Det bedste grafikkort til både 2D og 3D på~
Fra : Bart Bendtsen

Dato : 20-02-03 16:29

Hej

Jeg har en ven som gerne vil købe et rigtigt godt grafikkort til 2D og 3D
hvor der er godt og skrapt billedekvalitet ligesom Matrox Parhelia-512 med
128 mb men det skal helst ikke koste lige så dyrt som Parhelia´en (3200 kr
p.t. koster den)...

Min ven bruger sin PC primært til internet, kontor og film.
Han vil gerne have et grafikkort med 128 mb ram..

Jeg tænker på to muligheder mellem ATI´s Radeon og Nivida´s GeForce4 men
kender ikke de forskellige tal og chips så det er meget svært at vælge
imellem.

Jeg kan huske at et kort med ATI´s Radeon 9700 var omtalt som det hurtigste
kort men det er selvf. til spil, ikke rigtigt?

Jeg vil gerne vide om hvad Radeon og GeForce indeholder af programmering er
det mange programmering og features som udviklerne af spil kan udnytte og
programmere deres spil til at bruge Radeons og GeForces
programmeringsmuligheder og features?

Handler det også om billedekvalitet, antal farver, farvedybde, hurtighed,
opdateringshastighed og så meget andet i disse chips?

Jeg vil høre om det også er OK at købe et kort som en anden producent laver
og sætter Radeon og GeForce chips på - er det lige så godt?

For jeg kan ikke se noget med original ATI-producent på Edbpriser.dk
hjemmesiden men mange andre mulige producenter der benytter disse chips i
deres kort...

Jeg synes det er en stor jungle af grafikkort og mærker som jeg har meget
vært ved at finde og anbefale min ven et bestemt grafikkort for han vil
gerne have et rigtig godt grafikkort der er rimelig i pris og ikke bare et
tilfældigt kort vi finder og vælger uden at vide om dette kort er noget
værd..

Håber på jeres hjælp hertil og på forhånd mange tak for hjælpen.

Venlig hilsen Bart
(min ven er ikke svagsynet - for jeg har tidligere omtalt at jeg er
svagysnet i en anden og tidligere tråd)...

Fra : Bart Bendtsen

Dato : 20-02-03 16:32

Hej igen

Glemt lige et spørgsmål som er vigtigt for os at få svar på:

Der er mange tal på ATI´s Radeon-chips bl.a. 8500, 9000, 9500, 9700 eller
mere - er det rigtigt at jo højere tal jo bedre grafikkort og hvilken
funktion er det forskel i mellem disse tal?

Venlig hilsen Bart

Fra : Kim

Dato : 20-02-03 17:00

"Bart Bendtsen" <bart@privat.dk> wrote in message
> Hej igen
>
> Glemt lige et spørgsmål som er vigtigt for os at få svar på:

Det kan jo ske :)

> Der er mange tal på ATI´s Radeon-chips bl.a. 8500, 9000, 9500, 9700 eller
> mere - er det rigtigt at jo højere tal jo bedre grafikkort og hvilken
> funktion er det forskel i mellem disse tal?

Det er næsten rigtig, men et 8500 kort er hurtigere end et 9000 kort,
og de er vist også ved at skifte navnet på 8500 ud med 9100 så det
er til at finde ud af.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 21-02-03 12:59

Bart Bendtsen wrote:
> [...]
> 128 mb men det skal helst ikke koste lige så dyrt som Parhelia´en (3200 kr

Du kan altså ikke få det bedste kort uden at betale for det, men det
bedste til en given pris er selvfølgelig altid muligt.

> [...]
>
> Jeg kan huske at et kort med ATI´s Radeon 9700 var omtalt som det hurtigste
> kort men det er selvf. til spil, ikke rigtigt?

9700 Pro og jo, siden da er der så kommet GeforceFX det kan bare ikke
købes nogen steder hvis det overhovedet kommer på markedet.

> [...]
> det mange programmering og features som udviklerne af spil kan udnytte og
> programmere deres spil til at bruge Radeons og GeForces

Smut ind på ATIs og Nvidias hjemmesider og læs deres white papers, du
spørg om noget som det fylder hundredevis af sider og svare udtømmende på.

> Handler det også om billedekvalitet, antal farver, farvedybde, hurtighed,
> opdateringshastighed og så meget andet i disse chips?

Ja

> Jeg vil høre om det også er OK at købe et kort som en anden producent laver
> og sætter Radeon og GeForce chips på - er det lige så godt?

Nvidia laver ikke deres egne kort så for dem er der ingen anden mulighed
og ATI's eget producerede kort sælges ikke i europa (ihvertfald ikke
under eget navn), så svaret giver sig selv.

Medmindre din ven er meget kritisk og vil køre med de helt store
opløsninger så betyder valget at producent groft sagt ingenting. Jeg
ville gå efter Hercules, LeadTek, Canopus, ELSA om muligt.

> [...]
> tilfældigt kort vi finder og vælger uden at vide om dette kort er noget

Der er nok ikke nogen vej udenom at læse nogle anmeldelser rundt omkring
så du kan danne dig et billed, hvis engelsk er ok så kig på
www.anandtech.com, www.firingsquad.com m.fl. og der er er også mange
gode tyske steder samt sikkert nogle danske jeg bare ikke kender.

Alternativt så kan du blot benytte en anbefaling herfra gruppen, fx.
ville et godt kompromis mellem pris/performance med flest mulige
features nok være et kort basseret på ATI 9500.

Mvh

Bruno

Fra : KD

Dato : 21-02-03 17:20

Prøv at læse denne test at Sapphires Radeon 9500 Pro 128 mb.......Jeg køber