

Kalibrering og profilering af monitor kan du læse mere om her:
<http://www.pixl.dk/downloads/Monitor_kalibrering_1.1.pdf>

Derudover kan jeg anbefale: <http://digitaldog.net/tips.html>
og <http://www.rgbnet.co.uk/ilyons/ps7_print/ps7_print_mac.htm>

For ikke at tale om Adobes Expert Center hvor der er bunker af
vejledninger i hvordan du opsætter Photoshop og din printer til
farvestyring. <http://studio.adobe.com/expertcenter/main.html>

Madsen.

Fra : Tommy Martens

Dato : 01-02-03 17:56

> [...]
>
> For ikke at tale om Adobes Expert Center hvor der er bunker af
> vejledninger i hvordan du opsætter Photoshop og din printer til

Hej Madsen

Jeg har lige kigget en smule på dine Links. Pyh ha, det ser svært ud. Det er
vist ikke sådan lige at kalibrere. Men jeg vil gå igang med at læse på det.
Mange tak for de gode links m.m.

Mvh. Tommy

Fra : Madsen

Dato : 01-02-03 18:22

Tommy Martens skrev:

> Jeg har lige kigget en smule på dine Links. Pyh ha, det ser svært
> ud. Det er vist ikke sådan lige at kalibrere.

Nej, det kræver at man lige bruger lidt tid på det, men ingen tvivl
om at man har stor glæde af det når det først kører. Det er rart at
det man ser på skærmen også er det der kommer ud af printeren.

> Men jeg vil gå igang med at læse på det. Mange tak for de gode
> links m.m.

Velbekom. :)

Madsen.

Fra : Tommy Martens

Dato : 02-02-03 19:53

> [...]
> om at man har stor glæde af det når det først kører. Det er rart at
> det man ser på skærmen også er det der kommer ud af printeren.

Hej Madsen

Jeg er i fuld gang med at prøve at forstå farvekalibrering.
Jeg kan forstå at der skal oprettes en ICC-profil når jeg kalibrerer
skærmen.
Skal der også oprettes en ICC-profil til printeren eller kun en farveprofil.
Er ICC-profil og farveprofil det samme?
Skal der findes en farveprofil fra Canon?
Jeg har ikke kunne finde nogen, hverken på medfølgende software eller på
Canons danske og engelske hjemmeside.
Det var mange spørgsmål. Håber du har svar på nogle af den.

Mvh Tommy

Fra : Madsen

Dato : 02-02-03 20:17

Tommy Martens skrev:

> Jeg kan forstå at der skal oprettes en ICC-profil når jeg
> kalibrerer skærmen.

Ja, det er rigtigt. Det er en sådan profil du kan lave med Adobe
Gamma, i mangel af bedre.

> Skal der også oprettes en ICC-profil til printeren eller kun en
> farveprofil. Er ICC-profil og farveprofil det samme?

En ICC-profil og en farveprofil er det samme ja og du skal også
have fat i en farveprofil til din printer.

> Skal der findes en farveprofil fra Canon?

Det er så en Epson-printer jeg sidder med og her fulgte der
farveprofiler med til printeren, men jeg vil tro at der også
findes profiler til en Canon-printer.

> Jeg har ikke kunne finde nogen, hverken på medfølgende software
> eller på Canons danske og engelske hjemmeside.

Prøv evt. om du kan bruge: <http://www.wandb.com/icc.htm>

De er fundet vha. denne søgning på Google:
<http://makeashorterlink.com/?G4A026153>

Madsen.

Fra : Tommy Martens

Dato : 07-02-03 10:36

> [...]
> findes profiler til en Canon-printer.

> Prøv evt. om du kan bruge: <http://www.wandb.com/icc.htm>
>
> De er fundet vha. denne søgning på Google:

Hej Madsen

Jeg sveder stadig med min kalibrering, men det vil ikke rigtig lykkedes,så
jeg håber du kan hjælpe mig en gang mere.
Jeg er ved at prøve og få skærm og printer til nogenlunde at vise det samme.
Jeg har kalibreret min skærm med Adobe Gamma, og er nu igang med finde en
farveprofil.
Ved udskrivning i Photoshop 7.0 vælger jeg Document, Under Source space og
under print space, vælger jeg color management (som jeg tror er printerens
medfølgende farveprofil (CNBJPRN2)) men farverne passer ikke helt godt. Jeg
har også prøvet profilen AdobeRGB(1998), men her er farvemætningen for
kraftig.
Jeg har også prøvet forskellige profiler i PS 7.0 i assign profile, men uden
noget godt resultat.
Jeg håber forklaringen erb til at forstå.

Mvh Tommy

Fra : Madsen

Dato : 07-02-03 14:34

Tommy Martens skrev:

> Jeg er ved at prøve og få skærm og printer til nogenlunde at vise
> det samme. Jeg har kalibreret min skærm med Adobe Gamma, og er nu
> igang med finde en farveprofil.

Ok.
Om det går til held eller ej er stærkt afhængig af om de profiler
du bruger er nøjagtige. Hvis de ikke er nøjagtige, altså hvis de
ikke beskriver den enhed som de er beregnet til godt nok, så bliver
resultatet også derefter.

