Opstart af teleselskab?
Fra : Jan Enggaard Jepsen

Dato : 09-03-03 14:23

Hvordan starter man egenligt et teleselskab? Man lejer sig vel ind hos tdc,
men er der nogen der ved, hvad det koster og hvordan man gør?

Jan Enggaard Jepsen, Århus C

Fra : Lars Jensen

Dato : 09-03-03 14:52

On Sun, 9 Mar 2003 14:22:48 +0100, "Jan Enggaard Jepsen"
<jan.enggaard@adslhome.dk> wrote:

>Hvordan starter man egenligt et teleselskab? Man lejer sig vel ind hos tdc,
>men er der nogen der ved, hvad det koster og hvordan man gør?

Det ved TDC, men det er næppe noget, de svarer på ved telefonisk
henvendelse.
Så vidt jeg ved forhandles priserne individuelt, du skal stille med en
stor bankgaranti og en professionel forretningsplan.

Lars

Fra : Pongo

Dato : 09-03-03 15:46

Lars Jensen wrote:

> [...]
> Så vidt jeg ved forhandles priserne individuelt, du skal stille med en
> stor bankgaranti og en professionel forretningsplan.

Der er ikke noget krav om at man skal leje sig ind hos TDC, men det
kræver jo ganske mange penge og en stor risikovillighed, hvis man vil
opbygge et nyt telenet fra grunden. Så i et større eller mindre omfang
tror jeg at næsten alle danske teleselskaber har indgået aftaler med TDC
på et eller flere områder.

Hvis man indgår en aftale med et teleselskab med en stærk
markedsposition skal aftalen være offentlig, og sådanne aftaler kan man
finde her:
http://www.itst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=95026604

I øjeblikket er det vist kun TDC på fastnetområdet og TDC+Sonofon på
mobilområdet, der har en "Stærk" markedsposition. Indgår man aftaler med
andre, behøver de ikke at blive offentliggjort.

Den mindst udstyrs-krævende model er nok at lave en gensalgsaftale.
Herved skal du bare skaffe kunder, udsende regninger, indkræve betaling
og i det hele taget lægge navn til teleselskabet.
En sådan aftale med TDC koster vist godt 200.000 kr. Herefter får du ca.
21% rabat på de fleste produkter. Det kan du så fordele mellem dit eget
selskab og dine kunder som du nu mener det giver mest mening i forhold
til din forretningsplan.
Ud over ovenstående skal du sikkert regne med nogle investeringer i det
udstyr der skal til for at håndtere regningerne, administrationen,
kundeservice etc, ligesom det er dig der er ansvarlig overfor
telestyrelsen og de krav der stilles til et teleselskab.

Held og lykke med projektet !

/Klaus

Fra : S. Borring

Dato : 17-03-03 00:40

TDC ejer ALLE kabler i jord fra central til kundens fordeller + de ejer osse
ALLE mobil master, sonofon og de andre lejer sig bare ind på anlægne

mvh. SB

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-03-03 09:24

"S. Borring" <borring@c.dk> skrev i en meddelelse
> TDC ejer ALLE kabler i jord fra central til kundens fordeller + de
ejer osse
> ALLE mobil master, sonofon og de andre lejer sig bare ind på anlægne

Der er masser af kabler der ejes af andre end TDC
Der er masser af mobilmaster der ejes af andre end TDC

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)