En komponent
Fra : Harald

Dato : 03-02-03 20:43

Hej

Jeg har lavet nedenstående function som laver det første og andre bogstaver
i en streng til stor. Jeg skal bruge den i en del TDBEdit felter, jeg kan
selfølgelig kalde den i OnExit men det smarteste ville være hvis man kunne
lave en komponent, baseret på TDBEdit, som havde den indbygget, men jeg ved
ikke lige hvordan man gør det?

function UpperCaseForste(Tekst : string) : string;
var
i : integer;
begin
Tekst:=AnsiLowerCase(Trim(Tekst));
if length(Tekst)>0 then
Tekst[1]:=AnsiUpperCase(Tekst[1])[1];

for i:=2 to length(Tekst)-1 do
if (tekst[i] in (.#32,'.','-'.)) then
Tekst[i+1]:=AnsiUpperCase(Tekst[i+1])[1];

result:=Tekst;
end;

Mvh
HK

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 03-02-03 21:13

"Harald" <swobu@kroning.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> for i:=2 to length(Tekst)-1 do
> if (tekst[i] in (.#32,'.','-'.)) then
> Tekst[i+1]:=AnsiUpperCase(Tekst[i+1])[1];

OnChange:=DenEventHvorOvenståendeKodeErPakketIndI;

Fra : Harald

Dato : 04-02-03 01:42

"David A. D. Konrad" <david_konrad@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Harald" <swobu@kroning.dk> skrev i en meddelelse

> bogstaver
> ved

> OnChange:=DenEventHvorOvenståendeKodeErPakketIndI;

Jeg har aldrig lavet komponenter før så jeg havde håbet på at der var en
venlig sjæl der lige kunne skrive hvad der var behov for, det er sikkert
ikke mange linier der skal til.

/HK

Fra : Claus Christiansen

Dato : 04-02-03 11:33

"Harald" <swobu@kroning.dk> wrote in

> "David A. D. Konrad" <david_konrad@hotmail.com> skrev i en
> meddelelse news:b1mifj$8v2$1@sunsite.dk...

<klip>

> Jeg har aldrig lavet komponenter før så jeg havde håbet på at der
> var en venlig sjæl der lige kunne skrive hvad der var behov for, det
> er sikkert ikke mange linier der skal til.
>
> /HK

Der ligger et forslag i dk.binaer med subject:

"kode fra d.e.p.pascal, DBEdit"

Jeg har ikke undersøgt om den virker, men det er næppe meget galt

Claus

--
Claus Christiansen, <mailto:NOSPAM@unipeople.dk>, leave the adr. as it is
personal: <http://unipeople.dk/~cch>; pythia: <http://www.pythia.dk>

Fra : Harald

Dato : 04-02-03 13:40

"Claus Christiansen" <NOSPAM@unipeople.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> "kode fra d.e.p.pascal, DBEdit"
>
> Jeg har ikke undersøgt om den virker, men det er næppe meget galt

Det virker smukt, mange tak for det.

Mvh
HK

Fra : Harald

Dato : 04-02-03 19:14

> "Claus Christiansen" <NOSPAM@unipeople.dk> skrev i en meddelelse
>
> <KLIP>

> Det virker smukt, mange tak for det.

Hvis andre vil bruge komponenten har jeg lavet følgende ændring i DoExit
proceduren, problemet var at hvis man gik ind i et felt der f.eks. havde
værdien "hans hansen" så ville dette felt blive ændret til "Hans Hansen"
ganske som det skulle men tabellen blev ikke sat i Edit mode så der var ikke
mulighed for at gemme ændringen, desuden blev Modified for feltet ikke sat
korrekt.

procedure TDBExtEdit.DoExit;
var
TempText : string;