Maxi vil ikke starte
Fra : IcEmAn

Dato : 25-02-03 17:00

Hej NG!

jeg har et problem med min maxi-k, den vil ikke starte

Gnisten på tændingen er god nok, så hvad kan problemet være.....??

Den er hakket og boret!

Mvh
Kasper

Fra : Calle.

Dato : 25-02-03 17:04

IcEmAn wrote:
> Hej NG!
>
> jeg har et problem med min maxi-k, den vil ikke starte
>
> Gnisten på tændingen er god nok, så hvad kan problemet være.....??

Kan være deffekt kondensator, så gnisten ikke er kraftig nok.
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : IcEmAn

Dato : 25-02-03 17:32

"Calle." <Calle@jyde.danmark> skrev i en meddelelse

> Kan være deffekt kondensator, så gnisten ikke er kraftig nok.

Gnisten er kraftig nok, så jeg tror ikke det kan være det....!! Andre
forslag??

Fra : Pcman

Dato : 25-02-03 17:44

"IcEmAn" <fam_petersen2003@mail.tele.dk> wrote in message

> Gnisten er kraftig nok, så jeg tror ikke det kan være det....!! Andre
> forslag??

Det kan ikke konkluderes med det blotte øje. Gnisten kan sagtens se fin ud
og alligevel ikke være tilstrækkelig til at starte knallerten. Er tændrøret
vådt eller tørt efter adskillige startforsøg? Tændrøret kan være defekt,
prøv at udskifte (kan IKKE vurderes på gnisten).

Problemet kan også ligge i karburatoren. Prøv at rense denne, skal
adskilles, renses og samles igen. Tjek dit chokerkabel at det fungerer fint
og er smurt i olie.

Din motor kan jo også være så slidt, at der ikke er kompression nok til at
starte den. Det kan hjælpe med nye stempelringe, eller en ny toppakning.

Held og lykke
--
www.pcman.dk
1 2 takter der 4 takter skal have mere luft

Fra : Holger Danske

Dato : 25-02-03 17:33

IcEmAn wrote:
> Hej NG!
>
> jeg har et problem med min maxi-k, den vil ikke starte
>
> Gnisten på tændingen er god nok, så hvad kan problemet være.....??

Hvis den ikke er våd på tændrøret så tjek benzintilførslen/karburatoren,
evt. fyld benzin i tanken

Allan
--
-- Som aldrig har hørt om dårlige tabere i Russisk roulette --
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
-- Cum insantientibus fuere necesse est --

Fra : IcEmAn

Dato : 25-02-03 17:43

"Holger Danske" <holger_danske@msn.net> skrev i en meddelelse

> Hvis den ikke er våd på tændrøret så tjek benzintilførslen/karburatoren,
> evt. fyld benzin i tanken

Tændrøret bliver vådt.

Benzin er på

Fra : H-J M

Dato : 25-02-03 18:48

> Gnisten på tændingen er god nok, så hvad kan problemet være.....??

Hvordan står Ankerpladen?
Altså skruerne i de slidser man skruer tændingen fast på hvordan sidder de?
I midten eller hvordan? Prøv at dreje ankerpladen så langt mod uret
slidserne tillader og spænd den ordentligt..

Fra : Holger Danske

Dato : 25-02-03 18:50

IcEmAn wrote:
> Hej NG!
>
> jeg har et problem med min maxi-k, den vil ikke starte
>
> Gnisten på tændingen er god nok, så hvad kan problemet være.....??
>
> Den er hakket og boret!

Indstilling af platinerne, mener vidst nok at det er 1,8mm før top, der skal
dine platiner begynde at åbne sig, de der kender den rette før top
indstilling må meget gerne hoppe ind her

Allan
--

Fra : H-J M

Dato : 25-02-03 19:21

> Indstilling af platinerne, mener vidst nok at det er 1,8mm før top, der
skal
> dine platiner begynde at åbne sig, de der kender den rette før top
> indstilling må meget gerne hoppe ind her

Mener 99% sikkert det er 2mm
og afstanden er mellem 0.3 og 0.4 mm

Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Pcman

Dato : 25-02-03 19:34

"H-J M" <zster87@hotmail.com> wrote in message

> skal
>
> Mener 99% sikkert det er 2mm
> og afstanden er mellem 0.3 og 0.4 mm

Ifølge T.Hansen skal platinerne åbne 1 mm før top og afstanden er 0.35~0.45
mm. Vi taler lovlig knallert.
Med venlig hilsen
Jarl
www.pcman.dk

Fra : Holger Danske

Dato : 25-02-03 20:09

Pcman wrote:
> "H-J M" <zster87@hotmail.com> wrote in message

> Ifølge T.Hansen skal platinerne åbne 1 mm før top og afstanden er
> [...]

