Nitroxfyldning
Fra : KC

Dato : 04-03-03 22:45

I klubben overvejer vi køb af "et eller andet" system til nitroxfyldning -
vi er naturligvis begrænset af budgettet - men hører gerne erfaringer,
fordele/ulemper ved de forskellige metoder. Kan nogen på NG (pædagogisk)
fortælle lidt om membran, contineous flow etc. Eller henvise til en god
www-adresse.

KC
Frømandsklubben Delfinen

Fra : Nikolaj Østergaard J~

Dato : 05-03-03 00:24

Hvis I er interesseret i continous fyldning kan jeg anbefale et rimeligt
billigt og rimmeligt godt system....
Jeg har tidligere anbefalt det på NG, men har overvejet situationen
nærmere.... Dem som køber det bør nok starte med at erkende at der ikke
(såvidt jeg ved) eksisterer et kommercielt produkt som er gennemprøvet og
godkendt......

dvs. de systemer der findes er lavet som noget "hjemmebiks".... men for det
meste med et udmærket resultat....
Der er forskellige dykkercentre der reklamerer med at de har fine systemer
med alverdens sikkerhedsmekanisker...... Jeg tror dog ikke de har overvejet
hvilket produktansvar de er omfattet af ..... hvis systemet eksploderer og
nogen kommer tilskade eller noget materiel bliver ødelagt....

Vi har et system i klubben som virker fint.... det er hjemmelavet, men nøje
overvejet gennem længere tid..... Hvis du er interesseret i en reference så
send en mail til mig..... personen som har konstrueret det har et
dykkercenter..... jeg tror dog at han vil sælge systemet på "privat basis"
idét der således ikke kan blive tale om produktansvar. Dette skal ikke
opfattes som om at vi ikke mener at systemet er sikkert... ( vi bruger det
jo selv) men der kan ikke gives garantier når der snakkes
nitrox-fyldning.....

Jeg ved ikke så meget om membranfylning..... men jeg kan næppe forestille
mig at det er en rentabel metode til klubbrug...... Systemet er dyrt i
indkøb og såvidt jeg ved teknisk avanceret at vedligeholde (på længere
sigt)..... En continous-mixer er temmelig simpel opbygget, og den er ekstrem
nem at vedligeholde hvis den er konstrueret rigtigt...... den er nem at
transportere..... og 10m2 o2 koster kun 141 kr. + moms (+levering). I vores
klub tager vi 5 kr. pr. 50 bar pr. flaske for en fyldning..... dvs.
4*5kr.*2flasker = 40 kr. for en 2*12 liter (tom). Denne pris giver et fint
overskud til indkøb af o2-sensorer mv.. Til sammenligning betaler man ca.
110 KR. i dykkercentrene.......

mvh. nøj

Fra : Christian Sloth

Dato : 05-03-03 03:58

Hej KC,

Jeg vil fraraade at anvende et kontinuerligt blandingssystem (altsa et
system der blander ilt og luft til en oensket iltprocent, inden det koeres
igennem kompressoren), med mindre i virkeligt ved hvad i laver og kan bygge
et system med automatisk stop for kompressoren i tilfaelde af for hoej
iltprocent. Jeg har set en olie smurt kompressor efter at nogen havde
forsoegt sig med et hjemmelavet system til kontinuerlig blanding, og
uheldigvis kom til at foere for meget ilt til indsugning! Ikke noget koent
syn, men heldigvis kom ingen til skade!

Et membran system virker groft sagt ved at fjerne nitrogen fra luften og kan
producere nitroxblandinger op til 40%. Som naevnt af Nikolaj, er disse
systemer forholdsvis dyre.

Jeg ville anbefale et simpelt partialtrykssystem, med et ekstra filter til
jeres kompressor og en dekanteringsslange til at overfoere ilten fra
lageflaskerne til dykkerflaskerne med. Det er billigt, nemt og relativt
sikkert hvis det goeres med omtanke.
Det kraever dog at I anvender rensede flasker (se tidligere diskussion her
pa NG).

MVH

Christian

www.NoLimitsDiving.dk

Fra : Alan Olsen

Dato : 05-03-03 12:19

Hej Christian

Du skriver at du har set en kompressor der var blevet brugt til continous
blanding. Mit spørgsmål er nu.

Hvad præsist skete der med kompressoren ?
Ved hvilken ilt % gik det galt ?
Har du nogle billeder af resultatet ?

Mvh Alan Olsen

Fra : Christian

Dato : 06-03-03 07:21

Hej Alan,

Nej jeg har desvaerre ingen billeder af den, men alle de rustfri højtryksrør
var smeltet, og cylindrene med...

Jeg ved ikke præcis hvad % del det gik galt ved da der (heldigvis) ikke var
nogen i umiddelbar nærhed af kompressoren da det gik gelt, hvilket jo nok
også har været en medvirkende årsag til at det GIK galt i første omgang.

Kompressoren kan vel kaldes for nedsmeltet,....

