Andet multimedie
bentjuul 3670
PDF og scripting/forms
Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-01-03 13:59

Jeg er ved at lægge noget interaktivitet på en PDF.
Jeg vil gerne lave et link der giver mulighed for at sende en email til en
specificeret adresse.

Hvis jeg laver det som et web-link, så åbnes først en browser, og dernæst
mailprogrammet. Det vil jeg gerne undgå, men jeg kan ikke hitte ud af det.
Jeg har forsøgt mig med en form. Den vil gerne gå direkte til
emailprogrammet med en submit, men den vil ahve en vedhæftet fil med, og det
går ikke.

Er der nogen der har prøvet det samme, og fået det til at virke.

(det er nok lidt off-topic her, men gruppen var alliegvel mit bedste bud...)

/Per

Fra : Storm

Dato : 28-01-03 21:13

Per Christoffersen <pc@comonto.dk> wrote:

> [...]
> går ikke.
>
> Er der nogen der har prøvet det samme, og fået det til at virke.

Ja, med en Form med en Action Type Submit Form, og mailto:mailadresse.

Hvis du har formuleret det sidste af dit spørgsmål korrekt forstår jeg
det ikke. - Vil du - eller din Submit Form have en vedhæftet fil med?

Ellers er der god hjælp at hente i comp.text.pdf, men det er
selvfølgelig sjovere, hvis "vi kan selv".

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-01-03 09:53

"Storm" <Ninzen@ofir.dk> wrote in message

> Ja, med en Form med en Action Type Submit Form, og mailto:mailadresse.
>
> Hvis du har formuleret det sidste af dit spørgsmål korrekt forstår jeg
> det ikke. - Vil du - eller din Submit Form have en vedhæftet fil med?

Jeg kan ikke lave en Submit form uden en vedhæftning af en eller anden art
(godt nok kun en lille text-fil på 3b som sikkert er tom, men det giver et
uheldigt indtryk på brugeren).

Jeg gør sådan:
Laver en form og navngiver den
Vælger type (har prøvet button og text)
Vælger Action (mouse up), add-er en handling til den action.
Under Edit Action vælger jeg Submit Form, og klikker Select URL.
Og så kommer problembarnet: boksen Submit Form Selections, hvor jeg ikke kan
fravælge vedhæftning, men kun vælge imellem forskellige typer og
indstillinger (i grunden logisk nok, - skal der submittes en form er
udgangspunktet vel at noget skal sendes med...)

Hvis du skulle have et tip så sig endelig til...

/Per

Fra : Storm

Dato : 29-01-03 10:38

> [...]

> indstillinger (i grunden logisk nok, - skal der submittes en form er
> udgangspunktet vel at noget skal sendes med...)

Øhh, tanken med at sige Submit Form er vel at man sender pdf'en retur
eller de indtastede oplysninger i et eller andet format (xml, pdf
eller...) så det vel altid i mailen optræde som en vedhæftet fil. Det
behøver ikke at give modtageren et dårligt indtryk

Men hvis du bare vil lave en kontakt mig pr. mail knap, kan du istedet
for at vælge Submit Form - vælge Execute Menu Item - Edit Menu Item - og
herefter vælge File - Send Mail. Det har jeg til gengæld ikke selv
prøvet

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-01-03 11:49

> [...]

> eller...) så det vel altid i mailen optræde som en vedhæftet fil. Det
> behøver ikke at give modtageren et dårligt indtryk

Det er korrekt.
Men nu brugte jeg den som et desperat forsøg på at komme uden om weblink,
som åbner browseren.
Og det var altså ikke en god ide (i det her tilfælde).

> [...]
> for at vælge Submit Form - vælge Execute Menu Item - Edit Menu Item - og
> herefter vælge File - Send Mail. Det har jeg til gengæld ikke selv

Den laver en mail med pdf-en som vedhæftet kopi. Det er ikke muligt at
specificere en recipient.
Øv.

