Søren Huss om Morten Harket
Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 28-02-03 00:10

Nu har jeg overvejet, tænkt og overvejet endnu engang, og endelig besluttet
mig for at forfatte denne post, koste hvad det vil.

Er jeg den eneste A-ha fan i Danmark?
Var der ikke andre der lagde mærke til Mr. Saybias ikke særligt smarte
replik om A-has forsanger Morten Harket i den 3. og sidste "Fancaféen", som
optakt til DMA 2003?

Som svar på spørgsmålet om, hvordan han havde det med stemmemæssigt at blive
sammenlignet med Morten Harket, svarede han, at det havde han det bestemt
ikke godt med, for efter 13 opvarmningskoncerter for dem i Tyskland, var det
hans overbevisning at Morten Harket ikke havde en stærk stemme.

Hvad er da det for noget vås? Efter to koncerter med A-ha og en med Saybia
indenfor 12 måneder føler jeg mig rimelig kompetent til at modsætte mig
denne påstand. Der er ikke nogen tvivl om at Morten Harket har en stærk
stemme. Jeg har oplevet ham synge for over 20.000 mennesker på en
udendørsscene og for 800 mennesker i et lille intimt miljø, og der har ikke
været nogle problemer med stemmen (at han har en tendens til at glemme deres
tekster holder vi udenfor diskussionen). Jeg har heller aldrig hørt Søren
Huss holde en tone så længe som Morten Harket i "Summer Moved On", mon
Saybia nogensinde udgiver en sang hvor vi kan se om evnerne her lever op til
sammenligningen?

Indrømmet, jeg er forudindfattet, men jeg synes ikke man kan tillade sig at
sige sådan noget, i hvert fald ikke på den måde det blev sagt. Søren Huss
trak da godt nok også i land bagefter med en omformulering og en kommentar
om, at sådan skulle han vist have sagt til at begynde med. Personlig mening
eller ej, jeg mener der må være en form for professionel gensidig respekt,
forskellige bands imellem, og da især i dette tilfælde, hvor A-ha har været
med til at introducere Saybia på det tyske marked, ved at bruge dem som
opvarmning (efter at have spillet minifestival med dem i Norge, hvor A-ha
selv udtalte at de syntes rigtigt godt om Saybia og deres sound, der mindede
dem meget om bl.a. deres egen).

Jeg bliver sikkert sendt igennem kødhakkeren nu, men jeg håber at der bare
er en enkelt A-ha fan herinde der vil give mig ret, så er jeg da ikke helt
alene i verden.

Tina.

Fra : Per Madsen

Dato : 28-02-03 02:27

Tina Susanne Johansson <tina_johansson@yahoo.com> wrote:

> Nu har jeg overvejet, tænkt og overvejet endnu engang, og endelig besluttet
> mig for at forfatte denne post, koste hvad det vil.

> Tina.

Han har vel bare ytret sin (egen) ærlige mening om Morten Harket's
stemme, og man kan da ikke laste ham for at svare ærligt på et
spørgsmål. Hvorvidt han har ret i det han siger aner jeg ikke, da jeg
aldrig har hørt Aha live.
Anyway, den sidste fra Aha er en fed skive
--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

www.ecotox.dk

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 28-02-03 03:25

Tina Susanne Johansson wrote:
> Jeg bliver sikkert sendt igennem kødhakkeren nu, men jeg håber at der bare
> er en enkelt A-ha fan herinde der vil give mig ret, så er jeg da ikke helt
> alene i verden.

Ikke herfra. Men jeg er nu også af den mening at Saybia er noget af det
uinterresante i lang tid, det er mig komplet uforståeligt hvordan de kan
sælge så mange skiver.

Mvh

Bruno

Fra : RH

Dato : 28-02-03 09:34

"iddqd@worldonline.dk" <iddqd@worldonline.dk> wrote in

> Ikke herfra. Men jeg er nu også af den mening at Saybia er noget af
> det uinterresante i lang tid, det er mig komplet uforståeligt hvordan
> de kan sælge så mange skiver.

Øh, måske på grund af at de har lavet en fremragende cd med melodiøst musik
og har en forsanger, som synger bedre end de fleste andre sangere,
deriblandt også de udenlandske.
Bare fordi musikken er god, er det ikke ensbetydende med, at det også er
uinteresssant. Det er mig komplet uforståeligt hvordan Eminem, Nelly og
andre hurtigtalere kan sælge så mange skiver. Dem som lytter til sådan
noget burde måske hellere købe sig en digtsamling, da det jo kun kan være
teksten, som de er interesserede i.

EOD.

Mvh
RH.

Fra : Peter Theglev

Dato : 28-02-03 14:52

> [...]
> er en enkelt A-ha fan herinde der vil give mig ret, så er jeg da ikke helt

Du er skam ikke alene i din begejstring for a-ha.
Jeg oplevede dem også i VEGA sidst de var her og det var en af de rigtig
gode koncerter, jeg har været til.
100% medlevende publikum, et tændt band, en SUVERÆNT syngende Morten
Harkett – det var en STOR aften.
Jeg glæder mig til sidst i marts, hvor de udsender en live-cd fra deres
veloverståede verdensturné.

Saybia er skam ok, men de er efterhånden ved at ha' opnået Mads
Mikkelsen-effekten; de bliver overeksponeret i en sådan grad, at man
bli'r usandsynlig træt af dem. Synd, men sandt, synes jeg.

Peter

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 28-02-03 15:32

Peter Theglev <peter.theglev@adpeople.dk> skrev:

> Saybia er skam ok, men de er efterhånden ved at ha' opnået Mads
> Mikkelsen-effekten; de bliver overeksponeret i en sådan grad, at man
> bli'r usandsynlig træt af dem. Synd, men sandt, synes jeg.

Ja. Jeg plejer at kalde det Phil Collins-effekten. Han har en ny plade ude
nu, og vanen tro bliver æteren spammet med den. Ærgerligt for hans musik er
udmærket, men til sidst kaster man op over den.

--
Mark
Er du musikekspert? Vi kan altid bruge en ny skribent.

Fra : Thomas Olsen

Dato : 02-03-03 11:21

"Tina Susanne Johansson" <tina_johansson@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er en enkelt A-ha fan herinde der vil give mig ret, så er jeg da ikke helt

Jeg har været fan af A-ha og især Morten Harket siden de begyndte. Jeg var
til koncert med dem i '86 i Valbyhallen og sidste sommer i Vega. I '86 var
jeg ikke imponeret over Mortens liveperformance, men til koncerten i Vega
sidste år var fuldstændig solgt. Ikke en tone ramte han forkert (i mine
lægmands ører) og de sange han synger stiller immervæk store krav til
stemmen. Få sangere spænder så vidt som Morten Harket. Jeg har læst engang
at hans stemme spænder over 4 oktaver. Det ses vist sjældent i popverdenen.
Så Tina jeg er begejstret for Morten Harket, og herefter lidt mindre
begejstret for Søren Huus, som jeg nu også synes synger virkelig flot (lidt
mere smøragtigt en Morten)

Mvh.

Thomas