"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message
news:Xns931B9421E68DF.thomas@madsen.tdcadsl.dk...
> Tommy Martens skrev:
>
> > Jeg er ved at prøve og få skærm og printer til nogenlunde at vise
> > det samme. Jeg har kalibreret min skærm med Adobe Gamma, og er nu
> > igang med finde en farveprofil.
>
> Ok.
> Om det går til held eller ej er stærkt afhængig af om de profiler
> du bruger er nøjagtige. Hvis de ikke er nøjagtige, altså hvis de
> ikke beskriver den enhed som de er beregnet til godt nok, så bliver
> resultatet også derefter.
>
> > Ved udskrivning i Photoshop 7.0 vælger jeg Document, Under Source
> > space og under print space, vælger jeg color management (som jeg
> > tror er printerens medfølgende farveprofil (CNBJPRN2)) men
> > farverne passer ikke helt godt. Jeg har også prøvet profilen
> > AdobeRGB(1998), men her er farvemætningen for kraftig.
> > Jeg har også prøvet forskellige profiler i PS 7.0 i assign
> > profile, men uden noget godt resultat.
>
> Jeg går ud fra at det billede som du vil printe ud har en farveprofil
> integreret. Hvis billedet allerede har en farveprofil integreret når
> du åbner det i Photoshop, så vil jeg råde dig til at lade den profil
> blive i billedet, for man må vel gå ud fra at den integrerede profil
> beskriver den enhed som billedet kommer fra fornuftigt.
> Hvis billedet ikke indeholder en farveprofil når du åbner det, så vil
> jeg nok integrere Adobe RGB(1998), medmindre at jeg ved hvor billedet
> kommer fra og derfor kan integrere den nøjagtige farveprofil forstås.
>
> Man kunne også integrere sRGB hvis billedet i forvejen ikke indeholder
> nogen profil, men det er et meget mindre farverum end Adobe RGB, så du
> kan risikere at billedet indeholder nogle farver som ikke kan gengives
> i sRGB og generelt mangler billeder i sRGB farvemætning, i mine øjne.
> Hud ligner pergamentpapir og farverne er flade og kedelige. Her synes
> jeg at Adobe RGB har mere knald på farverne.
>
> Prøv som det første at åbne Photoshop og lad være med at åbne noget
> billede. Gå så op i View > Proof Setup > Custom og her kan du vælge
> din printeprofil. Hvis du ikke har andre end CNBJPRN2 så prøv at
> vælge den. Stil 'Intent' til 'Perceptual' og flueben i 'Black point
> compensation'. Klik så på OK og åben et billede. Hvis det billede
> ingen farveprofil indeholder så prøv at integrere Adobe RGB(1998).
> Nu kan du softproofe på skærmen ved at trykke Ctrl + Y. Det er noget
> jeg bruger meget hvis jeg har et billede som jeg hurtigt vil have
> justeret så det kommer ud af printeren som jeg gerne vil have det.
> På skærmen kan jeg altså se hvordan billedet vil komme til at se ud
> når det kommer ud af printeren.
> Det kræver jo så som sagt at farveprofilen som beskriver skærmen er
> nøjagtig og ditto for den der er valgt i Proof Setup til at beskrive
> printerens farverum.
>
> Når billedet er justeret så plejer jeg at gå ind i Print og vælger
> 'Document' i Source Space og i Print Space vælger jeg den profil
> som jeg også har valgt i Proof Setup. Samtidig sørger jeg for at
> stille printerdriveren til at den ikke skal farvestyre. Hvis jeg
> ikke gør det så går det i kage, for så vil både Photoshop og
> printerdriveren forsøge at farvestyre dokumentet og det er ikke
> planen. Enten skal det være Photoshop eller også skal det være
> printerdriveren der farvestyrer.
>
> Til min printer har jeg forskellige farveprofiler og hvilken jeg
> bruger er lidt afhængig af hvad jeg printer ud. Jeg har en der blot
> hedder 'Epson 2100/2200'. Det var den der fulgte med til printeren
> og det er den som Windows automatisk har valgt at indsætte hvis
> jeg går ind i Control Panel > Printers and Faxes > Properties for
> printeren > Color Management (Win2000 og WinXP).
> Når jeg printer gråtonebilleder ud, så stiller jeg Photoshop til
> 'Printer Color Management' i Print Space og i printerdriveren
> vælger jeg ICM. Det vil tvinge printerdriveren til at vælge den
> profil som er valgt inde i Color Management for printeren i Windows.
> Det giver nær perfekte gråtonebilleder her.
>
> Farvebilleder printer jeg ofte ud på noget Premium Glossy Paper fra
> Epson og her bruger jeg en speciel profil som er beregnet til den
> papirtype. Her vælger jeg profilen til papirtypen i Print Space i
> Photoshop og printerdriveren stiller jeg til 'No Color Adjustment'.
> Det sørger for at det er Photoshop som farvestyrer og ikke printer-
> driveren.
> Hvis jeg bruger den profil til billeder med gråtoneforløb eller rene
> gråtonebilleder, så er der en tendens til at gråtoner som er stillet
> til omkring K40-50 % bliver rødlige i nuancen, hvilket er grunden til
> at jeg i stedet bruger 'Epson 2100/2200'-profilen til print af billeder
> som indeholder mange gråtoneforløb eller er rene gråtonebilleder.
>
> Du bliver nødt til at forsøge dig frem indtil du finder den bedste
> kombination. Nu kender jeg som sagt ikke Canons S9000, men jeg ved
> at der er flere som har den i gruppen <news:fritid.foto> og de må
> have noget erfaring med hvilke farveprofiler der giver et godt
> resultat med den printer.
>
> Prøv evt. at læse:
>
<
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&frame=right&th=
e0b898e6420f1b5d&seekm=Xns9307E07584F8Bkennethdarlingfromde%400.1.0.1#link1>
>
> Der er også nævnt noget om Canon S9000 her:
>
<
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&frame=right&th=
857600a61c5f0e3c&seekm=3e27f6cc%240%2471601%24edfadb0f%40dread11.news.tele.d
k#link11>
>
> --
> Med venlig hilsen
> Madsen.
Hej Madsen
Endnu engang tak for hjælpen.
Jeg prøver løs og vender tilbage med resultatet.
Mvh. Tommy