> [...]
> AdobeRGB(1998), men her er farvemætningen for kraftig.
> Jeg har også prøvet forskellige profiler i PS 7.0 i assign

Jeg går ud fra at det billede som du vil printe ud har en farveprofil
integreret. Hvis billedet allerede har en farveprofil integreret når
du åbner det i Photoshop, så vil jeg råde dig til at lade den profil
blive i billedet, for man må vel gå ud fra at den integrerede profil
beskriver den enhed som billedet kommer fra fornuftigt.
Hvis billedet ikke indeholder en farveprofil når du åbner det, så vil
jeg nok integrere Adobe RGB(1998), medmindre at jeg ved hvor billedet
kommer fra og derfor kan integrere den nøjagtige farveprofil forstås.

Man kunne også integrere sRGB hvis billedet i forvejen ikke indeholder
nogen profil, men det er et meget mindre farverum end Adobe RGB, så du
kan risikere at billedet indeholder nogle farver som ikke kan gengives
i sRGB og generelt mangler billeder i sRGB farvemætning, i mine øjne.
Hud ligner pergamentpapir og farverne er flade og kedelige. Her synes
jeg at Adobe RGB har mere knald på farverne.

Prøv som det første at åbne Photoshop og lad være med at åbne noget
billede. Gå så op i View > Proof Setup > Custom og her kan du vælge
din printeprofil. Hvis du ikke har andre end CNBJPRN2 så prøv at
vælge den. Stil 'Intent' til 'Perceptual' og flueben i 'Black point
compensation'. Klik så på OK og åben et billede. Hvis det billede
ingen farveprofil indeholder så prøv at integrere Adobe RGB(1998).
Nu kan du softproofe på skærmen ved at trykke Ctrl + Y. Det er noget
jeg bruger meget hvis jeg har et billede som jeg hurtigt vil have
justeret så det kommer ud af printeren som jeg gerne vil have det.
På skærmen kan jeg altså se hvordan billedet vil komme til at se ud
når det kommer ud af printeren.
Det kræver jo så som sagt at farveprofilen som beskriver skærmen er
nøjagtig og ditto for den der er valgt i Proof Setup til at beskrive
printerens farverum.

Når billedet er justeret så plejer jeg at gå ind i Print og vælger
'Document' i Source Space og i Print Space vælger jeg den profil
som jeg også har valgt i Proof Setup. Samtidig sørger jeg for at
stille printerdriveren til at den ikke skal farvestyre. Hvis jeg
ikke gør det så går det i kage, for så vil både Photoshop og
printerdriveren forsøge at farvestyre dokumentet og det er ikke
planen. Enten skal det være Photoshop eller også skal det være
printerdriveren der farvestyrer.

Til min printer har jeg forskellige farveprofiler og hvilken jeg
bruger er lidt afhængig af hvad jeg printer ud. Jeg har en der blot
hedder 'Epson 2100/2200'. Det var den der fulgte med til printeren
og det er den som Windows automatisk har valgt at indsætte hvis
jeg går ind i Control Panel > Printers and Faxes > Properties for
printeren > Color Management (Win2000 og WinXP).
Når jeg printer gråtonebilleder ud, så stiller jeg Photoshop til
'Printer Color Management' i Print Space og i printerdriveren
vælger jeg ICM. Det vil tvinge printerdriveren til at vælge den
profil som er valgt inde i Color Management for printeren i Windows.
Det giver nær perfekte gråtonebilleder her.

Farvebilleder printer jeg ofte ud på noget Premium Glossy Paper fra
Epson og her bruger jeg en speciel profil som er beregnet til den
papirtype. Her vælger jeg profilen til papirtypen i Print Space i
Photoshop og printerdriveren stiller jeg til 'No Color Adjustment'.
Det sørger for at det er Photoshop som farvestyrer og ikke printer-
driveren.
Hvis jeg bruger den profil til billeder med gråtoneforløb eller rene
gråtonebilleder, så er der en tendens til at gråtoner som er stillet
til omkring K40-50 % bliver rødlige i nuancen, hvilket er grunden til
at jeg i stedet bruger 'Epson 2100/2200'-profilen til print af billeder
som indeholder mange gråtoneforløb eller er rene gråtonebilleder.

Du bliver nødt til at forsøge dig frem indtil du finder den bedste
kombination. Nu kender jeg som sagt ikke Canons S9000, men jeg ved
at der er flere som har den i gruppen <news:fritid.foto> og de må
have noget erfaring med hvilke farveprofiler der giver et godt
resultat med den printer.

Prøv evt. at læse:
<http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&frame=right&th=e0b898e6420f1b5d&seekm=Xns9307E07584F8Bkennethdarlingfromde%400.1.0.1#link1>

Der er også nævnt noget om Canon S9000 her:
<http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&frame=right&th=857600a61c5f0e3c&seekm=3e27f6cc%240%2471601%24edfadb0f%40dread11.news.tele.dk#link11>

Madsen.

Fra : Tommy Martens

Dato : 10-02-03 16:49

> [...]
857600a61c5f0e3c&seekm=3e27f6cc%240%2471601%24edfadb0f%40dread11.news.tele.d

Hej Madsen

Endnu engang tak for hjælpen.

Jeg prøver løs og vender tilbage med resultatet.

Mvh. Tommy

Fra : Madsen

Dato : 07-02-03 14:40

Madsen skrev:

> [...]

<news:dk.fritid.foto> skulle der have stået.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 10-02-03 17:49

Tommy Martens skrev:

> Endnu engang tak for hjælpen.

Velbekom.

> Jeg prøver løs og vender tilbage med resultatet.

Det må du meget gerne.

PS. Du behøver ikke at medtage alt fra det indlæg du svarer på i dit
svar. Nogle få udvalgte linier er meget nemmere at overskue. Du kan
læse mere om det her: <http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>.

Madsen.