Delphi/pascal tutorials?
Fra : M_abs

Dato : 28-01-03 22:05

Newbie har brug for hjælp
Jeg har godt nok Delphi som valgfag på min skole, men jeg får ikke så meget
ud af det (kan ikke sidde stille og koncentrere mig i så lang tid af
gangen).
Så jeg kunne også tænke mig links til Delphi tutorials, hvis disse findes.
Jeg har haft stor glæde af Sun's Java tutorial, som jeg selvfølgelig ikke
kan bruge her

En anden ting der kunne være rart er en grund læggende syntax beskrivelse,
da denne er ret anderledes end den jeg kender fra Java.

På forhånd tak
M_abs ,
en "lile" newbie

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 28-01-03 22:29

"M_abs" <M_abs@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har haft stor glæde af Sun's Java tutorial, som jeg selvfølgelig ikke

www.pythia.dk har nogle fine, introducerende artikler omkring det
grundlæggende i Delphi på dansk.

Ellers kan Bob Swarts mange artikler måske hjælpe dig www.drbob42.com Tag
dig ikke af den forvirrende siteopbygning. Ellers er der sikkert mange der
kan hjælpe med talrige links - disse to tror jeg nu kunne være gode for en
total nybegynder indenfor delphi. Jeg vil dog anbefale bogen "Mastering
Delphi [x]" som givetvis kan lånes på biblioteket. Den er skrevet af Marco
Cantu og er imho én af de bedste på markedet overhovedet. www.marcocantu.com
Alle kodeeksemplerne fra forrige bog er tilgængelig som zipfil
http://www.marcocantu.com/md6/ch16code.zip

> En anden ting der kunne være rart er en grund læggende syntax beskrivelse,
> da denne er ret anderledes end den jeg kender fra Java.

Den findes jo i hjælpefilerne/manualerne. Men du vænner dig temmelig sikkert
hurtigt til det. Min egen tilgang er simpel, og jeg undgår med denne unødige
forvirringer eller "programmeringsblokeringer" hvis jeg holder den in mente
: C++ er ligesom Delphi, bare på svensk - Java er ligesom C++, bare på
Norsk - og Delphi er ligesom Java, bare på dansk ) Trods nuanceforskelle
i sprogene er de jo meget ens, og utrolig meget går igen.
Problemstillingerne og løsningen på hver enkelt problem er typisk også meget
identisk.

Fra : M_abs

Dato : 29-01-03 00:03

Tak for svaret, jeg vil kigge på dem *s*