Jeg vidste du ikke kunne dy dig

Allan, som også kørte på sin FS1 i dag *vbg*
--

Fra : IcEmAn

Dato : 25-02-03 20:22

"Holger Danske" <Holger_Danske@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Okay, har nu haft karburatoren skilt og renset den, så kiggede jeg lige på
dysen der sidder en 74 i hvor standard er 44/46.....!

Derfor har jeg ikke samlet den igen, endnu, da jeg tænker at der skal en
mindre dyse i, hvad siger i til det??

Fra : Holger Danske

Dato : 25-02-03 20:22

IcEmAn wrote:
> [...]
>
> Derfor har jeg ikke samlet den igen, endnu, da jeg tænker at der skal
> en mindre dyse i, hvad siger i til det??

Jeg ved at Pcman ( Jarl ) lige har skiftet dyse, men jeg vil umiddelbart
sige ja, den får for meget at spise.

Allan

Fra : Pcman

Dato : 25-02-03 20:34

> [...]
> dysen der sidder en 74 i hvor standard er 44/46.....!
>
> Derfor har jeg ikke samlet den igen, endnu, da jeg tænker at der skal en

Hvis Maxien er helt lovlig og kører med firkantet karburator skal dysen
hedde 0,44~0,46. Er karburatoren rund er det så vidt jeg husker 0,52. Hvis
der er pillet ved maxien, er dysen lidt større, hvor man skal prøve sig
frem.

Knallerten skal trække rent når du kører på den og den må ikke firtakte,
fordi så skal du købe en motorcykel i stedet :) Firtakt = for stor dyse og
tager ikke omdrejninger = for lille dyse.
Med venlig hilsen
Jarl
--
Honda CB 550 F 1979
MB 207

Fra : IcEmAn

Dato : 25-02-03 21:29

"Pcman" <jarl.fjerndetteolsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> fordi så skal du købe en motorcykel i stedet :) Firtakt = for stor dyse og
> tager ikke omdrejninger = for lille dyse.

Ok, ja det er firkantet Karburator og jeg har bestilt en 48 og 50 dyse da
den
jo er hakket og boret, så må jeg se om det kommer til virken imorgen
jo.....!

Er ik gammel nok til at få motorcykel................endnu

Takker for jeres svar så langt!!

Fra : Pcman

Dato : 25-02-03 21:36

> Ok, ja det er firkantet Karburator og jeg har bestilt en 48 og 50 dyse da
> den
> jo er hakket og boret, så må jeg se om det kommer til virken imorgen
> jo.....!

Tror at du skal på størrelse 0.64~0.68 når den er boret og hakket. Men som
jeg skrev tidligere: [SNAP]
> Knallerten skal trække rent når du kører på den og den må ikke firtakte.
> Firtakt = for stor dyse og tager ikke omdrejninger = for lille dyse.

> Er ik gammel nok til at få motorcykel................endnu

Neej, endnu en aspirant. Må se at komme her lidt oftere, ku være man kunne
lokke nogle flere til at køre MC

> Takker for jeres svar så langt!!

Var så lidt.

Med venlig hilsen
Jarl
--
Honda CB 550 F 1979
MB 207

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 25-02-03 21:48

> [...]
> den
> jo er hakket og boret, så må jeg se om det kommer til virken imorgen

Hvis den er boret og hakket så er 48 eller 50 måske lidt i underkanten. Den
kan helt sikkert med det, men jeg tvivler på at det er helt optimalt. Har du
tjekket udstødningen, er den stoppet helt til?

Fra : IcEmAn

Dato : 26-02-03 18:40

"Brian Axelgaard" <axelgaard@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
du
> tjekket udstødningen, er den stoppet helt til?

Hmmm, har nu sat en dyse 52 i, gjorde ingen forskel....!

Tændrøret der sidder i er et ngk 6, standard er 4 ifølge thansens katalog,
kan
det være problemet???!