MVH

Christian

www.nolimitsdiving.dk

Fra : Henrik Manley

Dato : 06-03-03 10:12

> [...]
> også har været en medvirkende årsag til at det GIK galt i første omgang.
>
> Kompressoren kan vel kaldes for nedsmeltet,....

Undskyld hvis jeg lyder mistroisk, men jeg tror simpelthen ikke på det. Hvor
og hvornår skulle det være sket?

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Christian Sloth

Dato : 07-03-03 11:56

Tja det er jo ikke mit problem at du ikke tror paa mig, og jeg gider aerlig
talt ikke skulle "bevise" hvad jeg ved over for dig!

MVH

Christian
www.nolimitsdiving.dk

Fra : Henrik Manley

Dato : 07-03-03 18:19

> Tja det er jo ikke mit problem at du ikke tror paa mig, og jeg gider
aerlig
> talt ikke skulle "bevise" hvad jeg ved over for dig!

Du behøver ikke at bevise noget jeg vil bare gerne vide hvor og hvornår det
skete så jeg selv kan grave lidt videre i det. Jeg har en del omgang med
højtryks kompressorere og er meget interesseret i den slags episoder. Jeg
har set mange blokke ødelagt på mange måder men endnu ikke stødt på nogle
der er brændt på den måde du beskriver.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Nikolaj Østergaard J~

Dato : 05-03-03 14:23

Det kræver mindst lige så meget omtanke (hvis ikke mere) at avnvende
partialtryksmetoden.....

Hvis dine flasker ikke er ordentligt rensede ..... kan det gå galt.......
Hvis dit ekstrafilter ikke virker ordentligt bliver dine flasker beskidte
igen.....
Hvis du fylder for hurtigt bliver ventilen varm ... og det kan gå galt......

Nu vil i sikkert sige:... det er ikke noget problem... hvis man tænker sig
om .......

og så vil jeg svare:.... præcis det samme gælder for continuous-mix..... man
skal tænke sig om, og sørge for at der ikke kommer mere end 40 ind i
kompressoren....... ingen af metoderne er idiot sikre....... men de virker
begge........

der er dog langt ringere udnyttelse af ilten ved partialtryksmetoden ...
idet der dekanteres.... ellers kræver det mange 50-liters flasker eller en
booster.....
et continous-mix system koster næsten det samme som et fornuftigt
partialtrykssystem.....

Endvidere er min tanke følgende.......: hvis jeg skal stå ved noget der
skal eksplodere med ilt i.... så skal det ikke være en dykkerflaske med 200
bar og et volumen på mellem 3000-6000 liter..... nej jeg vil absolut
foretrække at stå ved siden af en kompressor med 200 bar i den ene cylinder
med et volumen på: 200bar * 1-5 liter (jeg ved det ikke præcist)...... Den
skade dykkerflasken kan udøve er langt større end den kompressoren kan....
det er ren og skær fysik..... det drejer sig om hvor meget energi man har
proppet ind i cylinderen henholdsvis flaksen.......

Dermed ikke sagt at det ikke er farligt at stå ved siden af kompressoren
hvis den eksplorerer......men kan selvfølgelig være uheldig at blive ramt af
nogle dele fra den ........

Ydermere kan jeg finde talrige eksempler på flaske-ekplosioner med billeder
m.m... Men jeg har derimod kun hørt ( incl. Christian Sloths version) om 2
kompressore der er røget i luften...... den anden var i Australien .... og
de kunne ikke sige præcist om årsagen var nitrox eller blot at den var slidt
ned.....

mvh.

NØJ

Fra : Allan Hansen

Dato : 05-03-03 15:02

Nikolaj Østergaard Jensen <nik@mobilixnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b44tpp$s5c$1@sunsite.dk...
> Hvis dit ekstrafilter ikke virker ordentligt bliver dine flasker beskidte
> igen.....

Der er noget jeg ikke helt kan få til at passe. Dobbelfiltrering er åbenbart
et must for nogle men hvad hjælper det at sætte et sådan "personal filter"
med måske 25 gram aktivt kul på efter en filtrering med et filter med 100
gram. I stedet skulle man måske have et filter på med ½ eller 1 kg en gang
for alle på kompressoren. Det ville for det første altid give ren nok luft
og driftudgifterne til filtre vil givetvis blive mindre.

Allan Hansen

Fra : Nikolaj Østergaard J~

Dato : 05-03-03 16:11

Dem fra Dykkersport i Ålborg har vist lavet nogle forsøg med de der
"personlige filtre".... hans konklusion er vist noget i retning af at de er
til større skade end gavn ..... det skal være et ordentligt (stort) filter
med lav flowhastighed (stor diameter) hvis det skal have nogen effekt.....

spørg ham selv om den præcise konlusion.....

nøj

Fra : Søren Ravn

Dato : 05-03-03 17:20

> "Allan Hansen" <REMOVETHISalhansen@rh.dk> skrev i en meddelelse
> åbenbart

Luften fra kompressoren skal overholde nogle værdier for at man kan bruge
den til nitrox fylding.

