Skærme
Fijala 3554
Hvad er godt ved DVI?
Fra : CRJ

Dato : 06-03-03 18:29

Hej!

Jeg har et Geforce4 grafikkort med DVI udgang og nu har jeg så fået købt en
TFT skærm hvor der er DVI indgang. Jeg har ikke noget kabel endnu, så jeg
bruger bare det alm. VGA. Men hvad er forskellen på de to? Kan det betale
sig, at investere i et DVI-kabel?

MVH
Christian

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 06-03-03 19:58

Hej

CRJ wrote:
> [...]
> bruger bare det alm. VGA. Men hvad er forskellen på de to? Kan det betale

Kort fortalt så er signal gangen følgende ved DVI:

Digital signal ud (PC) -> (skærm) Digital signal ind.

Ved analog kabel (det du bruger nu):

Digital signal -> DAC -> Analog signal ud (PC) -> (skærm) Analog signal
ind -> ADC -> Digital signal.

Som du kan se er vejen kortere og du risikere ikke at tabe noget signal
undervejs. Dog skal det siges, at visse skærme og skærmkort har det
bedre sammen end andre og derfor er du ikke garanteret noget bedre
billede ved at skifte til DVI.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : JKJ

Dato : 06-03-03 21:34

For kort tid siden satte jeg min Samsung 191T TFT til et Radeon kort med
DVI. Der var helt klar forskel, hvilket måske også skyldes at jeg gik fra et
Geforce grafikkort (der ikke er kendt for at have den bedste 2D kvalitet).
Som en "bonus" indstiller skærmen sig også selv - så slipper man for at
fedte rundt med de manuelle indstiller skærmen tilbyder.

Jeg ved ikke om du har set det, men Anandtech har en uddybende artikel om
emnet:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1577&p=1

Mvh.
John

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 07-03-03 06:57

Hej

JKJ wrote:
> [...]
> Geforce grafikkort (der ikke er kendt for at have den bedste 2D kvalitet).

Det er ikke 3D eller 2D'ens kvaliteter der er gældende, men DAC'ens
kvaliteter. Jeg havde da jeg fik min egen skærm et GF2MX kort. Et
knaptryk på autoindstilling og skærmen stod perfekt. Uden løb ved
mønstre, forskudte pixels eller noget som helst. Den stod faktisk bedre
end skærmen på min notebook. I dag sidder der et GF4MX kort i maskinen.
Jeg kan godt få et ligeså godt billede, men det kræver manuel indstilling.

> Som en "bonus" indstiller skærmen sig også selv - så slipper man for at
> fedte rundt med de manuelle indstiller skærmen tilbyder.

Det er jo altid lækkert.

> Jeg ved ikke om du har set det, men Anandtech har en uddybende artikel om
> emnet:
> http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1577&p=1

Takker. Det var jo det jeg skrev - bare uddybet

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk