/ Forside / Teknologi / Udvikling / Java Scripts / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Java Scripts
#NavnPoint
molokyle 5410
Klaudi 2799
smorch 2439
kim 1360
Harlekin 1134
bentjuul 984
gibson 800
severino 695
Random 675
10  konsulent.. 626
Iframes eller tabeller?
Fra : Mikael Nørrelund And~


Dato : 07-03-03 17:05

Hvad er den bedste måde at opdele en side på?

Jeg gå udfra man kun kan ændre indholdet af
én "koordinat" i en tabel vha. af PHP, ASP
eller lignende?
Og via alm. HTML kan man gøre det vha.
frames eller iframes eller er jeg helt galt på den?

Jeg har gået og troet, at den bedste måde er at bruge
tabeller, men det har jeg måske forstået forkert?

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.


 
 
Lasse Reichstein Nie~ (07-03-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 07-03-03 17:15

Mikael Nørrelund Andersen <noerrelund@pc.dk> writes:

> Hvad er den bedste måde at opdele en side på?

Hvad mener du med "opdele"? Hvad vil du kunne gøre med
de enkelte dele?

> Jeg gå udfra man kun kan ændre indholdet af
> én "koordinat" i en tabel vha. af PHP, ASP
> eller lignende?

"koordinat"?

PHP eller ASP bruges til at skrive hele tabellen,
så man kan ændre hvad som helst (og fjerne tabellen).

> Og via alm. HTML kan man gøre det vha.
> frames eller iframes eller er jeg helt galt på den?

Hvis det du gerne vil, er at ændre indholdet af dele af
siden uden at reloade resten, så skal du bruge frames.
Om det så er en ønskelig ting at ville, det er det næste
spørgsmål, da frames jo har nogle ulemper.

> Jeg har gået og troet, at den bedste måde er at bruge
> tabeller, men det har jeg måske forstået forkert?

Tabeller skal bruges til at vise data der kan opstilles
i en tabel, altså hvor der er sammenhæng mellem dataene
i en række og en søjle. Alle andre brug af tabeller er
misbrug. (Her vælger jeg at være streng puritansk.)

Ok, lidt mere konkret, hvad er det du gerne vil opnå?

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
Art D'HTML: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/randomArtSplit.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Mikael Nørrelund And~ (07-03-2003)
Kommentar
Fra : Mikael Nørrelund And~


Dato : 07-03-03 18:04

Lasse Reichstein Nielsen wrote:
> Hvad mener du med "opdele"?
> Hvad vil du kunne gøre med de enkelte dele?

Fx have en menue ude til venstre, lidt plads øverst
fx til en overskrift og lige under plads til at indlæse
dokumenter.

>> Jeg gå udfra man kun kan ændre indholdet af
>> én "koordinat" i en tabel vha. af PHP, ASP
>> eller lignende?
>
> "koordinat"?

Ja, hvad hedder et enkelt "rum" i en tabel.

> Hvis det du gerne vil, er at ændre indholdet af dele af
> siden uden at reloade resten,

Lige nøjagtigt.

> så skal du bruge frames.

Okay, det bruger jeg pt, men er der ikke noget med
det ikke er godt webdesign?
Eller er det bare ikke valid HTML eller hvordan?

> Om det så er en ønskelig ting at ville, det er det
> næste spørgsmål, da frames jo har nogle ulemper.

Bl.a.?

> Tabeller skal bruges til at vise data der kan opstilles
> i en tabel, altså hvor der er sammenhæng mellem dataene
> i en række og en søjle. Alle andre brug af tabeller er
> misbrug. (Her vælger jeg at være streng puritansk.)
>
> Ok, lidt mere konkret, hvad er det du gerne vil opnå?

At alle mine informationer vises pænt og det mener
jeg at kunne gøres med tabeller, at man så kan reloade
en enkel del af siden istedet for den hele er et stort
plus.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.


Lasse Reichstein Nie~ (07-03-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 07-03-03 20:27

Mikael Nørrelund Andersen <noerrelund@pc.dk> writes:

> Ja, hvad hedder et enkelt "rum" i en tabel.

