strømforbrug på nye grafikkort
Fra : Brian Lænø

Dato : 21-02-03 16:56

Hej NG
Jeg overvejer at udskifte mit gamle grafikkort.
Spørgsmålet er om min psu kan trække de nye kort, eller jeg også skal
udskifte min psu.
Min psu er på 235W.
Mit system er et P3 866mhz uden ekstra kølere monteret.
Mit nuværende grafikkort er et gforce 256.

--
Brian

Fra : Kuruderu

Dato : 21-02-03 18:36

kommer lidt an på hvor mange optiske drev, Harddiske etc. du har siddende
i...

Men hvis du har 1 optisk og 1 HD så burde du sagtens kunne klare at putte et
Gffx/Gf4/Radeon 9700 Pro i uden problemer

--
Kuruderu

Don't confuse luck with skill

Remove BLABLA from my email to reply.

Fra : Brian Lænø

Dato : 21-02-03 18:41

"Kuruderu" skrev
> [...]
et
> Gffx/Gf4/Radeon 9700 Pro i uden problemer

Jeg har 2 optiske (dvd+brænder) og 2 harddiske, alle usb enheder kører på en
hub med egen strømforsyning.
Jeg tænker på at købe Gf3 ti 200 eller GF4 ti 4200.

--
Brian

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 22-02-03 03:08

Brian Lænø wrote:
> Jeg har 2 optiske (dvd+brænder) og 2 harddiske, alle usb enheder kører på en
> hub med egen strømforsyning.
> Jeg tænker på at købe Gf3 ti 200 eller GF4 ti 4200.

Det skulle ikke give problemer, et 9700 Pro er nok en anden sag for det
bruger altså 60 watt i sig selv!

Det med strømforsyninger er forøvrigt ikke så enkelt, for man kan ikke
bare lige de forskellige enheders forbrug sammen de bruger nemlig
forskellig voltstyrker.

Prøøv og kig på test af strømforsyninger på fx. www.anadtech.com for at
læse mere.

Mvh

Bruno

Fra : Kuruderu

Dato : 22-02-03 04:48

Jeg er enig.

Men er du sikker på at den (radeon9700pro) bruger 60 w? jeg har 2 optiske
drev, 2 (snart 3) HD, en kæmpe stak pci kort, kortlæser floppy drev, 2
catode rø, 7 x 80mm blæser, 3x60mm samt 1x40 mm uden problemer på en 300 w
forsyning....

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 22-02-03 14:40

Kuruderu wrote:
> [...]
> drev, 2 (snart 3) HD, en kæmpe stak pci kort, kortlæser floppy drev, 2
> catode rø, 7 x 80mm blæser, 3x60mm samt 1x40 mm uden problemer på en 300 w

Altså jeg har ikke målt det selv, husker blot tallet fra en artikel
eller test af GeforceFX (der vistnok bruger 75 watt). De hurtige CPU'er
bruger forøvrigt også noget tilsvarende, så de to komponenter alene har
meget at sige.

Du kan evt. prøve og låne en forbrugsmåler af dit elselskab, så kan du
måle hvor meget hele dit system bruger og så prøve og pille fra/sætte på
for at checke de enkelte.

Mvh

Bruno

Fra : Henrik Lyck

Dato : 22-02-03 10:53

> Det med strømforsyninger er forøvrigt ikke så enkelt, for man kan ikke
> bare lige de forskellige enheders forbrug sammen de bruger nemlig
> forskellig voltstyrker.

Tja, dengang jeg havde fysik var watt nu watt, uanset om det er 6 eller 12
Volt er det nu engang det samme.
Så det vil jeg påstå at man nu nok kan gøre.
Det eneste svære er at finde ud af hvor meget tab der er i sysremet.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 22-02-03 14:36

Henrik Lyck wrote:

> Tja, dengang jeg havde fysik var watt nu watt, uanset om det er 6 eller 12
> Volt er det nu engang det samme.
> Så det vil jeg påstå at man nu nok kan gøre.