Fra : Holger Danske

Dato : 26-02-03 19:23

IcEmAn wrote:
> [...]
>
> Hmmm, har nu sat en dyse 52 i, gjorde ingen forskel....!
>
> Tændrøret der sidder i er et ngk 6, standard er 4 ifølge thansens

Nææ, du får jo lidt flere omdrejninger=varme, så et "koldere" tændrør er
rigtig nok, men nu ville, jeg hvis jeg var dig, købe en en ny kondensator og
platiner, og så få sat tændingen helt rigtigt...

Allan
--

Fra : H-J M

Dato : 26-02-03 13:51

> fordi så skal du købe en motorcykel i stedet :) Firtakt = for stor dyse og
> tager ikke omdrejninger = for lille dyse.

Hvad så hvis den spinder lystigt på støttefoden men trækker overhovedet
ikke?
Dog tager den lidt flere omdr. hvis man giver den lidt choker?
Er det også for lille dyse eller hvordan? Min er kun boret og karb og studs
er filet...

Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Pcman

Dato : 26-02-03 14:47

> [...]
> Dog tager den lidt flere omdr. hvis man giver den lidt choker?
> Er det også for lille dyse eller hvordan? Min er kun boret og karb og
Når du tager chokeren, får motoren jo lidt mere benzin. Jeg ville
umiddelbart prøve med en lidt større dyse. Knallerten skal indstilles under
belastning = kørsel med dig på. Sådan bliver den bedst justeret ind.
Med venlig hilsen
Jarl
--
Honda CB 550 F 1979
MB 207

Fra : H-J M

Dato : 27-02-03 14:46

> [...]
under
> belastning = kørsel med dig på. Sådan bliver den bedst justeret ind.

Hvor meget vil du skyde på?
Den har en 56 svjh. lige nu.. Ville en 66 være passende?

Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Pcman

Dato : 27-02-03 15:47

"H-J M" <zster87@hotmail.com> wrote in message

> Hvor meget vil du skyde på?
> Den har en 56 svjh. lige nu.. Ville en 66 være passende?
>
> Mvh.
> Hans-Jacob

Det er meget svært at sige. Hvis den ikke kan trække dig og den ligesom dør,
når du gasser op, skal den have større dyse. Hvis den med dig på godt kan
trække men ikke kan tage mange omdrejninger uden at firtakte, så skal dysen
være lidt mindre. Man er altså nødt til at prøve sig frem. Prøv med 66´eren
og se hvordan knallerten opfører sig :)

I gamle dage var der på Pucherne såden en strålespids som man kunne dreje på
under kørslen. Når man så kørte langt skruede man en anelse ned for
benzinen, så gik motoren rent ved høje omdrejninger. Når så man skulle lave
optræk, fik knallerten så typisk en smule for lidt benzin, så man var nødt
til at skrue lidt op igen. Men altså det virkede at knallerterne gik altid
rent.
--
Honda CB 550 F 1979
MB 207

Fra : Holger Danske

Dato : 27-02-03 15:48

Pcman wrote:
> [...]
> man skulle lave optræk, fik knallerten så typisk en smule for lidt
> benzin, så man var nødt til at skrue lidt op igen. Men altså det

Jaa, de indstillelige strålespidser var/er rigtig rigtig gode, undrer mig at
man ikke er gået videre med den form for teknik

H.D.

Fra : Pcman

Dato : 27-02-03 15:58

"Holger Danske" <Holger_Danske@msn.com> wrote in message

> Jaa, de indstillelige strålespidser var/er rigtig rigtig gode, undrer mig
at
> man ikke er gået videre med den form for teknik

He, husker dengang jeg lavede engang en karburator til en Puch Maxi af en
Volvo Penta 6,5 hk påhængsmotor med fast bunddyse. Den passede med en
indstillelig strålespids fra en havefræser og så var det meget nemt at få
dyset maxien ind. Og chokeren virkede bare så Maxien kunne bare starte

Fra : H-J M

Dato : 27-02-03 16:26

> [...]
> indstillelig strålespids fra en havefræser og så var det meget nemt at få
> dyset maxien ind. Og chokeren virkede bare så Maxien kunne bare starte

Det er det sjove ved sådan nogle gamle knallerter..
De ældre kommer altid frem med nogle historier om dengang de havde sådan en
:)
Jeg leder med lys og lygte efter en 2gears karb.. Men der er ikke rigtig
nogle der vil af med sådan en.. :(
Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Holger Danske

Dato : 27-02-03 16:34

H-J M wrote:

> [...]
> sådan en :)
> Jeg leder med lys og lygte efter en 2gears karb.. Men der er ikke
> rigtig nogle der vil af med sådan en.. :(

Kan du ikke købe en igennem www.west-import.dk f.eks. ?

H.D.
--

Fra : H-J M

Dato : 27-02-03 17:06

> Kan du ikke købe en igennem www.west-import.dk f.eks. ?
Jo det kunne jeg vel..
Men har ikke rigtig 500+ kr til en karb.. så vil jeg hellere købe en ny
krumtap med nåleleje (har glideleje i nu) eller måske et andet forrør til
udst...

Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Holger Danske

Dato : 27-02-03 17:34

H-J M wrote:
> Jo det kunne jeg vel..
> Men har ikke rigtig 500+ kr til en karb.. så vil jeg hellere købe en
> ny krumtap med nåleleje (har glideleje i nu) eller måske et andet
> forrør til udst...

Forståeligt

Allan
--

Fra : Pcman

Dato : 27-02-03 22:29

> Jeg leder med lys og lygte efter en 2gears karb.. Men der er ikke rigtig
> nogle der vil af med sådan en.. :(

Jeg har sådan en liggende, men der er ikke nogen dyse i den og der mangler
også det runde spjæld samt fjeder, nål og omløber. Den har heller ikke nogen
choker såå.. den er ikke helt komplet. Men jeg har gemt den til en eller
anden dag og det er måske nu??? Hvis du vil ofre de stumper på den, må du
gerne få den for en æske skumbananer som du sender til mig og så sender jeg
karben til dig :)
Mvh
Jarl
--
Honda CB 550 F 1979
MB 207

Fra : H-J M

Dato : 28-02-03 14:47

> [...]
> anden dag og det er måske nu??? Hvis du vil ofre de stumper på den, må du
> gerne få den for en æske skumbananer som du sender til mig og så sender

Jeg finder lige ud af hvormeget det vil koste i løsdele... Det kan måske
godt tænkes :)
Men skumbananer er i høj kurs heroppe nordpå.. hvad regner du med sådan en
kasse koster?

Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Pcman

Dato : 28-02-03 18:39

> [...]
> godt tænkes :)
> Men skumbananer er i høj kurs heroppe nordpå.. hvad regner du med sådan en

Hmm, jeg kan jo godt lide de her skumbananer. Er du ikke ovre vest for
broen? Forestiller mig lidt at der er en skumbananmafia derovre. Ku jo være
at du havde forbindelser dertil Så jeg tænkte at en kasse måtte være
godt. Meen hvor mange synes du jeg skal have for karben? :) Er altså kun
interesseret i skumbananer.
Mvh
Jarl
--
Honda CB 550 F 1979
MB 207

Fra : Jon Larsen

Dato : 04-03-03 18:50

> [...]
> fordi så skal du købe en motorcykel i stedet :) Firtakt = for stor dyse og
> tager ikke omdrejninger = for lille dyse.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Hov hov... selv om en motorcykel kun har 2 takter , så er det stadig en
motorcykel ;-D

--
MVH.
Jon Larsen ( drømmer om en 2-tagger )

Fra : Pcman

Dato : 04-03-03 21:42

"Jon Larsen" <jon-soegaard@larsen.tdcadsl.dk> wrote in message
[SNIP]

> "> Knallerten skal trække rent når du kører på den og den må ikke
firtakte,

> Hov hov... selv om en motorcykel kun har 2 takter , så er det stadig en
> motorcykel ;-D

(: LOOL :)
Er da heldigvis udlært på totakter - MZ og RD 350, så det er da absolut
motorcykler.

Med venlig hilsen
Jarl
--
X 2 tagger der savner sin RD
Honda CB 550 F 1979

Fra : Mark

Dato : 16-03-03 12:35

"IcEmAn" <fam_petersen2003@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> jeg har et problem med min maxi-k, den vil ikke starte
>
> Gnisten på tændingen er god nok, så hvad kan problemet være.....??

den skal kun have en ting

Fra : mcrasmus

Dato : 27-04-03 10:11

hej prøv at tjeke om den er tæt.
prøv at skifte tendrør.
skift til en støre dyse.
vis den skal gå godt ville jeg borde studs og karboratoren op til
max15mm kun på rund kaburator

http://www.kandu.dk/