Hmm. Tabel-celle tror jeg er det mest benyttede.

[frames]
> Okay, det bruger jeg pt, men er der ikke noget med
> det ikke er godt webdesign?

Der er nogle ulemper ved frames som gør at man frarådes at bruge dem.
De er også ved at blive faset ud af HTML. Der kommer muligvis en
erstatning der hedder XFrames (til XHTML) som ikke har de samme ulemper.

> Eller er det bare ikke valid HTML eller hvordan?

Det er gyldig HTML 4.01, men ikke XHTML 1.1.

[ulemper]
> Bl.a.?

Jvf. arbejdsdokumentet til XFORMS
(<URL:http://www.w3.org/TR/2002/WD-xframes-20020806/>):

- Back-knappen virker ikke altid som man forventer.
- Man kan ikke bookmarke et framest med indhold.
- Reload virker måske anderledes end du forventer.
- Page-up og -down kan være svære at bruge.
- Searching finder HTML-sider, ikke frames.
(og flere)

> At alle mine informationer vises pænt og det mener
> jeg at kunne gøres med tabeller, at man så kan reloade
> en enkel del af siden istedet for den hele er et stort
> plus.

Det kræver frames kun at reloade en del af siden. Du kan
bruge en iframe til det område der skal skiftes, hvis du
gerne vil undvære et frameset, men problemerne er de samme.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
Art D'HTML: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/randomArtSplit.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Mikael Nørrelund And~ (07-03-2003)
Kommentar
Fra : Mikael Nørrelund And~


Dato : 07-03-03 22:52

Lasse Reichstein Nielsen wrote:
>> Ja, hvad hedder et enkelt "rum" i en tabel.
>
> Hmm. Tabel-celle tror jeg er det mest benyttede.

Ja, celle er vist det rigtige ord ;)

> [Frames ulemper]
>
> Jvf. arbejdsdokumentet til XFORMS
> (<URL:http://www.w3.org/TR/2002/WD-xframes-20020806/>):
>
> - Back-knappen virker ikke altid som man forventer.
> - Man kan ikke bookmarke et framest med indhold.
> - Reload virker måske anderledes end du forventer.
> - Page-up og -down kan være svære at bruge.
> - Searching finder HTML-sider, ikke frames.
> (og flere)

Jeg vidste der var en masse ulemper, men var ikke
helt sikker.

[Formål]
>> At alle mine informationer vises pænt og det mener
>> jeg at kunne gøres med tabeller, at man så kan reloade
>> en enkel del af siden istedet for den hele er et stort
>> plus.
>
> Det kræver frames kun at reloade en del af siden.

Det bruger jeg nu.

> Du kan bruge en iframe til det område der skal skiftes,
> hvis du gerne vil undvære et frameset,

Det var lige det jeg så på html.dk

> men problemerne er de samme.

Okay, så et serverside script og brug af tabeller
vil være det "pæneste" webdesign.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.


Leonard (07-03-2003)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 07-03-03 23:04

Mikael Nørrelund Andersen <noerrelund@pc.dk> wrote:

>Okay, så et serverside script og brug af tabeller
>vil være det "pæneste" webdesign.

Nej, tabeller er ikke til at bygge design i, men til at vise data i
tabelform.
CSS er vejen frem, sammen med noget serverside.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Mikael Nørrelund And~ (08-03-2003)
Kommentar
Fra : Mikael Nørrelund And~


Dato : 08-03-03 10:44

Leonard wrote:
>> Okay, så et serverside script og brug af tabeller
>> vil være det "pæneste" webdesign.
>
> Nej, tabeller er ikke til at bygge design i, men til at
> vise data i tabelform.
> CSS er vejen frem, sammen med noget serverside.

Okay, jeg er måske på herrens mark så...
Jeg fik dette eksempel af en kammerat og det syntes
jeg så godt ud:
http://mikael-noerrelund.dk/php/

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.


Leonard (08-03-2003)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 08-03-03 18:31

Mikael Nørrelund Andersen <noerrelund@pc.dk> wrote:

>Okay, jeg er måske på herrens mark så...

Tag et kig på: http://www.glish.com/css/
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste