Phonoteket [3000]
Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 01-03-03 13:57

En lille trist historie.

I Helsingør på Stengade ligger der en "pladeforretning" der netop har
meddelt at de bliver nødt til at lukke biksen, fordi salget af cd´ere mv. er
faldet dramatisk.

Phonoteket var enhver audiofil´s yndligssted at komme, og der var ikke den
udgivelse i bredeste forstand der ikke var i butikken, ellers blev den
skaffet hjem.
Ejerne af Phonoteket var uden tvivl blandt branchens ypperligste og jeg kan
ikke se hvilke af de tilbageværende i byen der bare tilnærmelsesvis når dem
til sokkeholderne eller kan hjælpe kunderne med at lytte, finde, diskutere,
opspore de bare lidt mere specielle udgivelser.
Tilbage står så (oh, rædsel) kæderne som de eneste pladepushere, der har råd
til at tabe på cdsalg for at vinde på andre produkter, og som ikke tager
meget andet end popstars-crap hjem på hylderne.

Jeg vil postulere at Phonoteket er, og desværre bliver til "var", en af
danmarks bedste forretninger og det der bringer mig til tasterne ud over at
jeg fa...... synes det er utrolig trist, så er det ved tanken om at det
måske er piratkopiering det har været den udløsende faktor.
Tilbage står Phonoteket og deres kunder som de store tabere og tvinger os
nichekøbere ind til København alternativt Helsingborg hvor shoppen "Vinyl"
nu kan se frem til at betjene fremtidige danske kunder med hang til andet
pop-crap.

Trist, trist, trist!

--
Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 01-03-03 15:05

> [...]

> jeg fa...... synes det er utrolig trist, så er det ved tanken om at det
> måske er piratkopiering det har været den udløsende faktor.

Jeg har svært ved at tro på at piratkopiering har fjernet behovet for
sælgere af "de bare lidt mere specielle udgivelser". Typisk piratkopiering
sigter jo netop mod de populære artistet.

Men du har ret i at det er trist at mange små specialforretninger tvinges
til at lukke. Det gælder ostehandlere, slagtere og mange andre som ikke er
en del af en kæde eller ligger i et center.

Mvh Thomas

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 01-03-03 15:15

Thomas Smedebøl wrote:
> Jeg har svært ved at tro på at piratkopiering har fjernet behovet for
> sælgere af "de bare lidt mere specielle udgivelser". Typisk piratkopiering
> sigter jo netop mod de populære artistet.

God pointe og dog alligevel......
Der kan vel også være en generel afmatning af salg over en bred kam.
Men butikken her omtalt solgte jo også rigtig meget populærmusik og her
var/er salget praktisk talt 1 til 20 af tidligere! ........hmm.

De specielle udgivelser kan de ikke leve af alene, du ved....gynger og
karrusel-ting.

Ud over at jeg synes det er ærgeligt og synd for Phonoteket, så er det også
synd for mig at jeg skal henslæbe mine pladekøb (not) hos en flok musikalske
ignoranter, hvis musikhorisont begrænser sig til teenagecompilations.

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 01-03-03 15:24

"Flemming Jørgensen" <flej@fbi.jubiimail.dk> skrev:

> [...]
> kam. Men butikken her omtalt solgte jo også rigtig meget
> populærmusik og her var/er salget praktisk talt 1 til 20 af

For bare 10 år siden gik størstedelen af folks underholdningsbudget til
indkøb af musik. I dag er der kommet mange flere ting på
underholdninsgmarkedet som eksempelvis DVD og computerspil. Med et
relativt uændret beløb at bruge på underholdning, så er det klart, at
salget af musik vil falde, da pengene nu bliver anvendt mere bredt end
tidligere. Bla. dette har musikbranchen ikke kunnet indstille sig på
endsige forstå, og så er det dejligt nemt at skyde skylden på
piratkopiering på trods af, at det endnu ikke er lykkedes nogen at
påvise en sammenhæng mellem piratkopiering og faldende indtægt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Lars Bernau

Dato : 01-03-03 16:01

In article <Xns93319CA7B23EA.miljokemi.dk@130.133.1.4>,
nospam01@miljokemi.dk says...

> [...]
> piratkopiering på trods af, at det endnu ikke er lykkedes nogen at
> påvise en sammenhæng mellem piratkopiering og faldende indtægt.

Så kan vi da glæde os over at de åbenbart har tænkt sig at holde med at
plage os med deres complilation skrammel:

http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=87034

--
Lars Bernau
"Diskussioner ødelægges tit af folk,

Fra : Robert Piil

Dato : 01-03-03 21:04

On Sat, 1 Mar 2003 16:00:57 +0100, Lars Bernau <bernau@mail.invalid>
wrote:

>Så kan vi da glæde os over at de åbenbart har tænkt sig at holde med at
>plage os med deres complilation skrammel:
>
>http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=87034

Det står der da - desværre - intet om der. Der står vel bare at de vil
reklamere mindre. Jeg tror da ikke der er store chancer for at slippe
for den endeløse strøm af fantasiløse genudgivelser og
genindspilninger der er ved at slå pladebranchen langt effektivere
ihjel, end piratkopieringen nogensinde kommer til.

