Trimix ???
Fra : Kaz

Dato : 27-02-03 16:56

Inde i mit hoved er en del forvirring i henhold til trimix dykning, jeg
leder derfor efter steder hvor jeg kan læse om emnet... Jeg har selvfølgelig
fundet en del på nettet, men jeg efterlyser steder (hjemmesider,
undervisnings materiale osv.) der lidt mere udførligt fortæller/forklare om
trimix på "begynder" niveau... Hvis der er nogen der kender gode "steder"
vil jeg derfor meget gerne have link's osv. Det er især heliums påvirkning
af kroppen jeg er interesseret i(Vil selvfølgelig gerne høre om andet også)
altså hvorledes (hvor hurtigt) udvaskningen af heliumet forgår, lidt som da
man læste om dykkerfysiologi under uddannelsen!

På forhånd tak...

Mvh.

Kasper Hansen

Fra : Christian Sloth

Dato : 28-02-03 02:59

Hej Kasper,

Jeg ved ikke om du allerede er uddannet trimixdykker?

Det gaar jeg umiddelbart ud fra at du ikke er, da du i saa fald
(forhaabentligt), ikke ville vaere forvirret, som du skriver.

I foerste omgang vil anbefale dig at tage et trimixkursus hvor du vil laere
mere om baade teori og praksis, og hvor du vil faa adgang til
undervisningsmateriale der ikke ligger paa internettet.

Hvis du kun er interesseret i den teoretiske del af dykning med
blandingsgasser findes der et vaeld af litteratur paa engelsk. En bog der
indeholder en masse information om baade blandingsgasdykning og andre former
for dykning er NOAA's dykkermanual, der daekker meget bredt.
Der findes tillige en masse mere avanceret litteratur i diverse medicinske
tidsskrifter, men da du naevner at det skal vaere paa begynder niveau er de
nok ikke det rigtige sted at kigge.

En mere avanceret bog er den nye (5.) udgave af Bennet og Elliots "The
Physiology and Medicine of Diving", men den er absolut ikke paa
begynderniveau!

Internettet er fyldt med informationer og sider om teknisk dykning, men der
er ogsaa meget skrammel imellem, saa jeg anbefaler at du soeger i
publicerede kilder foerst og fremmest, og det er ogsaa der du vil finde
oplysninger om fysiologi.

Haaber det kan hjaelpe dig en smule.

MVH

Christian