spørgsmål fra en pc bruger
Fra : Osman

Dato : 13-03-01 10:10

Hej,

Med fremkomsten af det nye operativsystem til Mac overvejer jeg at
skifte til Mac snart, men før jeg tager det endelige skridt, vil jeg
lige høre om det er muligt at køre programmer kompileret til BDS/Mach på
dette system, eller har Apple lavet så meget om på det at programmer til
disse systemer skal ændres og/eller genkompileres før de virker til
MacOs X ?.
Jeg bruger p.t. Linux, og der er en del Unixprogrammer som jeg ikke kan
undvære (fx. Emacs, gcc etc).

På forhånd tak

/Osman

Fra : thomas@dogbert.skjol~

Dato : 13-03-01 12:41

Osman <di000018@diku.dk> writes:

> [...]
> dette system, eller har Apple lavet så meget om på det at programmer til
> disse systemer skal ændres og/eller genkompileres før de virker til

BDS/Mach? Hvis du mener, kan man uden videre bruge programmer
kompileret til f.eks. NetBSD eller Linux, så er svaret nej (heller
ikke powerpc udgaver). Til gengæld er det et temmeligt standard BSD
lag, der er inkluderet i Mac OS X, så det burde være en triviel
genoversættelse. Vær dog opmærksom på, at du typisk skal bruge X11
miljøet for at kunne køre grafiske unix programmer. XFree86 kan
alleredet oversættes til Darwin, og jeg har set skærmbilleder af en X
Server der kørte under Aqua.

> Jeg bruger p.t. Linux, og der er en del Unixprogrammer som jeg ikke kan
> undvære (fx. Emacs, gcc etc).

Lige præcist gcc og emacs er mere eller mindre inkluderet som
standard, i hvert fald hvis man installere developer tools pakken.

--
Thomas Bjorn Andersen - thomas@andersen-klanen.dk
+++ATH

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 13-03-01 19:40

<thomas@dogbert.skjoldhoej.dk> wrote:

> og jeg har set skærmbilleder af en X
> Server der kørte under Aqua.

Som kan findes på www.tenon.com, desværre til en efter min mening ret
hamper pris. Jeg har kun prøvet demo'en, men det var da lidt morsomt at
starte en rigtig xterm fremfor Apples terminal.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You'll get two operating systems in one! (Kommende reklame slogan)

Fra : thomas@dogbert.skjol~

Dato : 13-03-01 20:06

jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) writes:

> Som kan findes på www.tenon.com, desværre til en efter min mening ret
> hamper pris. Jeg har kun prøvet demo'en, men det var da lidt morsomt at
> starte en rigtig xterm fremfor Apples terminal.

Nix, det var svjh en hacket udgave af XFree86.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 15-03-01 13:43

<thomas@dogbert.skjoldhoej.dk> wrote:

> Nix, det var svjh en hacket udgave af XFree86.

Det er nu en ganske almindelig portering!
kig på: http://mrcla.com/XonX/

Jeg har ikke prøvet den men kun Tenons udgave, som kan/kunne fåes i en
demo udgave.
--
Michael Tysk-Andersen