FUT dk.kultur.musik

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Lars Bernau

Dato : 02-03-03 09:19

In article <l9426v034omfv2vtne1igic5et6kjf0b2i@4ax.com>, piil@nospam.dk
says...

> [...]
> genindspilninger der er ved at slå pladebranchen langt effektivere
> ihjel, end piratkopieringen nogensinde kommer til.

Jeg tænkte nu heller ikke på at de holdt op med at udsende dem, bare de
gad holde op med at reklamere for dem i tide og utide.

Fra : Robert Piil

Dato : 02-03-03 23:14

On Sun, 2 Mar 2003 09:19:27 +0100, Lars Bernau <bernau@mail.invalid>
wrote:

>Jeg tænkte nu heller ikke på at de holdt op med at udsende dem, bare de
>gad holde op med at reklamere for dem i tide og utide.

Det er kun en uendelig lille hjælp.

Jeg så faktisk hellere der var nogen der prøvede at lave deres egen
musik (hvor dårlig den så end er), end at fx TOTO eller Chris Minh
Doky genindspiller nogle numre der engang var ganske gode...endnu en
gang, og de forsøger endda at fortolke musikken. Så er der alle dem,
der bare genindspiller i nøjagtig samme arrangement evt. tilsat lidt
lir. SUK!

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-03-03 16:52

"Flemming Jørgensen" <flej@fbi.jubiimail.dk> wrote in

> [...]
> er det også synd for mig at jeg skal henslæbe mine pladekøb
> (not) hos en flok musikalske ignoranter, hvis musikhorisont

Brug nettet, så kan du også ofte spare penge!
http://cdskiven.dk, http://musica.co.uk, http://cdon.com osv. -
mulighederner er mange.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
http://hs235.dk/cracks - http://susie.dk/

Fra : Aston Villadsen

Dato : 01-03-03 17:48

On Sat, 1 Mar 2003 15:15:21 +0100, "Flemming Jørgensen"
<flej@fbi.jubiimail.dk> wrote:

> [...]
>Men butikken her omtalt solgte jo også rigtig meget populærmusik og her
>var/er salget praktisk talt 1 til 20 af tidligere! ........hmm.

Ok - så du er træt af, at der ikke er nogen der gider købe popmusik i
din pladebutik? Mener du da det "popstars-crap" du omtaler andetsteds
i tråden? Det må da være en sejr for en ægte musikelsker som dig, at
der ikke er så meget salg i den slags musik?

>De specielle udgivelser kan de ikke leve af alene, du ved....gynger og
>karrusel-ting.

Ok - så du er træt af, at der ikke er nogen der køber "popstars-crap",
så det kunstigt kan holde liv i en forretning, der sælger den slags
musik du kan lide, men som ikke kan overleve på almindelige
markedsvilkår? Dobbeltmoral er fedt.

> [...]
>ignoranter, hvis musikhorisont begrænser sig til teenagecompilations.

Hvis din arrogance er udtryk for stemningen i omtalte butik, forstår
jeg da godt at der ikke er nogen der gider handle der.

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 01-03-03 18:20

Aston Villadsen wrote:
[snip]
En masse om min arrogance og dobbeltmoral....

Du må mene lige hvad du vil om mine synspunkter, musiksmag og hvad ved jeg i
forbindelse med mit indlæg, men jeg har på intet tidspunkt givet udtryk for
forretningens holdninger til hverken det ene eller det andet.

EOD

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Neergaard

Dato : 01-03-03 20:44

> [...]
> i tråden? Det må da være en sejr for en ægte musikelsker som dig, at
> der ikke er så meget salg i den slags musik?

Av for den da, der er vist en der føler sig trådt over tæer'ne. At Flemming
ikke bryder sig om "popstars crap"-musik, er jo hans valg og forståeligt
nok, men han skriver jo ikke noget om at andre ikke skal have lov til at
høre popmusik ej heller fornedrende om dem der gør, så det lidt unfair at
lægge ord i munden på ham.

> Hvis din arrogance er udtryk for stemningen i omtalte butik, forstår
> jeg da godt at der ikke er nogen der gider handle der.

Arbejder du i en konsum hifi/plade biks, eller har du kun handlet hos Fona,
for du har tilsyneladende ikke prøvet at handle i en special forretning og
blive betjent af folk der ved hvad de laver. Jeg er målløs over dine evner
til at læse det ingen skriver.

/Neergaard

Fra : Aston Villadsen

Dato : 01-03-03 23:51

On Sat, 1 Mar 2003 20:43:40 +0100, "Neergaard"
<qwertytrewq68@hotmail.com> wrote:

> [...]
>høre popmusik ej heller fornedrende om dem der gør, så det lidt unfair at

Alene at kalde det for "popstars crap-musik" vil jeg da mene i den
grad er værdiladet.

Jeg er sådan set ret ligeglad med hvad du, min nabo, Flemming eller
andre lytter til. Det jeg oprindeligt "triggede" på var arrogancen i
indlægget. "Jeg lytter til fed musik men desværre er danskerne så
dumme at de kun køber lortemusik, så den pladebutik jeg handler i går
neden om og hjem"-holdningen, som jeg stadig mener der blev lagt for
dagen i det oprindelige indlæg og den senere - nu dementerede -
tilsvining af ekspedienter i større pladeforretninger/kæder.

