Sænkning af skibe
Fra : Popeye

Dato : 23-02-03 15:16

Hvordan kan det være, at der flere steder i verden kan sænkes skibe til brug
for dykkere men, at vi ikke gør det i Danmark?

Det ville være et oplagt projekt for DSF, PADI eller en form for
beskæftigelsesprojekt, med at klargører skibet (skære huller, gøre dem
sikre, rense skibet for olie m.m.)

Hvordan kan man gribe sagen an?

Peter

Fra : Allan Hansen

Dato : 23-02-03 17:20

"Popeye" <popeye(fjern-dette)@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det ville være et oplagt projekt for DSF, PADI eller en form for
> beskæftigelsesprojekt, med at klargører skibet (skære huller, gøre dem

Du kan gøre ligesom f.eks. dykkerklubberne i Ålborg som har fået etableret
et kunstigt stenrev i Limfjorden. Det har vist været et stort arbejde og har
taget mange år og kostet en del penge. Men ellers er det vist rigtigt svært
at få lov til at sænke ( dumpe ) udtjente vrag ( affald ) i danske farvande.
Det er for nemt ( igen ) at sige at det må være DSF's opgave. Prøv at gøre
noget selv.

Allan Hansen

Fra : Andersen

Dato : 23-02-03 19:11

Davs.........

> [...]
>
> Det ville være et oplagt projekt for DSF, PADI eller en form for
> beskæftigelsesprojekt, med at klargører skibet (skære huller, gøre dem

Er der ikke vrag nok i de danske farvande?

Leif Andersen

Fra : S.Arnvig

Dato : 23-02-03 19:20

> [...]
>
> Det ville være et oplagt projekt for DSF, PADI eller en form for
> beskæftigelsesprojekt, med at klargører skibet (skære huller, gøre dem

Med ca 20.000 skibsvrag i Danske farvande
er der nok ikke brug for at sænke nogen kunstigt.
Bare indenfor de sidste 5-10 år er der kommet/fundet
en del nye. Kanonvraget, Vapper, Faros, Martina. m.f.

Men ellers kan man jo købe en udtjent fiskekutter og
sænke den i nærhden af sit ynglingsdykker sted, f.eks.
ved trykkerdammen....

Søren Arnvig

Fra : Popeye

Dato : 23-02-03 22:06

Nu nævner du 20.000 vrag i de danske farvande, det er jo lige fra
stenalderbåde til de sidste nye vrag og på dybder hvor mange af os ikke kan
være med. Mange af de 20.000 vrag du nævner er nok ikke mere end et par
enkelte spanter og nagler.

Der er vel ikke meget mere end 100 - 200 vrag der reelt dykkes på i de
danske farvande , nogle af den i mere eller mindre god stand.

Jeg taler om et frisk vrag der er klargjort til dykkere, på en rimlig dybde,
nemt tilgængeligt og af en vis størrelse.

Det største problem er vel penge og tilladelse.

Peter

Fra : S.Arnvig

Dato : 23-02-03 23:08

> [...]
>
> Jeg taler om et frisk vrag der er klargjort til dykkere, på en rimlig dybde,
> nemt tilgængeligt og af en vis størrelse.

Hvor stor og på hvilken dybde ?

Søren Arnvig

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 24-02-03 07:48

Jeg forstår ikke helt...
Går lidt af det sjovt ikke af?
Hvad med historien? Hvad skete der? Hvad gik galt? Overlevede sømændene?
Hvis man er lige glad med dette, kan man så ikke bare sætte nogle papfigurer
op et sted hvor der er
10m dybt og en flot lys sandbund. Så kunne kan også skifte lidt ud engang
imellem.
Og hvad med klokken? Skal der så sættes en ny på hver uge så der hele tiden
er noget at dykke på?
Der er jo massere af vrag at dykke på. Lav en rundringning til nogle klubber
de ved hvor de er, og tager sikkert gerne en gæst med..
Ideen er ellers god...

