Andet multimedie
bentjuul 3670
En lang smøre om ICC workflow
Fra : PER BRUUS

Dato : 12-03-01 23:33

Efter at haver læst tidligere tråd om farvestyring
er jeg da glad for det ikke kun er mig der er
fatsvag.

Jeg har til PS 6,01 IE valgt Colorsync workflow, perceptual
Som RGB profil har jeg på trods af lavere gammut
valgt colorsync sRGB IEC (af hensyn til web og kunders
Desktop farveprintere).
til CMYK er valgt Fiery R5 (min rip)

Når jeg så henter billederne ind i ID 1,5 DK og vælger
nøjagtig samme indstillinger er farverne helt anderledes.
Altså må jeg have stillet et eller andet forkert.

Et eller andet sted tror jeg det er noget med monitor
kalibrering. Jeg har en Apple studio Display 21"
Skal jeg ved auto kalibrering vælge sRGB eller Studio display. ?
og skal jeg i ID 1,5 DK under skærm vælge sRGB
eller Studio display.

Jeg håber der sidder en ICC guru derude et sted der kan
give et kvalificeret bud på problemet.
Per Bruus
Danlux@get2net.dk

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 12-03-01 23:59

> Når jeg så henter billederne ind i ID 1,5 DK og vælger
> nøjagtig samme indstillinger er farverne helt anderledes.
> Altså må jeg have stillet et eller andet forkert.

(klip)

> og skal jeg i ID 1,5 DK under skærm vælge sRGB
> eller Studio display.
>
> Jeg håber der sidder en ICC guru derude et sted der kan
> give et kvalificeret bud på problemet.

Hej Per

Guru - det er ikke her. Og jeg har ikke PS 6, så jeg holder mig til
InDesign: Du skal vælge din skærmprofil under skærm (farveindstillinger
for program) og din RGB profil under RGB (farveindstillinger for
dokument).

Men hvis det er skiftet til PS 6, der har forårsaget problemet, ligger
svaret jo nok også på PS siden.

Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen

Fra : Thomas

Dato : 13-03-01 09:58

> Når jeg så henter billederne ind i ID 1,5 DK og vælger
> nøjagtig samme indstillinger er farverne helt anderledes.
> Altså må jeg have stillet et eller andet forkert.

Har du i InDesign valgt det som generelle indstillinger eller for det
enkelte dokument? Hos mig (på en dum PC), fortæller jeg hver gang jeg laver
et nyt dokument InDesign hvilke colorsettings det skal have. [Edit -> color
settings -> document color settings]. Dette betyder meget for de farver der
vises på skærmen. Jeg ved ikke om man kan få 100% ens visning fra Photoshop
til InDesign, men med en 21" studio display har du i hvert fald nogle gode
forudsætninger.

I Photoshop har du desuden [View -> Proofsetup] som også giver en forskel på
skærmvisningen.

Mht. kalibrering af din monitor: følger der ikke en ICC med til sådan en
fætter?

--
MVH

Thomas
http://home8.inet.tele.dk/bcp/tj/ - følg med på vores webcam...
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash4 tutorial

Fra : PER BRUUS

Dato : 13-03-01 23:10

"Thomas" <flash4@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Photoshop
> til InDesign, men med en 21" studio display har du i hvert fald nogle gode

Såvel farveindstillinger for program, som farveindstillinger for dokument
indeholder de korrekte profiler. Men har efterprøvet de forskellige icc
skærmprofiler, og jeg ved ikke hvorfor men der er ikke mindre end tre
profiler der jeg umiddelbart forbinder med studiodisplay 21"

Colorsync display (som jeg åbenbart fejlagtigt har brugt)
21" apple studio display
Studio display 21 (som er den der kommer nærmest PS 6,01

> I Photoshop har du desuden [View -> Proofsetup] som også giver en forskel

> skærmvisningen.

Hvilket på min opsætning giver helt misvisende farver (Working CMYK, med
korrekte profiler)
det ligner mest et rigtig dårligt avistryk.

> Mht. kalibrering af din monitor: følger der ikke en ICC med til sådan en
> fætter?

Jo da, og den er selvkalibrerende, men man vælger en profil og jeg er tvivl
om man skal
vælge Studio display eller sRGB (man kunne jo få den mistanke, at det var så
smart at
den tog hensyn til sRGB begrænsede farverum.) men det er svært at se da man
ikke
lige kan se et testbillede, før og efter kalibrering samtidig.
Per Bruus
Danlux@get2net.dk

Fra : Thomas

Dato : 14-03-01 10:45

> [...]

man
> ikke
> lige kan se et testbillede, før og efter kalibrering samtidig.

Har du en offsettryksag, som er færdigtrykt, kan du evt. bruge den til at
holde op mod dit skærmbillede og se hvilken indstilling, der giver den
bedste farvelighed.

Hvilken profil man skal vælge kan jeg desværre ikke sige noget om.