Repektér da at andre ikke har samme musiksmag som dig, og at en af
ulemperne ved at have en "snæver" musiksmag er, at man ikke altid kan
få de plader man gerne vil have i nærområdet, men måske er nødt til at
tage til Kbh efter dem. Men de er jo sikkert også værd at køre efter.

Hvis folk vil høre popstars-crap, så lad dem da det, selvom du selv
holder dig for god til det.

> [...]
>blive betjent af folk der ved hvad de laver. Jeg er målløs over dine evner

Godt spottet. I hele mit liv har jeg kun handlet i Kvickly, Bilka,
Fakta, Fona og gennem kupon-nyhederne.

Jeg sætter selv pris på min evne til at læse mellem linierne, tak.

p.s. undskyld jeg svarer så sent. Jeg skulle lige se DMA færdig først.

Fra : RH

Dato : 02-03-03 00:20

Aston Villadsen <aston@villadsen.com> wrote in

> Hvis folk vil høre popstars-crap, så lad dem da det, selvom du selv
> holder dig for god til det.

Mine næste cd'er på min indkøbsliste er med Julie og Norah Jones.
De synger begge godt og så er musikken jo også god. At Julie har været med
i Popstars, har jeg altså ingen problemer med!

Mvh
RH.

Fra : Aston Villadsen

Dato : 02-03-03 01:21

On 01 Mar 2003 23:20:21 GMT, RH <rh@> wrote:

> [...]
>De synger begge godt og så er musikken jo også god. At Julie har været med
>i Popstars, har jeg altså ingen problemer med!

Næh - hvorfor skulle der være problemer med det?
Det er jo bare en måde at markedsføre sig på. Fordi man på den måde
bliver markedsført massivt behøves det jo ikke at betyde, at man ikke
kan synge. Julie synger da ganske fint synes jeg, og det er jo det der
tæller.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-03-03 08:26

In article <3e614035$0$31950$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, RH wrote:
> [...]
> De synger begge godt og så er musikken jo også god. At Julie har været med
> i Popstars, har jeg altså ingen problemer med!

Jeg købte Julie's ikke-CD som den første skive med kopibeskyttelse,
og har nu fundet ud af, at jeg ikke vil købe noget beskyttet igen.

Grundene:
1. De smadrer CD'en fra fabrikken ved at lave så mange fejl på
den at PC CD-ROM drev ikke kan læse dem. Dvs der skal meget lidt
ekstra til inden en CD afspiller også begynder at hakke.
Min DVD afspiller i mit anlæg hakkkede gevaldigt i det.

2. Den måde man kan få data ind på PC'en på er i et skodformat,
langt ringere end ved analog overspilning. Dette er dog sekundært,
da man bare kan lave en kopi fra den analoge optagelse.

Men det er for dårligt at man tvinges til at tage sikkerhedskopier
i analog form, fordi de har smadret skiverne fra fabrikken.

Fra : Neergaard

Dato : 02-03-03 01:26

> [...]
> tage til Kbh efter dem. Men de er jo sikkert også værd at køre efter.
>
> Hvis folk vil høre popstars-crap, så lad dem da det, selvom du selv

Der er ikke skrevet ét eneste negativt ord om dem der er til popstars-musik,
dem respekterer jeg, som jeg respekterer alle andre. Du læser igen galt
mellem linierne, det er jo dig der ikke kan tolerere at man kan ytre sig
negativt om en musik-genre, man ikke bryder sig om.
Og lige til sidst, det at man ikke lige er til popstars-musik, gør det, at
man har en snæver musiksmag? Nej vel, det gør vel snarere påstandens fader
til snævertsynet.

/Neergaard

Fra : Aston Villadsen

Dato : 02-03-03 13:01

On Sun, 2 Mar 2003 01:25:36 +0100, "Neergaard"

> [...]
>man har en snæver musiksmag? Nej vel, det gør vel snarere påstandens fader

Der er overhovedet ingen sammenhæng mellem at være snæversynet og have
en snæver musiksmag. Snæver forstået som, at der ikke er et stort
marked for den - og det er jo netop derfor phonoteket lukker.

Men lad os da bare blande begreberne sammen, så din argumentation
holder.

Fra : Neergaard

Dato : 02-03-03 14:16

> Der er overhovedet ingen sammenhæng mellem at være snæversynet og have
> en snæver musiksmag. Snæver forstået som, at der ikke er et stort
> marked for den - og det er jo netop derfor phonoteket lukker.

Nej, men intolerance overfor at andre ytrer deres mening, er at være
snæversynet.

> Men lad os da bare blande begreberne sammen, så din argumentation
> holder.

Ja meget apropos, hvem er det der drager paralleller mellem musiksmag og
respekt for andre mennesker?

/Neergaard

Fra : Aston Villadsen

Dato : 02-03-03 19:52

On Sun, 2 Mar 2003 14:16:07 +0100, "Neergaard"

>Nej, men intolerance overfor at andre ytrer deres mening, er at være
>snæversynet.

Og du mener, at jeg er intolerant, fordi jeg kommenterer det andre
ytrer?

>Ja meget apropos, hvem er det der drager paralleller mellem musiksmag og
>respekt for andre mennesker?