Fra : Lars

Dato : 24-02-03 11:10

> Jeg forstår ikke helt...
Det er bare nogle som vil tilbage til russerstilen, hvor alt hvad man kommer
i havet bliver væk! og så op i rø... med naturen. Hvorfor skal man lave
naturen om så den passer til os og ikke omvendt? Dyk da på den natur som er
der eller få en aftale med den lokale svømmehal, så er sigten også altid
god, varmt vand og lidt klor til at æde udstyret med.

> Hvad med historien? Hvad skete der? Hvad gik galt? Overlevede sømændene?
Historien er: At nogle vil have et vrag som de kan dykke på uden besvær(lige
uden for kluppen)

Hvad skete der: Dem som vil have vraget kæmper mod dem som ikke vil have
det, og vinder måske.

Hvad gik galt: Ja, der går nok ikke noget galt,da de nok har forberedt sig
ordentligt på at synke det

Overlevede sømændene: Ikke godt at vide, en rigtig sømand går vel ned med
sit skib.

Lars

Fra : Lars Villebæk

Dato : 23-02-03 23:38

Der bliver faktisk i øjeblikket arbejdet konkret på et projekt, hvor et skib
skal klargøres til dykkervrag i Danmark inden sænkning.
Så vidt jeg er underrettet er diverse ansøgninger faktisk kommet
forbløffende langt i de offentlige systemer indtil videre.

Vi må krydse fingre for at det bliver til en realitet...for naturligvis skal
vi da have mere at dykke på i DK

//Lars

http://www.dykkerforum.com

Fra : Allan Jensen

Dato : 24-02-03 09:49

Det lyder sørme spændende at dykke på sådan et vrag må være som at have
samleje med en lolitadukke; ligner nogenlunde, men uden sjæl ! ;-(

Der er selvfølgelig mange forskellige gode grunde til at man dykker, men mon
ikke du her har nået "bunden" ?

m.v.h. Allan

Fra : Ole Martin Pedersen

Dato : 24-02-03 13:04

"Allan Jensen" <alj@vrag.dk> skrev:

> Det lyder sørme spændende at dykke på sådan et vrag må være som at
have
> samleje med en lolitadukke; ligner nogenlunde, men uden sjæl ! ;-(

Snakker du av erfaring?

Den som legger hodet til hugg...

--
Ole Martin Pedersen

Fra : Nikolaj Bech

Dato : 24-02-03 18:57

På en tur til Mexico prøvede jeg at dykke på vrag der var sat der specielt
til dykkere. Jeg er ikke en speciel erfaren vrag dykker og derfor var det i
første omgang spændende at man sådan uden videre kunne penetrere uden al
balladen. Over alt på vraget var der skåret vinduer for at lyset kunne komme
ind (og dykkerne ud...). Men bagefter tænkte jeg at det var da en tom
omgang. Alt var fjernet, kun noget maskinværk og en enkelt dækskanon stod
tilbage. Det var lidt som at se en tom lejlighed, der var ingen atmosfære.
Så er et dyk på et rigtigt vrag straks mere interessant.

Omvendt er muligheden for at samle lidt af det sparsomme (i forhold til
varmere vande) dyreliv med kunstigt rev en god ide.

Nikolaj Bech
Rødovre Sportdykker Klub (http://www.dykkerklub.dk)

- - - - - - - - - - - - -
"Ole Martin Pedersen" <olepe@fjerndette.stud.ntnu.no.invalid> wrote in
message news:b3d1iq$4dc$1@tyfon.itea.ntnu.no...

Fra : Jesper Ardal

Dato : 24-02-03 14:03

Hejsa

Jeg er selvfølgelig enig med dem, der mener at den historiske dimension
ikke er til stede med et
til formålet lavet vrag.

Men ud over det historiske er der jo osse det forhold at et vrag netop
er et af de mest spændende steder at dykke pga. dyre- og plantelivet. Et
kunstigt rev giver mulighed for at fiskeyngel kan skjule sig og
tiltrækker af samme grund osse større fisk.