Jo, selvfølgelig kan man det min forklaring var nok lidt rigeligt
forsimplet. Sagen er den at en strømforsyning kan levere en vis mængde i
de forskellige strømstyrker, så man altså fx. ikke få 300W i 12V selvom
det er en 300W PSU man har. Med andre ord kan man komme ud for at skulle
bruge mere juice i fx. 5V end man kan få mens der er overskud i 12V,
samtidig er der så strømforsyninger der ikke holder hvad de lover så det
er ok med en 235W er ikke ok med en ander 235W.

Endelig er der så også den situation at bliver en strømforsyning presset
kan en billig version ske og levere ikke helt de ønskede voltstyrker,
hvilket så kan give ustabilitet i systemet og i grelle tilfælde ligefrem
nedsætte levetiden af komponenterne i større eller mindre grad!

> Det eneste svære er at finde ud af hvor meget tab der er i sysremet.

Enig fx. konvertere motherboardet nogle voltstyrker og der er helt
sikkert tab der.

Mvh

Bruno

Fra : Henrik Lyck

Dato : 28-02-03 21:52

PS.

Min pc´er med en 200W strømforsyning trækker pt. uden problemer et Radeon
9700.

Fra : Brian Lænø

Dato : 22-02-03 11:37

<iddqd@worldonline.dk> skrev
> [...]
>
> Det med strømforsyninger er forøvrigt ikke så enkelt, for man kan ikke
> bare lige de forskellige enheders forbrug sammen de bruger nemlig

Tak for hjælpen.
Nu skal jeg bare finde et GF kort med en lille køler, så jeg stadig kan
bruge det pci slot der er ved siden af agp.

--
Brian

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 24-02-03 16:12

Brian Lænø wrote:
> Jeg overvejer at udskifte mit gamle grafikkort.
> Spørgsmålet er om min psu kan trække de nye kort, eller jeg også skal
> udskifte min psu.

Spørgsmålet er snarere om du kan bruge et af de nyere grafikkort i dit
bundkort.

Hvad for et bundkort har du?

Her er et link til en guide om AGP-slot/kort:

http://www.directron.com/15agpguide.html

Fra : Brian Lænø

Dato : 24-02-03 22:23

"Jens C. Hansen [Odense]" skrev

> [...]
> bundkort.
>
> Hvad for et bundkort har du?
>
> Her er et link til en guide om AGP-slot/kort:

Mit bundkort er et MSI MS-6156VA
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=
112&MODEL=MS-6156VA
Min agp port kan køre 1x & 2x, og giver 3,3V.
Skal jeg vælge et grafikkort der kan gå ned til 1x, for at være sikker på at
det er kompatibelt?
Eller er alle GF4 kort bagud kompatible med strøm.
Jeg tænker på at købe et Palit TI4200, det kan køre ned til 2x agp.
http://www.palit.com.tw/detail_gf4ti42008x.htm
Jeg kender en der bruger et GF3 mx kort i samme bundkort.
--
Brian

Fra : RpR

Dato : 25-02-03 06:54

> [...]
> http://www.palit.com.tw/detail_gf4ti42008x.htm
> Jeg kender en der bruger et GF3 mx kort i samme bundkort.

Praktisk talt kan alle kort bruges, har endnu ikke set det kort der ikke er
bagudkompatibelt med AGP hastigheder.
Spørgsmålet er bare om du får noget ud af det med de sølle 2x AGP.
Jeg havde et nogenlunde magen til setup før, en P3 700@1052Mhz, 384mb ram,
og mit GF4 Ti 4200.
Fik ~5500 i 3Dmark2001.

Skiftede bundkort og CPU så der kunne smides en Athlon XP2100+ i istedet (og
4x AGP på bundkortet), og vupti, 10800 i 3Dmark2001...

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine

Fra : Brian Lænø

Dato : 25-02-03 19:26

"RpR" skrev
> [...]
(og
> 4x AGP på bundkortet), og vupti, 10800 i 3Dmark2001...

Jeg forventer da heller ikke at kunne udnytte kortet fuldt ud.
Men når jeg så opgraderer resten af systemet, så behøver jeg ikke at købe
grafikkort igen.

--
Brian