Apropos hvad?
Vis mig hvor jeg har skrevet at der en sammenhæng mellem de to ting,
hvis det er det du mener.

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 01-03-03 18:32

Flemming Jørgensen wrote:
> [...]
musikalske
> ignoranter, hvis musikhorisont begrænser sig til teenagecompilations.

Her sigter jeg ikke til sælgerne bag disken da de meget sjældent har ret
meget at skulle have sagt om hvad der skal stå på hylderne, men til den (de)
indkøbsansvarlige der skal sikre at produkt-omsætningsprocenten ligger så
tæt på hundrede som overhovedet ladesiggørligt.

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Lars Rindsig

Dato : 01-03-03 20:17

Flemming Jørgensen wrote:

> [...]
> indkøbsansvarlige der skal sikre at produkt-omsætningsprocenten ligger så
> tæt på hundrede som overhovedet ladesiggørligt.

Af en kædebutik at være, er Stereo Studio faktisk temmelig god. De
ansatte ved noget om musik, og man kan faktisk ofte finde en del smalle
ting på hylderne. Og de ansatte i Stereo Studio (som jeg ikke - som det
vel efterhånden er standard-disclaimer i dk.forbruger - har noget med at
gøre, ud over at lægge mindre formuer der) ebstemmer også, hvad der skal
stå på hylderne. Men jeg kan selvfølgelig godt se, at I ikke har nogen
Stereo Studio-forretninger på Sjælland...

Et alternatvi kunne være Rillen i Grenaa, der ud over at være enormt
velrennomerede (og at have eksisteret i, hvad, 25 år?) også ved en
fabelagtig masse om de plader, de langer over disken. De har også en
udmærket postordreservice.

Lars

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-03-03 21:05

Lars Rindsig skrev:

>Af en kædebutik at være, er Stereo Studio faktisk temmelig god. De
>ansatte ved noget om musik, og man kan faktisk ofte finde en del smalle
>ting på hylderne.

Ja, det kan jeg bekræfte (i Horsens), omend jeg køber meget få
cd'er. Da jeg så Stereo Studio så første gange, gøs jeg. Grå
beton, grå vægge, grå lofter, gråt gulv og skarpt neonlys. Men
ekspedienterne har hver gang gjort det til en fornøjelse at
handle der. De kommer nu nok ikke op på det niveau som Flemming
efterlyser.

--
Bertel

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 12-03-03 11:16

"Flemming Jørgensen" <flej@fbi.jubiimail.dk> wrote in message

> [...]
> Men butikken her omtalt solgte jo også rigtig meget populærmusik og her
> var/er salget praktisk talt 1 til 20 af tidligere! ........hmm.

En af mine "kæpheste" er min egen hjemmestrikkede teori om, at den store
mængde af musik i radioen afholder mange (deriblandt jeg selv) fra at
investere i CD'er.
Jeg har stort set ingen CD'er købt gennem de sidste par år, og det hænger da
helt klart sammen med, at jeg hører radio i stedet.
Populærmusikken og tidens top-hits brager ud af radioen (eller via nettet)
24 timer i døgnet, så man bliver fuldstændig overmæt !! Og hvorfor betale
for noget, der alligevel kommer væltende ud af æteren uden ophold ??
Før i tiden (70'erne og et stykke ind i 80'erne) var der kun få timers radio
med decideret musik dagligt. Derfor var man nødt til at bruge sine
lommepenge på plader, som man så kunne lytte til, når der ikke lige var
noget i radioen. Og "yndlingssangene" blev måske kun spillet 1 gang hver 14.
dag - i dag brager de ud i æteren flere gange i løbet af en dag.
Så jeg tror, at man også skal finde en del af skylden for det dalende
musikkøb i det store udbud af radiostationer, der findes i dag.

Gitte

Fra : Benny Mortensen

Dato : 12-03-03 14:52

"Gitte Sørensen" <gydda@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Så jeg tror, at man også skal finde en del af skylden for det dalende
> musikkøb i det store udbud af radiostationer, der findes i dag.

Hej Gitte

Jeg tror der er en del rigtigt i det du siger. Musik har fået det lige som
nyhedsudsendelser, dem får vi endnu flere af, det eneste vi mangler, er
nogle nyheder at fylde dem med.

M.V.H....Benny..

Fra : Peter G

Dato : 02-03-03 13:55

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>For bare 10 år siden gik størstedelen af folks underholdningsbudget til
>indkøb af musik. I dag er der kommet mange flere ting på
>underholdninsgmarkedet som eksempelvis DVD og computerspil.

Din udtalelse lyder mere som en teori, end en kildebaseret udtalelse.

10 år er for lang tilbage IMØ. Dengang havde vi desuden videoen og
computerspil, selvom vi ikke havde mobiltelefoner.

Spørgsmålet er vel mere hvilken signifikant udvikling der har været
idenfor de sidste par år efter piratkopiering og internettet er blevet
udbredt og lettilgængeligt. Har piratkopiering og/eller internettet,
isoleret set, haft en målelig påvirkning.