Jeg kan ikke se noget galt i at sænke en forsvarligt rengjort skude på
et lettilgængeligt område -
måske på et sted hvor der ikke er så mange andre dykkermuligheder.

Lars Villebæk wrote:

> [...]
> forbløffende langt i de offentlige systemer indtil videre.
>
> Vi må krydse fingre for at det bliver til en realitet...for

Jeg synes det lyder meget spændende - ved du noget konkret ? Hvor det er
? hvad det er ?

Mvh Jesper

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 24-02-03 22:21

Efter min mening bør man faktisk oprette nogle kunstige rev til erstatning
for dem fiskerne har pløjet ned.
Revene skal primært oprettes med henblik på dyre- og planteliv, og i sidste
ende for dykkere.
Et enkelt vrag kan nok ikke gøre det, men flere i en halvcirkel eller cirkel
vil give fiskene en rimelig beskyttelse mod fiskernes grej.
Det betyder ikke så meget om det er vrag, togstammer, kampvogne eller fly,
blot de er godt hullede og har rum, hvor fiskene kan være i fred.
Bunddybden skal nok være 30-40m så man kan sikre søfarten de 20m over
vragene.
Mht. til miljøet, kan man jo bare spørge Greenpeace. De rensede og sænkede
Rainbow Warrior som kunstigt rev.

MVH
Jan Kisak Rasmussen

Fra : Søren Green

Dato : 24-02-03 22:56

En 30 - 40 meter er nok lige i overkanten for en open water

Søren Green

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 24-02-03 22:33

> [...]
brug
> for dykkere men, at vi ikke gør det i Danmark?

Hvis du har læst det nye dyk var de jo tæt på at gøre det på kullen, hvilket
jeg synes ville have været helt fantastisk..

> Det ville være et oplagt projekt for DSF, PADI eller en form for
> beskæftigelsesprojekt, med at klargører skibet (skære huller, gøre dem
> sikre, rense skibet for olie m.m.)
>
> Hvordan kan man gribe sagen an?

Du melder dig ind i forbundet og så begynder du at arbejde derfra.

Jeg ser frem til at dykke på dit "kunstige" vrag.

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 26-02-03 14:38

Ideen er ikke så tosset ... vi skal bare hænge en klokke op med jævne
mellemrum, som de gode dykkere kan tage med hjem. Ideen vil slå igennem som
det helt store hit og selv Allan vil bakke op om den.

Jeg vil nok ikke selv dykke meget på et sådanne vrag, da jeg stadig har
utrolig mange af de rigtige vrag tilgode endnu. Men det er da altid sjovt at
se hvordan naturen anvender de muligheder der gives. Martina er et godt
eksempel, er "lidt" overrendt.

Jeg kan anbefale jer der ikke har mulighed eller viden om hvordan vrag
dykning udføres at melde jer ind i en klub, samt anvende
http://www.uv-guide.dk.

Hilsen, Henrik R.

Ps. Allan, jeg lover at hoppe i vandet på søndag det skal ikke hedde sig at
jeg aldrig dykker ... og jeg vil være kattekonge

Fra : S.Arnvig

Dato : 26-02-03 18:31

"Henrik Rasmussen" <henrik.rasmussen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Ideen er ikke så tosset ... vi skal bare hænge en klokke op med jævne
> mellemrum, som de gode dykkere kan tage med hjem.

Der findes faktisk nogen som af og til,
smider et par håndfulde gammelt bestik udover vragene,
så turisterne har noget at tage med hjem. Sjovt ikke ?

Søren Arnvig

Fra : Allan Jensen

Dato : 26-02-03 19:40

.....ja vi lever jo i disse Robinson-tider , begreber som ; "spændende
udfordringer" og "den ægte vare" har sandelig fået en noget anden betydning
end tidligere hva´ ?

Jeg slår ikke, heller ikke katte i tønder Henrik, men jeg ønsker jer en
spændende dag, jeg tager selv på havet
(om vejret vil)

m.v.h. Allan