NATmed iptables
Fra : "Anders Nørgaard"

Dato : 25-02-03 11:56

Hey har et lille problem som jeg håber i kan hjælpe med.
Mit problem er at jeg ikke kan få nat til at virke med iptables, har
tidligere brugt det, men efter en geninstallation kan ikke få
det til at virke.

Har selvfølgelig kompileret min kerne som jeg skal, så kan sagtens bruge
iptables uden den brokker sig.

Følgende linier bliver kørt:
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j SNAT --to 192.168.0.2

hvor eth0 er mit eksterne kort. Ifølge sslug og andre toturals, ser
overstående rigtigt ud..

Har du en ide til hvad der er galt?

på forhånd tak for jeres svar..

mvh

Anders

ps: På maskinen 192.168.0.2, kan jeg godt pinge den eksterne ip på
min gateway, men ikke andre.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 25-02-03 14:33

"Anders Nørgaard" " wrote:

> Følgende linier bliver kørt:
> echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
> iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j SNAT --to 192.168.0.2

Jeg har ikke nogen erfaring med SNAT, jeg plejer selv at bruge
MASQUERADE, men der burde ikke være den store forskel. Jeg kan
se, at man siden siger, at det hedder --to-source og ikke --to,
som du har skrevet. Desuden skal du også være opmærksom på, om
returpakkerne bliver routet tilbage til det rigtige interface.
Hvis ikke 192.168.0.2 er eth0s IP adresse, kan du være nødt til
at gøre noget mere for at få routningen rigtig.

Hvad output får du fra kommandoerne "route" og "iptables-save"?

> ps: På maskinen 192.168.0.2, kan jeg godt pinge den eksterne ip på
> min gateway, men ikke andre.

Kunne du ikke lige prøve at forklare i lidt flere detaljer,
hvordan dit netværk ser ud.

for(_=52;_;(_%5)||(_/=5),(_%5)&&(_-=2))putchar(_);

Fra : Morten Isaksen

Dato : 25-02-03 13:54

"Anders Nørgaard" <viper@viper.ikasths.dk> wrote in message

> Følgende linier bliver kørt:
> echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
> iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j SNAT --to 192.168.0.2

Hvis eth0 er dit eksterne interface skal du vel bruge din ekterne IP adresse
i -to <IP>

Dit spørgsmål har forøvrigt ikke særligt meget med sikkerhed at gøre, så det
er ikke den helt rigtige gruppe du har fundet...

/Morten

Fra : "Anders Nørgaard"

Dato : 26-02-03 19:43

On Tue, 25 Feb 2003 13:53:44 +0100, Morten Isaksen wrote:

> [...]
>
> Dit spørgsmål har forøvrigt ikke særligt meget med sikkerhed at gøre, så det
> er ikke den helt rigtige gruppe du har fundet...

Hej Kasper og Morten, i skal begge have tak for jeres input. Morten du
havde ret, det eneste jeg skulle gøre var at udskifte min interne ip med
den eksterne, så virkede det. Tak for hjælpen, angående om spørgsmålet
ikke skulle skrives herinde, ja så er det måske rigtigt at det ikke skulle
det

mvh

Anders