Vi skal have fat i noget statistik for at kunne sige noget med vægt.
Har procentdelen af indtjeningen brugt på underholdning ændret sig
(afmatning?)? Har fordelingen af poster på underholdsbudgettet ændret
sig? Køber filmfans stadigvæk film med samme budgetvægt? Gør musikfans
det med musik? Hvad har medført ændringer i indskøbsadfærd? Bruges
kopiering som alternativ for at jonglere med budgetkontoen? Købes der
over nettet fremfor i fysiske butikker?

Nogen (jeg er på et modem ), der har noget brugbart statiskik?

NB: FUT dk.kultur.musik

--
M.v.h. / Kind regards, Peter. Email address works.
Gruppen har en OSS (Ofte Spurgte Spørgsmål), ja den har så:

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-03-03 14:19

Peter G <PeterNOSPAMPedal@gmx.net> skrev:

> Din udtalelse lyder mere som en teori, end en kildebaseret udtalelse.

Almen viden behøver ikke den store dokumentation.

Hvordan forholder du dig i øvrigt til musikbranchens påstande om
piratkopierings skadelige indvirkning på deres indtjening. Netop dette
er aldrig dokumenteret mens det modsatte rent faktisk er blevet
undersøgt og har vist, måske overraskende for nogen, at dem, der
kopierer samtidig er dem, der bruger flest penge på indkøb af originale
kopier.

> 10 år er for lang tilbage IMØ. Dengang havde vi desuden videoen

Var der ligeså meget salg i videobånd som DVD-film?

> og
> computerspil,

Computeren var langt fra så udbredt i starten af 90erne som den er nu.

?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G

Dato : 02-03-03 21:13

>Almen viden behøver ikke den store dokumentation.
>
>Hvordan forholder du dig i øvrigt til musikbranchens påstande om
>piratkopierings skadelige indvirkning på deres indtjening.

Uden at have en kilde vil jeg personligt, udfra tankegangen "mange
bække små", tro at den har en betydning. Jeg har indtil flere i min
bekendtskabskreds (fortrinsvis studerende) som har udtalt at de sparer
nogle penge på at kopiere (lovligt og/eller ulovligt) musik fremfor at
købe den.
Ikke at det skulle være den eneste (eller hoved-) grund til nedgang i
salget, men at det er en medvirkende faktor.

Jeg har da selv potentielt set sparet nogle biografbilletter mens jeg
boede på et "velforsynet" kollegie fordi jeg ikke havde det store behov
for at sidde i selve biografen hvad angik visse film.

> [...]
>undersøgt og har vist, måske overraskende for nogen, at dem, der
>kopierer samtidig er dem, der bruger flest penge på indkøb af originale

Har du nogle kilder? For jeg har aldrig stødt på nogen jeg syntes
virkede statistisk overbevisende.
For nogle (inklusive mig selv) har det medført et øget musikbudget, men
jeg tror også det modsatte har gjort sig gældende.

>Var der ligeså meget salg i videobånd som DVD-film?

Skal jeg ikke kunne udtale mig om. Kan du bevise det modsatte? ;)

>Computeren var langt fra så udbredt i starten af 90erne som den er nu.

Spilcomputere var betydeligt udbredt blandt den mandlige del af
ungdommen (->30 år). Jeg tror ikke demografien af computerspilkøbere
har ændret sig meget siden da.

Er en mobiltelefon hovedsageligt ikke en ekstra post på
underholdningsbudgettet, eller er jeg bare gammeldags? ;)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-03-03 23:37

> Uden at have en kilde vil jeg personligt, udfra tankegangen "mange
> bække små", tro at den har en betydning.

Naturligvis har den en betydning, det er slet ikke det jeg afviser. Men
hvis du prøver at kigge på musikbranchens estimater af, hvor meget de
taber på piratkopieringen, så er vi ude i beløb, der er åbentlyst
urealistiske.

> Jeg har da selv potentielt set sparet nogle biografbilletter mens
> jeg boede på et "velforsynet" kollegie fordi jeg ikke havde det
> store behov for at sidde i selve biografen hvad angik visse film.

Downloadede film fra nettet? Der må jeg indrømme, at der finder jeg
kvaliteten både lyd og billedmæssigt alt for ringe til, at det er værd
at se og høre på.

> Har du nogle kilder? For jeg har aldrig stødt på nogen jeg syntes
> virkede statistisk overbevisende.

Jeg vil ikke vurdere undersøgelserne som statistisk overbevisende men
WebPol har eksempelvis haft lavet en undersøgelse, der ikke viste en
sammenhæng mellem tabet i indtjening og piratkopierng.
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=17497
Denne undersøgelse førte dog til en masse vrøvl lige efter jul
angående, hvad der er lovlig kopiering og hvad der ikke er lovlig
kopiering.

Men hvis vi skal til at vurdere lidt på antallet af solgte
"fonogrammer" fra IPFIs medlemmer så er det nok værd at kigge på IPFIs
egen statistik:

http://www.musik.org/marked/Statistik.htm

Her ser det umiddelbart ud til, at der har været et fald i solgte
"fonogrammer" samt i indtægten men der mangler en meget væsentlig
oplysning nemlig antallet af udgivne skiver. Derudover siger
statistikken intet om årsagen til faldet i salget.

