Andet multimedie
bentjuul 3670
Udskydning med InDesign
Fra : Ukendt

Dato : 27-01-03 13:44

Hej

I QuarkXpress kan man lave en slags falsk udskydning ved at bruge
sektionsopdelingen, som låser hver enkelt sides indhold fast, så man kan
flytte dem, uden at indholdet/sidetallet ændrer sig, hvad enten den står som
side 1 eller side 9

Kan man lave noget tilsvarende i Adobe InDesign 2?

På forhånd tak,

Simon Justesen

----------
This email has been scanned by Norton Antivirus 2003

Fra : Aarup Nielsen

Dato : 27-01-03 22:15

Simon Justesen <simonjATmail.dk> skrev:

>falsk udskydning ved at bruge
>sektionsopdelingen, som låser hver
>enkelt sides indhold fast, så man kan
>flytte dem, uden at
>indholdet/sidetallet ændrer sig, >

Nu bruger jeg godt nok InDesign 1,52, og jeg får altid trykkeriet
til at foretage udskydningen ... Men så vidt jeg er orienteret, er
netop udskydning, en af de ting som halter ved InDesign - Du må
lave en sektionsopdeling ved hver side, nummerere siderne og siden
tillade at siderne flyttes (disse funktioner findes i
paletten "pages" i den lille menu ved pilen øverst til højre)

Mvh
Anette

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-03 23:14

Hej Anette,

Tak for hjælpen, jeg tror det fungerer (ellers vender jeg frygteligt tilbage
;))

Under normale omstændigheder ville jeg også lade trykkeriet gøre det,
eller bruge et mere prof. program, men det er en god ting at kunne.

Venligst,
Simon Justesen

Fra : Henrik Torp

Dato : 29-01-03 18:08

"Simon Justesen" <simonjATmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
som
> side 1 eller side 9
>
> Kan man lave noget tilsvarende i Adobe InDesign 2?

Prøv at kigge på følgende plug-in: InBooklet 2.1.1
(www.alap.com/news/inbk211.htm). Det laver udskydning, så vidt jeg kan
bedømme.

Udskydning hedder i øvrigt imposing på engelsk.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Incognito

Dato : 29-01-03 18:24

Nogen der kan give mig et hint om hvad udskydning er? Er det det mellemrum
fra ryghæftningen til tekstmargin i ex et hæfte?

Fra : Henrik Torp

Dato : 29-01-03 18:36

"Incognito" <want@no-spam.com> skrev i en meddelelse
> Nogen der kan give mig et hint om hvad udskydning er? Er det det
mellemrum
> fra ryghæftningen til tekstmargin i ex et hæfte?

Om udskydning:

Simpel udskydning som PageMaker kan lave det ved hjælp af sit script Book
handler om at siderne bliver placeret korrekt overfor hianden i forhold til
trykkeprocessen. Der findes mange former for udskydning, alt afhængig hvor
stort arket er, der trykkes på. Når trykmaskinen er en A4 printer, vil du
være i stand til at udskyde A5 sider.

Først stiller du dit dokument op i A5 format. Antallet af sider det skal
indeholde, skal være et multipla af 4. Det vil sig 4,8,12,16,20,24,28,32 og
sådan videre. Det er fordi der kan printes 4 A5 sider på en et A4 ark, 2 på
forsiden to på bagsiden. Når du er færdig med at sætte dit dokument op,
gemmer du det ned, og vælger menuen VALG, SCRIPT og BOG eller noget
lignende.

Så beder du i dialogbosken om at 2 sides hæftet udskydning. Hvis antallet af
sider ikke er et multipla af 4, fortæller dialogboksen hvor mange blanke
sider der skal sættes ind, Derefter trykker du OK. Så begynder PageMaker at
flytte sider. Hvis du har 20 siders dokumnent sætter programmet side 1
overfor side 20, 2 overfor 19, indtil 10 er sat overfor 11.