Derudover skal der være et filter mere, af samme kapacitet som kan "tage
over" hvis det hoved filteret ikke virker.

Så som du skriver er der ikke meget ved at sætte et lille "personal filter"
efter sin stor kompressor og kalde det dobbeltfiltrering.

Søren Ravn

Fra : Allan Hansen

Dato : 05-03-03 21:01

"Søren Ravn" <c3po@image.dk> skrev i en meddelelse
> Luften fra kompressoren skal overholde nogle værdier for at man kan bruge
> den til nitrox fylding.

Luft til alm. dykning har også grænseværdier bl.a til vanddamp,kulilte,
nitrøse gasser og oliedampe. Hvor meget renere skal luft til nitrox blanding
være? Almindeligvis er der jo ikke oliedampe men det kan accepteres op til
en grænseværdi ved luftundersøgelse.

> Derudover skal der være et filter mere, af samme kapacitet som kan "tage
> over" hvis det hoved filteret ikke virker.

Underlig form for redundans. Alle kompressorer burde i så fald have mindst 2
filtre hvad enten luften skulle bruges til. Det er jo helt jedi-agtigt:
Hvordan kan du vide at filteret virker.

> Så som du skriver er der ikke meget ved at sætte et lille "personal
filter"
> efter sin stor kompressor og kalde det dobbeltfiltrering.

Netop, ikke destomindre ser man flere steder at denne "personal filter" er
nødvendig specielt for den rejsende nitrox-dykker for at holde sine flasker
rene.

Allan Hansen

Fra : Nikolaj Østergaard J~

Dato : 05-03-03 16:07

> [...]
> det er ren og skær fysik..... det drejer sig om hvor meget energi man har
> proppet ind i cylinderen henholdsvis flaksen.......

Jeg retter lige lidt i ovenstående..... volumet af den cylinder med 200 bar
i må være væsentligt mindre end det jeg skrev ovenfor...... måske i
størrelsesorden 0,1-0,5 liter.... jeg ved det stadig ikke præcist.... (måske
er der nogen her på NG der ved det) men jo mindre volumen des mindre energi
er der lagret i cylideren... hvilket blot understreger tankerne nævnt
tidligere...

nøj

Fra : Christian

Dato : 06-03-03 07:36

Hej Nikolaj,

Jeg er da enig, der er både argumenter for og imod begge systemer, og med
forkert brug af udstyr og ringe træning vil al håndtering af oxygen være
farlig.

Og du har igen ret i at der er mange ting der skal være i orden ved
partialtryksfyldning, men, som du selv nævner, det er der også ved
kontinuerlig blanding.

Jeg bruger ofte nitroxblandinger op til 100% og anvender derfor tit
partialtryksblanding. Det er et system jeg har brugt meget og kender og
stoler på når jeg selv har styr over hele processen, fra rensning af udstyr
til dekantering af gas.

Hvis dine flasker, ventiler og slanger er rensede (hvad de altid er når du
har med ren ilt at gøre), og du i øvrigt er uddannet til at lave hvad du
laver, er der ved partialtryksblanding ingen risiko for at ren ilt kommer i
kontakt med en kompressor fyldt med olie...det er der ved brug af
kontinuerlig blanding, uanset hvor forsigtig du er!

Hvis andre mener at de kan lave et kontinuerligt system der er i orden, så
fint med mig.

Til sidst så vil jeg igen give dig ret (sikke en dårlig vane...), der er
ingen metoder der er idiotsikre, og alle systemer kan misbruges af ren og
skær uvidenhed eller dumhed...og der er ulemper og fordele ved begge
systemer...som nævnt.

Har du nogle websteder med beskrivelser af de uheld du nævner? jeg spørger
af ren interesse.

Fra : pt

Dato : 05-03-03 08:31

Hej Klaus

Jeg er enig med Christian. Jeg bruger selv patrialetryksfyldning og har købt
et godt manometer med fyldeslange, ekstra filter og Oxy Spy analyser, der
samlet kan erhverves for 6-7000 kr. Du kan selvfølgelig ikke tømme din
medicinske ilt flaske helt uden booster, men det går jo nok. Der bliver ca.
15 bar tilbage i flasken, men er du heldig er der ved en fyldt flaske over
200 bar. Som sagt kræver det renset flasker 1 gang årligt, men man ser jo
dybt i sine flasker alligevel 1 gang årligt.
Jeg mener det er en god og billig måde, men det kræver disciplin, da det er
ren ilt du "leger" med. Jeg dykker ikke på andet end iltberiget luft
(nitrox).

pt

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 05-03-03 21:40

"pt" <lisper@post.tele.dk> wrote in message
> Jeg er enig med Christian. Jeg bruger selv patrialetryksfyldning

Mjah men continousflow er lidt lettere at have med at gøre for man kan
slippe afsted med ikke at rense flaskerne, jeg personligt ville nok rense
alle flasker der skulle fyldes beriget luft i. Men hvis du har 20 - 30
flasker som man har i en klub er det lidt af en opgave..