Derudover er det interessant at se, at påtrods af faldende
efterspørgsel er gennemsnitsprisen for et fonogram steget fra 58,- til
66,- fra 1995,- til 2002. Dette er mindre end inflationen men det er
ikke oplyst, hvordan beløbene er opgivet men det normale ville være at
opgive dem som nutidskroner eller ud for et basisår, da sammenligning
ellers ikke er muligt og i såfald er der tale om en nettostigning i
prisen på 14%.

> Skal jeg ikke kunne udtale mig om. Kan du bevise det modsatte? ;)

Lad mig sige det sådan, at jeg aldrig har mødt "fanatiske" VHS
entusiaster det har jeg derimod når det drejer sig om DVD.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G

Dato : 04-03-03 15:40

> [...]

>hvis du prøver at kigge på musikbranchens estimater af, hvor meget de
>taber på piratkopieringen, så er vi ude i beløb, der er åbentlyst

Vi er nok begge enige i at de fleste officelle
musikbrancheorganisationer overdriver m.h.t. tabstallene, men samtidig
vil jeg heller ikke negligere påvirkningen. Teoretisk set kan den være
"det større-end-man-skulle-tro" strå der knækker kamelens ryg.
Hvilket er grunden til at jeg er forhippet på noget solidt statiskt
materiale. Som det ser ud nu er der ingen, der aner hvor meget diverse
grene af musikbranchen reelt taber på piratkopiering.

>Downloadede film fra nettet? Der må jeg indrømme, at der finder jeg
>kvaliteten både lyd og billedmæssigt alt for ringe til, at det er værd
>at se og høre på.

Jeg klagede ikke, det var jo gratis. Desuden skulle jeg jo lige se om
de var værd at bruge penge på. Hvad de, sjovt nok, generelt ikke var
når først jeg havde set dem. ;)
Endvidere var det jo hovedsageligt plot- og/eller skuespilsrige,
fremfor specialeffektrige, film jeg så. Jeg tvivler på at jeg havde
nydt dem mere i biografen.

Denne holdning kan man IMØ så også bruge om musikkopiering,
Hvem har brug for scannede omslag eller wavefiler når man alligevel
ikke kan høre forskel på den og en x kbs MP3-fil?

> [...]
>Denne undersøgelse førte dog til en masse vrøvl lige efter jul
>angående, hvad der er lovlig kopiering og hvad der ikke er lovlig

Den virker ikke særlig overbevisende på mig, men har dog en spændende
synsvinkel m.h.t. alderfordeling.
Mon de har taget højde for at visse unge også kopierer til deres
familie?

>Men hvis vi skal til at vurdere lidt på antallet af solgte
>"fonogrammer" fra IPFIs medlemmer så er det nok værd at kigge på IPFIs
>egen statistik:
>
>http://www.musik.org/marked/Statistik.htm

*G* Kan det være mere unuanceret?

> [...]
>oplysning nemlig antallet af udgivne skiver. Derudover siger
>statistikken intet om årsagen til faldet i salget.

Enig. Den er yderst mangelfuld.

>Lad mig sige det sådan, at jeg aldrig har mødt "fanatiske" VHS
>entusiaster det har jeg derimod når det drejer sig om DVD.

Det har jeg. Et par af dem er ret frustrede over at indtil flere af
deres yndlingsfilm nu skal udskiftes med DVD (som jo bare er bedre) og
de frygter ekstra udgifter jo flere af dem der kommer. For de MÅ jo
også eje dem på DVD.
Til gengæld sparer de så på musikbudgettet v.h.a. (lovlig?) kopiering

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-03-03 21:26

> [...]

> kan den være "det større-end-man-skulle-tro" strå der knækker
> kamelens ryg. Hvilket er grunden til at jeg er forhippet på noget

Det kunne ihvertfald være yderst interessant med et sådant materiale.

> Jeg klagede ikke, det var jo gratis.

Så skulle man vist også være et skarn.

> Den virker ikke særlig overbevisende på mig, men har dog en
> spændende synsvinkel m.h.t. alderfordeling.
> Mon de har taget højde for at visse unge også kopierer til deres
> familie?

Sikkert ikke. "Problemet" med WebPol er også, at det er en tjeneste,
hvor deltagerne selv har tilmeldt sig på deres hjemmeside og angivet
oplysninger, der er af betydning når der skal udvælges folk til at
deltage i undersøgelsen for at dække et bredt udsnit af befolkning. Nu
er jeg ikke den store statistiker men har ikke svært ved at forestille
mig, at det er væsentligt, at der spørges bredt for at kunne komme med
generelle konklusioner og det kan måske være svært på en webtjeneste,
hvor man ikke kan være sikker på, at folk har givet korrekte
oplysninger.

> *G* Kan det være mere unuanceret?

Jeg tror det bliver svært, men det underbygger ihvertfald pointen om,
at Musikbranchen tilsyneladende ikke er ret interesseret i at komme med
præcise oplysninger som kunne give anledning til mere sikre
konklusioner om årsagen til en evt. faldende indtjening.

--
Morten http://miljokemi.dk
Statistik: dk.forbruger februar 2003

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 01-03-03 15:19

> [...]

> tasterne ud over at jeg fa...... synes det er utrolig trist, så er
> det ved tanken om at det måske er piratkopiering det har været den

Piratkopiering er kun en meget lille del af årsagen til musikbranchens
selvproklamerede problemer.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G

Dato : 01-03-03 17:12

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Piratkopiering er kun en meget lille del af årsagen til musikbranchens
>selvproklamerede problemer.

