Hørfrø
Fra : Erna Andersen

Dato : 26-02-03 09:12

hej igen

Nu synes jeg vi skal have den rigtige overskrift, så der for...

Hørfrø har fra gammel tid været brugt som hjælp mod hård mave ved fødsler/
tvunget sengeleje, proteinslankekure og forkert ernæring.
Man lægger dem i vand, og de opsuger det uden på skallen, så de bliver
slimede men ubrudte. Så kan de gå igennem fordøjelsessystemet og få det til
at glide lidt nemmere.

I rigtig gamle dage var man ikke interesseret i omega-3 fedtsyrerne i
frøene, for dem fik man så rigeligt af i alle de fisk og frø man spiste.
Dengang jagtede man de mættede fedtsyrer!!

Som Kim skriver, bliver de nu også brugt som en billig vegetabilsk kilde til
O-3. De er bare lidt besværlige at arbejde med, fordi knkkede frø ikke kan
gemmes uden at miste i værdi.

Men jeg synes man skal være lidt varsom med at spise for mange af dem, for
man spiser faktisk samme produkt ( i meget lille målestok) som en vis hr.
Leth bruger til at behandle træ med: koldpresset linolie.
Men i velfungerende mave kan sikkert sagtens tåle lidt af det.

KH Rna

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 26-02-03 14:40

"Erna Andersen" <vedhegnet23@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Leth bruger til at behandle træ med: koldpresset linolie.
> Men i velfungerende mave kan sikkert sagtens tåle lidt af det.

Først hævder du, at "Man kan også tage en skefuld hørfrø med vand dagligt,
hvis det skal være fedtfrit."

Så forklarer du, at frøene ikke opløses i maven og olien derfor ikke
optages.

Og nu råder du til, at man skal spise dem med varsomhed på grund af
olieindholdet.

Æhhhh......

Mvh. Lisbeth

Fra : Kim Grandjean

Dato : 26-02-03 18:56

"[w e b w o m a n]" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> wrote

> [...]
> optages.
>
> Og nu råder du til, at man skal spise dem med varsomhed på grund af

Nu fremgik det jo tydeligt (i hvert fald for mig), af det som Erna skrev, at det
var de KNÆKKEDE hørfrø, som man kan spare på grundet olieindholdet. Er de IKKE
KNÆKKEDE suser de lige igennem.

Venligst
Kim

Fra : Jørgen Hess

Dato : 26-02-03 22:20

"Kim Grandjean" <coolion@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
skrev, at det
> var de KNÆKKEDE hørfrø, som man kan spare på grundet olieindholdet.

Sådan læste jeg det også.
I øvrigt kender jeg det fra min salige norske onkel. Frøene hedder i
øvrigt på norsk: Linfrø, hvilket var første gang jeg forbandt
hørfrø/hørplanten med produktet linolie. (I min naivitet, troede jeg
at linolie kom fra linnetræet, så det norske sprog retledte min
forståelse). Han brugte kold kogt kartoffelvand til linfrøene -
undskyld hørfrøene. Det er vistnok også fra lin/hørfrøene man kan
bruge slimstoffet som en slags erstatningsæggehvide.
mvh
Jørgen