Men tak for hjælpen under alle omstændigheder. Jeg har sendt en besked til
Adobe om, at jeg synes de skal indlægge mulighed for en direkte mail (uden
om weblink) i fremtidige revisioner.
Acrobat kan jo godt finde mail-klienten direkte, så det burde kunne lade sig
gøre.

/Per

Fra : Storm

Dato : 29-01-03 12:29

Per Christoffersen <pc@comonto.dk> wrote:

> Acrobat kan jo godt finde mail-klienten direkte, så det burde kunne lade sig
> gøre.

Det er jeg også sikker på at det må kunne. Jeg søgte lige i
comp.text.pdf, men fik kun dit spørgsmål retur - håber du fåt svar.
Jeg forstår godt dit problem, men kan desværre ikke hjælpe med et fikst
lille script.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-01-03 13:21

> [...]
> comp.text.pdf, men fik kun dit spørgsmål retur - håber du fåt svar.
> Jeg forstår godt dit problem, men kan desværre ikke hjælpe med et fikst

Der er nu kommet et lille delsvar, men desværre ikke noget afgørende. Hvis
der kommer noget spændende skal jeg nok lægge det her i gruppen også.

/Per

Fra : Storm

Dato : 29-01-03 13:43

> [...]

> Der er nu kommet et lille delsvar, men desværre ikke noget afgørende. Hvis
> der kommer noget spændende skal jeg nok lægge det her i gruppen også.

Jeg har ikke lige tid af prøve, men følger nysgerrigt med, der skulle
være et javascript her:

<http://abracadabrapdf.free.fr//parking/MailToJSsample.pdf>

Der er andre end dig der har spurgt

<http://groups.google.com/groups?as_q=mailto%3A%20&ie=ISO-8859-1&as_ugro
up=comp.text.pdf&lr=lang_en&as_drrb=b&as_mind=12&as_minm=5&as_miny=2002&
as_maxd=29&as_maxm=1&as_maxy=2003&num=50&hl=da>

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-01-03 14:25

> Jeg har ikke lige tid af prøve, men følger nysgerrigt med, der skulle
> være et javascript her:

Og det virker!

I sin simpleste form ser scriptet sådan ud:
app.mailMsg(true,"info.ee@papyrus.com")

Kan hurtigt udbygges til
app.mailMsg(true,"info.ee@papyrus.com","Titel på mailen","Tekstindhold i
mailen")

I den franske udgave er det udbygget med en masse andre snedigheder, der
henter en indtastet e-mail-adresse og controller om feltet er udfyldt mv.
Den henter også titel og mailindhold andre steder fra (values i nogle
skjulte formfelter) så der er masser at snuse i.

Tusind tak for det link.

/Per

Fra : Storm

Dato : 29-01-03 15:19

Per Christoffersen <pc@comonto.dk> wrote:

> Og det virker!

Herligt

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Madsen

Dato : 09-02-03 22:13

Per Christoffersen skrev:

> I sin simpleste form ser scriptet sådan ud:
> app.mailMsg(true,"info.ee@papyrus.com")

Genialt.
Jeg sad lige og havde brug for det samme og det virker jo. :)

Madsen.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-02-03 22:48

> Genialt.
> Jeg sad lige og havde brug for det samme og det virker jo. :)

Og dog...

Jeg fik ikke lige fulgt op på det her i gruppen, men det viser sig, at det
ikke virker i Readeren. Store dele af scripting mulighederne kræver den
fulde pakke for at fungere, og det er simpelthen noget hø fra Adobes side.
Det tager lidt af pusten ud af kvaliteterne i pdf som stabil
distributionsplatform.

/Per

Fra : Madsen

Dato : 09-02-03 22:56

Per Christoffersen skrev:

> [...]
> sig, at det ikke virker i Readeren. Store dele af scripting
> mulighederne kræver den fulde pakke for at fungere, og det er

Det må du da nok sige. Jeg har den fulde pakke og har derfor ikke
prøvet i readeren da jeg ikke har den installeret, men jeg kan så
regne ud at alt det jeg lige har siddet og lavet ikke vil fungere
i readeren. Pis og papir.