Hvilke andre faktorer vil du mene også har del i årsagen til et
betydeligt faldende salg i visse butikker?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 01-03-03 17:15

> Hvilke andre faktorer vil du mene også har del i årsagen til et
> betydeligt faldende salg i visse butikker?

<news:Xns93319CA7B23EA.miljokemi.dk@130.133.1.4> angiver det jeg anser
som det væsentligste. Dertil kommer kvaliteten af den musik, der
udgives, men det er meget subjektivt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 01-03-03 21:07

On Sat, 01 Mar 2003 16:11:44 GMT, Peter G <PeterNOSPAMPedal@gmx.net>
wrote:

>Hvilke andre faktorer vil du mene også har del i årsagen til et
>betydeligt faldende salg i visse butikker?

Internetsalg tager sikkert en ganske væsentlig del at pladesalget fra
de "rigtige" butikker.

FUT: dk.kultur.musik

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : MP Jakobsen

Dato : 02-03-03 10:21

"Peter G" <PeterNOSPAMPedal@gmx.net> wrote in message
> Hvilke andre faktorer vil du mene også har del i årsagen til et
> betydeligt faldende salg i visse butikker?

F.eks. reklamer i fjernsynet for CD'er som ikke kan klare sig uden... Folk
køber noget bras fordi der bliver reklameret for det, og der for mister de
lysten til at købe andre CD'er siden hen.

Skal IKKE læses som: alt hvad der bliver reklameret for er noget bras.

Men /meget/ af det er noget bras.

MP

Fra : Peter G

Dato : 02-03-03 13:55

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

>Internetsalg tager sikkert en ganske væsentlig del at pladesalget fra
>de "rigtige" butikker.

Ud fra egen erfaring med mig selv og min omgangskreds er dette ikke en
usandsynlig teori m.h.t. mindre specialforretninger. Det er jo generelt
set billigere og nemmere at bestille specialudgivelser over nettet.

>FUT: dk.kultur.musik

Satans, jeg havde overset den originale X-post.

Fra : RH

Dato : 01-03-03 16:23

> En lille trist historie.

Ja.

> I Helsingør på Stengade ligger der en "pladeforretning" der netop har
> meddelt at de bliver nødt til at lukke biksen, fordi salget af cd´ere
> mv. er faldet dramatisk.

Jeg tror nu også at deres generelt høje priser har haft indflydelse. Hvem
gider at betale 160 kr. for en cd, som kan købes til 120 kr andre steder i
byen?

Mvh
RH.

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 01-03-03 17:57

RH wrote:
> Jeg tror nu også at deres generelt høje priser har haft indflydelse. Hvem
> gider at betale 160 kr. for en cd, som kan købes til 120 kr andre steder i
> byen?

Klart hvis vi taler om populærgenren, men hvor andre i steder nordsjælland
kunne man _lytte_ til Pat Metheny, Sara Vaughn, Milton Nascimento, Weather
Report, Klaatu, Emersonlakepalmer, Robert Broberg, Canonball Adderley,
Byrds, Beethoven, Franz Bak, Crusaders, Elvis Costello, Joh Coltrane, Michel
Camilo, Jørgen Emborg, Eliane Elias, Marianne Faithfull, Stan Getz, Nina
HagenLadysmith black Mambazo, shell Silverstein, Spliff, Sibelius, Ravi
Shankar, Mauro Scocco, Taste osv osv osv listen kunne være enormt meget
længere, hvis ikke der.
Og det bedste var at du faktisk også kunne købe disse plader der og at de
solgte dem med stor glæde, og at den slags service koster lidt ekstra er
helt i orden med mig, deres varelager var enormt!!

At de så i rigtig mange tilfælde kunne præsentere os for de enkelte
musikeres sideprojekter og andet ukendt stof var helt enormt og meget
berigende.

Ikke ét ondt ord om de meget unge mennesker der står i kædebutikkerne, men
de ved "o og en shit" om noget ud over deres eget foretrukne, så Phonotekets
lukning er ikke mindre end en "katastrofe" for de audiophile.

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Robert Piil

Dato : 01-03-03 20:58

On Sat, 1 Mar 2003 13:56:42 +0100, "Flemming Jørgensen"
<flej@fbi.jubiimail.dk> wrote:

> [...]
>jeg fa...... synes det er utrolig trist, så er det ved tanken om at det
>måske er piratkopiering det har været den udløsende faktor.

Jeg tror ikke på den der med piratkopiering. Personligt har jeg aldrig
købt så mange CD-er, som jeg har gjort de seneste par år, efter det er
blevet muligt at sidde hjemme foran PC'en og finde frem til hvad jeg
har lyst til. Til gengæld har jeg næsten ingen plader købt i fysiske
butikker de seneste mange år, så jeg er sikkert medskyldig i
Phonoteket og andre pladepusheres død alligevel. Det er selvfølgelig
lidt ærgeligt, men der er ikke meget at gøre ved det.

