Fange mouse events inde i en komponent...
Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 01-02-03 00:12

Hej

Jeg har lavet en grafisk komponent. Inde i denne komponent vil jeg gerne
kunne flytte rundt på de grafiske "emner" på selve komponenten. Dette
drag'n'drop vil jeg gerne have til at foregå i koden til komponenten.
Ligledes vil jeg gerne kunne "trække" i min "emner" så de f.eks. bliver
større eller mindre...

Mit problem ligger i at fange mouseover og benytte den inde i
komponentkoden, jeg kan godt aktivere mouseover og så få komponentens parent
til at reagere på den, men selve komponenten?.
Når jeg så har mit "trækkeri" er færdig skal min komponent også udløse en
event af en slags som fortæller hvad brugeren har lavet...Hvorledes klarer
jeg den?
Er der nogen der kan give mig en ledetråd til de to spørgsmål?

PS. Min komponent nedstammer fra TGraphiccontrol og jeg anvender D6.

På forhånd tak!

MVH
Thomas

Fra : Claus Christiansen

Dato : 01-02-03 01:08

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> wrote in

> [...]
> koden til komponenten. Ligledes vil jeg gerne kunne "trække" i min
> "emner" så de f.eks. bliver større eller mindre...

Det lyder som noget med at override metoderne:

procedure MouseDown(Button: TMouseButton; Shift: TShiftState; X, Y:
Integer); dynamic;
procedure MouseMove(Shift: TShiftState; X, Y: Integer); dynamic;
procedure MouseUp(Button: TMouseButton; Shift: TShiftState; X, Y:
Integer); dynamic;

Disse er nedarvet fra TControl og erklæret som dynamic, så det er bare at
gå i gang (husk at kalde inherited). Det er muligt der er metoder, der er
bedre det kommer lidt an på din opbygning af dine delkomponenter - fx.

procedure DragOver(Source: TObject; X, Y: Integer; State: TDragState;
var Accept: Boolean); dynamic;
procedure DoEndDrag(Target: TObject; X, Y: Integer); dynamic;
procedure DoStartDrag(var DragObject: TDragObject); dynamic;

men jeg tvivler på at det er noget du skal bruge.

> [...]
> lavet...Hvorledes klarer jeg den?
> Er der nogen der kan give mig en ledetråd til de to spørgsmål?

Til den sidste del lyder det om som du har brug for at definere dine egne
events, dette kan du gøre sådan at de sender lige præcis de information
med som du har brug for (det er dog pænest at bevare en "Sender: TObject"
parameter, men ikke en nødvendighed).
Som eksempel har jeg sakset lidt fra Borlands kode:

TMouseMoveEvent = procedure(Sender: TObject; Shift: TShiftState;
X, Y: Integer) of object;

TMyControl = class
private
FOnMouseMove: TMouseMoveEvent;
public
property OnMouseMove: TMouseMoveEvent read FOnMouseMove write
FOnMouseMove;
end;

/Claus

--