> Det tager lidt af pusten ud af kvaliteterne i pdf som stabil
> distributionsplatform.

Ja, ærlig talt.

Madsen.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-02-03 23:16

> [...]
> prøvet i readeren da jeg ikke har den installeret, men jeg kan så
> regne ud at alt det jeg lige har siddet og lavet ikke vil fungere

Jeg kender fornemmelsen.
Men undskyld at jeg ikke fik gjort opmærksom på det lidt før.

Jeg er tilbage i udgangspunktet, at et simpelt mailto-link må laves som et
weblink, der lægger vejen omkring browseren for at finde brugerens default
mailprogram.
Det er ufatteligt at en så basal funktion ikke kan gøres smartere i
Readeren.

/Per

Fra : Madsen

Dato : 09-02-03 23:20

Per Christoffersen skrev:

> Men undskyld at jeg ikke fik gjort opmærksom på det lidt før.

Skidt pyt med det. Heldigvis er det ikke noget jeg har siddet flere
dage med. :)

> Det er ufatteligt at en så basal funktion ikke kan gøres smartere
> i Readeren.

Enig.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 10-02-03 01:29

Per Christoffersen skrev:

> Jeg er tilbage i udgangspunktet, at et simpelt mailto-link må
> laves som et weblink, der lægger vejen omkring browseren for at
> finde brugerens default mailprogram.

Ved nærmere eftertanke så har Adobe jo nok regnet med at når man
laver et mailto-link i en PDF-fil, så er der stor sandsynlighed
for at modtageren skal se PDF'en på sin skærm og i mange tilfælde
i browseren. Hvis man kigger en PDF vha. Readeren (eller den fulde
Acrobat) i browseren, så åbner der ikke et nyt browservindue, men
det burde alligevel være muligt at undgå det pokkers browservindue
hvis PDF'en ikke bliver set i browseren.

Jeg fandt også lige denne her:
<http://www.planetpdf.com/mainpage.asp?webpageid=1620>

A2 kan godt irritere mig lidt.

Madsen.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-02-03 09:50

> Jeg fandt også lige denne her:
> <http://www.planetpdf.com/mainpage.asp?webpageid=1620>

> A2 kan godt irritere mig lidt.

Det skal du nu ikke tænke for meget på, for det passer ikke...
Lige præcis den PDF jeg var igang med skulle distribueres via et
reklamebureau, som selvfølgelig bruger mac. De har nøjagtig samme oplevelse
som mig med en browser som åbner.

/Per

Fra : Storm

Dato : 10-02-03 16:38

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev

[Snip]

> [...]
> Lige præcis den PDF jeg var igang med skulle distribueres via et
> reklamebureau, som selvfølgelig bruger mac. De har nøjagtig samme

Jeg så godt svarene i comp.text.pdf til dig Per, og ville også have
kommenteret det, da det jo lagde en dæmper på successeen.
Men "mailto-versionen" virker altså med Readeren på min Mac.
Desværre åbner den Outlook, som jeg aldrig har brugt, og faktisk
havde glemt jeg havde overhovedet.

Jeg har ikke undersøgt om der kan ændres på hvilket mailprogram
der åbnes, men det må man vel kunne.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Madsen

Dato : 10-02-03 13:23

Per Christoffersen skrev:

> Det skal du nu ikke tænke for meget på, for det passer ikke...

Ok. Så er jeg mere rolig. :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 10-02-03 17:49

Storm skrev:

> Men "mailto-versionen" virker altså med Readeren på min Mac.

Det var vel også kun javascript-versionen der ikke virkede i
Readeren, eller har jeg misforstået noget?

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 11-02-03 16:15

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev

> Det var vel også kun javascript-versionen der ikke virkede i
> Readeren, eller har jeg misforstået noget?

Det er som sædvanlig mig der taler før jeg tænker.
Jeg vender tilbage når jeg har noget at bidrage med

- Og når jeg har testet mine udtalelser i det virkelig liv.

--
Venlig hilsen Nina