FUT: dk.kultur.musik

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Morten Andersen

Dato : 01-03-03 21:06

> [...]
>alternativt Helsingborg hvor shoppen "Vinyl"
>nu kan se frem til at betjene
>fremtidige danske kunder med hang til andet

Uha, det er godt nok trist at høre. Der har jeg brugt mange timer (og
en hel del kroner ligeså). Trist for Helsingør, og
hele Nordsjælland for den sags skyld. For med mindre der er poppet et
par andre "rigtige" pladeforretninger op inden for
det seneste års tid, hvilket jeg tvivler på, så ser det godt nok skidt
ud på den front. Men ok, behovet for en ordentlig
pladeforretning må åbenbart ikke have været der. Men sørgeligt er det
under alle omstændigheder. Suk!

--
a little arithmetics got me down...

Fra : Esben

Dato : 02-03-03 02:19

"Flemming Jørgensen" <flej@fbi.jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> I Helsingør på Stengade ligger der en "pladeforretning" der netop har
> meddelt at de bliver nødt til at lukke biksen, fordi salget af cd´ere

Det er ærgeligt, de er/var smadderflinke og dygtige til at finde cd'er.
Det er også ærgeligt at de ligger lige over for Fona, selvom klientellet
måske ikke er helt det samme.

--

Esben

Fra : MP Jakobsen

Dato : 02-03-03 10:25

> [...]

> jeg fa...... synes det er utrolig trist, så er det ved tanken om at det
> måske er piratkopiering det har været den udløsende faktor.

Jeg er enig i at det er et kæmpe tab at miste Phonoteket. Kommer selv fra
Helsingør området og jeg har købt de fleste af mine CDer hos Phonoteket.
Ikke blot for deres venlighed og store udbud, men især for den mere end
fantastiske service og utrolige viden om musik - som man ihvertfald ikke
finder nogen andre steder i Helsingør.

MP

Fra : Raprap

Dato : 03-03-03 20:52

Hvis Phonoteket lukker pga af salget af piratkopiering er det da bare
ærgeligt.

Jeg har selv købt mange Deep dance plader og mange andre cd'ere i
Phonoteket.

De er jo som bekendt piratkopier og man skal jo ikke kaste med sten når man
selv bor i glashus.

De fortalte selv at de ikke kunne bestille dem men at der kom en mand med en
papkasse og spurgte hvor mange de ville ha og de vidste ikke hvornår han kom
igen.

Moral er godt...dobbeltmoral er dobbelt så godt.

Mine forældre lejer selv videofilm ud og er ofre for piratkopiering men
tager det bare som en del af udviklingen. De er ikke bitre.

Når een butik lukker kommer der en anden.

Sådan er livet.

Det skal ikke lyde som om jeg håner dem. Det er slet ikke tilfældet. Anders
og Grethe har gjort det skide godt i mange år.

Raprap.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-03-03 22:13

Raprap skrev:
> Hvis Phonoteket lukker pga af salget af piratkopiering er det da
> bare ærgeligt.
[...]
> Det skal ikke lyde som om jeg håner dem. Det er slet ikke
> tilfældet. Anders og Grethe har gjort det skide godt i mange år.

Det kan jeg *helt* tilslutte mig. Anders og Grethe har altid
kunnet finde og skaffe det umulige. Jeg er ked af at det skulle
ende sådan. Det med at piratkopiering skulle være årsagen til
stagnation i cd-salget er jeg derimod ikke helt sikker på. De
skriver godt nok sådan på deres hjemmeside:

HOME COPYING IS KILLING MUSIC!
Phonoteket har lukket sin webshop.

Jeg tror ikke det er hele sandheden. Så skulle båndoptageren
og kassetteoptageren jo også have taget livet af LP'erne og
pladebutikkerne i sin tid. Men netop i den tid, hvor jeg optog
allermest fra radioen (og sågar fra lånte LP'er) - da købte jeg
også det største antal nye plader. (Og cd'ere fra og med 1984).

Mit problem er nok at jeg er blevet for gammel til at efterspørge
moderne popmusik. Nu køber jeg mest klassisk og jazz, samt
forsøger at genkøbe hele min vinylpladesamling i rock-genren.

Men som sagt, jeg forstår ikke helt denne stagnation.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
DK-3140 Ålsgårde

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 08-03-03 06:05

> [...]

> mig til tasterne ud over at jeg fa...... synes det er utrolig
> trist, så er det ved tanken om at det måske er piratkopiering

Pjat! Det var heller ikke piratkopiering af dagligvarer der lukkede
de fleste af de små købmænd osv. osv.

Det er korrekt at der piratkopieres en masse, men det gjorde der jo
også før CD'en holdt sit indtog, da var det bare ikke digitalt men
på casettebånd osv.

Dem der piratkopierer mest er unge mennesker, som til gengæld ikke
er de mest købestærke.

Pladebrancen kunne lade være med at udsende 1 milliard intetsigende
compilations, slam-popstars-bands og tyroler-dansktop-lort (oven i
købet ofte til fuld pris), og så se at få fingeren ud og producere
noget spændende musik i stedet for at sidde på røven og flæbe.

At situationen går ud over gode specialbutikker er naturligvis
ærgerligt, men det er nu engang vare som fx CD'er der spares på,
hvis økonomien ikke har det så godt - man skal jo stadig have mad på
bordet.

--
Venligst Bjørn

Fjern "_FJERN_" i min email-adresse