Dette nye dokument er det udskudte dokumnet. Det gemmer du ned, og så
udskriver det dupleks, det vil sige på begge sider af a4 papiret.

Quark-udskydning:

Opret et Quark dokument, A4 højkant, dobbeltsidet. Lave to grafikrammer
svarende til ca 19 x 9 cm. på hver side i masteren. Disse rammer skal holde
siderne fra bogen, der herefter scannes ind, 300 DPI og - alt efter sidens
fysiske størrelse, i procentstørrelse, så de kan være indenfor rammerne.
Navngiv dine sider med side nummeret.

Når du er færdig med det, og det tager sin tid, begynder du at placere
sidegrafikkerne i Quarkdokumentet efter følgende opskrift: Første side,
øverste ramme: her placeres side 1. Nederste ramme placeres side 4. Side 2,
Øverst grafikken med side 3, og nederst grafikken med side 2. Sådan kører du
videre, 5,8,7,6 og 9,12,11,10 og så der ud af. Det er med at holde tungen
lige i munden. Når du er færdig printes det hele dupleks. Den printede
stabel papir skærer du midt over i en skære maskine eller med en skalpel, og
så begynder du at sortere. Siderne ligger nu pænt i A5: 1,2,3,4,5,6,7,8,9
osv. Hel bunken limer du sammen med bogbinder lim, kan købes i spandevis hos
bogbinderen sammen med det væv der skal limes på ryggen. Jeg anbefaler et
bogbinderkursus på aftenskole. Indbindingsformen kaldes Kalbach indbinding,
og er den der anvendes ved paperbacks, bortset fra at den i min opskrift er
forstærket med væv på ryggen. Indled bogen og afslut bogen med et foldet
stykke a4 papri, så du har noget at lime et papomslag fast på. Forsats
hedder det.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Villy Erichsen

Dato : 29-01-03 20:28

Henrik Torp wrote:

> [...]
> forstærket med væv på ryggen. Indled bogen og afslut bogen med et foldet
> stykke a4 papri, så du har noget at lime et papomslag fast på. Forsats

Hermed nomineret til "Årets Joke"

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Henrik Torp

Dato : 29-01-03 21:03

"Villy Erichsen" <brita-villy@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Hermed nomineret til "Årets Joke"

Jeg burde måske lige have nævnt, at ovenstående er en low-cost løsning, som
min tidligere kollegas mand bruger privat. Jeg synes metoden meget godt
viser princippet i udskydning - og det var en måde at forklare noget på ved
at åbne en fil, i stedet for at bruge tid på en lang forklaring.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Kurt Lund

Dato : 29-01-03 19:35

Incognito skrev:

> Nogen der kan give mig et hint om hvad udskydning er? Er det det
> mellemrum fra ryghæftningen til tekstmargin i ex et hæfte?

Nej, slet ikke.
Udskydning er, når du lægger siderne i den korrekte trykopsætning. For
eksempel en 8-siders folder lægges som:

8-1, 2-7, 6-3, 4-5

--
Kurt Lund
- der ikke længere ser indlæg afsendt fra kandu.dk

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 29-01-03 21:09

Hej Simon

Udskydning er en af Indesigns mangler - (Jeg bruger selv Ventura til den
slags opgaver) Ventura og Corel Draw har udskudning i deres printmenu som
standard. Nå men det var ikke det jeg ville sige men.... I mit lille
trykkeri får jeg ofte Indesign PDF'er. Udskydningen af disse filer sker med
Quite Imposing, som er et Plug in som kan købes til Acrobat (se prisen på
www.ravenholm.dk ), med dette lille program er det muligt at kaste siderne
rundt præcis som det ønskes. F.eks. traditionel udskydning (8,1 - 2,7 etc)
som derefter kan udskydes hoved mod hoved hvis det er ønsket. Det er et
program som koster penge, men det er et af de plug in's som jeg bruger mest.

Mvh
Anders