ZoneAlarm og WebSpeed
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-03-03 11:27

HNG
Jeg har internetforbindelse gennem WebSpeed, bruger Motorola kabelmodem
SB4200.

Nu vil jeg gerne have installeret en firewall og har fået ZoneAlarm.
Men programmet vil ikke lade mig komme på nettet, selv om jeg har
specificeret alle de programmer (browsere, mailklienter, icq, ftp osv.), der
skal have adgang til nettet.

Jeg har ven, der siger, at jeg skal åbne for modemmets driver også. TDC's
WebSpeed-support kan ikke hjælpe.

Nogen her der ved, hvordan jeg kommer videre?

Erik Ginnerskov - erik snabela ginnerskov dot dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Kasper Dupont

Dato : 06-03-03 11:36

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> skal have adgang til nettet.
>
> Jeg har ven, der siger, at jeg skal åbne for modemmets driver også.

Det lyder som noget sludder. Du skal naturligvis have en driver til
dit netkort, men ellers skal der ikke bruges nogen særlig driver til
en webspeed opkobling. Du kan enten bruge et ethernet kort i din
computer, eller det ethernet kort der sidder i kabelmodemet og som
tilsluttes til computeren med USB. Naturligvis skal ZoneAlarm fungere
sammen med den pågældende netkortsdriver, men det burde virke helt af
sig selv, med mindre der er nogen som ikke har tænkt sig om da de
skrev koden.

Dit problem er sandsynligvis, at du spærer for DHCP i ZoneAlarm, og
dermed ikke kan få en IP addresse. Men hidtil har jeg fået det indtryk,
at ZoneAlarm først bliver startet efter IP addressen er tildelt. (Det
er godt nok for sent, men det er så en anden sag.)

Luk op for indgående svar på dine egne udgående DHCP forespørgsler, så
burde det virke.

Bemærk at der er nogle små sikkerhedsproblemer med SB4100, som jeg
ikke er sikker på er blevet løst i SB4200. Så du kan med fordel
lukke for alle udgående pakker til kabelmodemets IP addresse som er
192.168.100.1.

for(_=52;_;(_%5)||(_/=5),(_%5)&&(_-=2))putchar(_);

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-03-03 12:09

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev
> [...]
> ikke er sikker på er blevet løst i SB4200. Så du kan med fordel
> lukke for alle udgående pakker til kabelmodemets IP addresse som er

Den må jeg lige have bukket i neonrør.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 06-03-03 12:36

Erik Ginnerskov wrote:

> Den må jeg lige have bukket i neonrør.

Jeg kender ikke ZoneAlarm, men jeg bruger selv WebSpeed og iptables som
pakkefilter. De regler, der skal til i mit tilfælde ser ca. sådan ud:

-A INPUT -s 10.4.0.1 -p udp -m udp --sport 67:68 --dport 67:68 -j ACCEPT
-A INPUT -s 0.0.0.0 -p udp -m udp --sport 67:68 --dport 67:68 -j ACCEPT
-A INPUT -s 194.239.10.172 -p udp -m udp --sport 67:68 --dport 67:68 -j ACCEPT
-A OUTPUT -d 192.168.0.0/16 -j REJECT

Hvordan man så gør noget tilsvarende med ZoneAlarm må andre fortælle.

for(_=52;_;(_%5)||(_/=5),(_%5)&&(_-=2))putchar(_);

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-03-03 20:42

> [...]
ACCEPT
> -A OUTPUT -d 192.168.0.0/16 -j REJECT
>
> Hvordan man så gør noget tilsvarende med ZoneAlarm må andre fortælle.

Er her slet ikke nogen, der har erfaring med kombinationen Webspeed/Motorola
Sb4200 kabelmodem og ZoneAlarm?

Fra : Kasper Bergh

Dato : 06-03-03 21:46

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> wrote in message
> Er her slet ikke nogen, der har erfaring med kombinationen
Webspeed/Motorola
> Sb4200 kabelmodem og ZoneAlarm?

Jo men ikke med lige netop dit problem. Jeg vil i øvrigt anbefale at du
prøver at skrive i news:tele.internet.kabelmodem i stedet. Der tror jeg der
er meget bedre chance for at der er nogen der har det svar du søger.

Det sagt har du vel husket at tillade de lokale "zoner" Zonealarm kommer og
spørger om den skal tillade lige når den startes for første gang. Har du
svaret nej til access for noget du ikke helt ved hvad var? Du kan have
blokeret noget bigtigt uden at vide det. Prøv at sætte security ned til Low
og se om det hjælper.

Ellers så post mange flere informationer. Får du en IP addresse når du ikke
kan komme på og hvad er den IP? Kan du pinge URL addresser? Kan du pinge IP
addresser? Osv. Måske har du blokeret for DNS opslag.

Men prøv at post i den ovennævnte nyhedsgruppe. Der er meget bedre chance
for svar IMHO.

mvh
/Kasper
Som kun repræsenterer sig selv og ikke TDC

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-03-03 23:57

"Kasper Bergh" <kaz@want-no-spam-own.web.id> skrev
> [...]
der
> er meget bedre chance for at der er nogen der har det svar du søger.

OK, prøver der.

> [...]
> svaret nej til access for noget du ikke helt ved hvad var? Du kan have
> blokeret noget bigtigt uden at vide det. Prøv at sætte security ned til

Jeg mener, jeg har været omhyggelig med at specificere alle de programmer,
der skal kunne få adgang til nettet: 4 browsere, en mail-klient, icq, et
ftp-program, McAfee (for opdatering).

> [...]
IP
> addresser? Osv. Måske har du blokeret for DNS opslag.

Når jeg forsøger at komme på med et af ovennævnte programmer, sker der
ingenting. Programmerne står bare og forsøger at komme 'ud ad døren'.

Fra : Martin Schultz

Dato : 07-03-03 10:27

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> writes:

> Jeg mener, jeg har været omhyggelig med at specificere alle de programmer,
> der skal kunne få adgang til nettet: 4 browsere, en mail-klient, icq, et
> ftp-program, McAfee (for opdatering).

Har du også givet DHCP klienten i windows adgang til internettet?

Martin
--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-03-03 12:02

"Martin Schultz" <di020172@NO.SPAM.diku.dk> skrev

> Har du også givet DHCP klienten i windows adgang til internettet?

Ikke forstået.
Når ZA ikke er aktiveret, har jeg ingen problemer med at 'komme på'.
Jeg har nu lavet en side, der viser mine aktuelle indstillinger:
http://hjem.get2net.dk/egin/za/za.htm