NVIDIA GeForce3 TI 200 og XP Pro SP 1
Fra : Niels-Ole Schultz

Dato : 19-02-03 18:47

NVIDIA GeForce3 TI 200 og XP Pro SP 1
Jeg har fået et problem, som lyder nemt at løse, men hvor alle
alligevel har givet op indtil nu.

Mit grafikkort er et ½ år gammelt GeForce3 TI 200. Ind til nyligt
kørte jeg Win98, og det fungerede perfekt. Nu er jeg gået op til XP
Pro. Og alt fungerer perfekt undtaget grafikkortet. Det går ned med
hård fejl/blå skærm eller starter op med en blå flimrende og total
ulæselig skærm afhængig af , hvad driverversion jeg anvender. Jeg har
forsøgt mig med XP's egne, med XP-drivere fra grafikkortet, og 6-8
Detonators varierende fra ca. en gammel version 20 til den helt nye
41.09

Jeg har flashed bundkortets BIOS op til nyeste version, hentet nyeste
drivere til alt, hvad jeg har kunnet tænke på af bundkort, processor.
Jeg har nyeste SP af XP. Forsøgt med forskellige skærme (men ikke
bundkort – det skulle gerne virke på det her, og jeg tror ikke på, at
der er opstået en hardware fejl præcis samtidig med min
XP-opgradering).

Grafikkortets BIOS er den originale, men i forbindelse med et halvt år
gammelt kort burde XP ikke være noget problem.

Mine specs:
NVIDIA GeForce3 TI 200, BIOS 3.20.00.38.00, drivere 20.nn op til 41.09
Windows XP Pro Ver. 2002, SP1
Bundkort MSI6337, BIOS 1,40, 100 Hz
Intel Pentium III 800 Mhz
256 mB RAM
DirectX 8.1 og 9.0

Håber meget at I hardcore guys'n girls kan hjælpe mig videre.

Fra : Niels Bjørk Pedersen

Dato : 19-02-03 19:40

Prøv at sætte AGP bussen i Bios til 2x el. 1x og se om det hjælper. Sæt evt
også AGP aperture size i bios til 32 el. 64mb.
Måske hjælper det !.
-Niels-

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 19-02-03 19:41

"Niels-Ole Schultz" <preisler@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

>Det går ned med hård fejl/blå skærm eller starter op med en blå flimrende og total
> ulæselig skærm afhængig af , hvad driverversion jeg anvender.

"starter op med blå flimmer",, er det i bios eller windows ?
er det lige meget om du køre notepad eller 3Dmark200X med
hensyn til tiden der går før den går i kage ?

Først ville jeg sikre mig at temparaturen og volt'en er i orden
og kortet er sat rigtigt ned i AGP slottet

så ville jeg kigge på IRQ deling, evt. køre uden
nogen kort i PCI.

så ville jeg prøve at sætte AGP hastigheden ned til X2
og disable fast write og side band adressing i bios

køre en Sisoft sandra 2003 og checke at
alt AGP relateret køre som det skal eks. 66mhz bus
mm.

under klokke systemt(66mhz FSB) og se om det hjalp.

Jan Rasmussen

Fra : Niels-Ole Schultz

Dato : 22-02-03 17:48

Hej igen
Tak for de gode svar. Jeg har dog ikke løst problemet endnu. Nu kommer
jeg op med skærmkort på, men kan kun køre 4-bit 640x480. Og en test
med dxdiag viser, at DirectX ikke ses med skærmkort på. Har down
loadet Sandra SiSoft. Virkeligt stærkt program !

Lidt observationer:
starter op med blå flimmer",, er det i bios eller windows ?
er det lige meget om du køre notepad eller 3Dmark200X med
hensyn til tiden der går før den går i kage ?
Nu kommer den op

Først ville jeg sikre mig at temparaturen og volt'en er i orden
og kortet er sat rigtigt ned i AGP slottet
Ca. 40 C. Volten ses neden for

så ville jeg kigge på IRQ deling, evt. køre uden
nogen kort i PCI.
Jeg ikke se nogen konflikter

så ville jeg prøve at sætte AGP hastigheden ned til X2
og disable fast write og side band adressing i bios
Jeg kan ikke se hvor AGP hastigheden ændres. Det sidste er diabled

køre en Sisoft sandra 2003 og checke at
alt AGP relateret køre som det skal eks. 66mhz bus
mm.
Yes

under klokke systemt(66mhz FSB) og se om det hjalp.
Er det bare noget man kan ændre ? Jeg har ikke eksperimenteret med det
før

Lidt udvalgt info. fra Sandra
Video System Information
SiSoftware Sandra
Video Adapter
Model : NVIDIA GeForce3 Ti 200
VGA Compatible : No

Video Driver
Model ID : nv4_mini.sys
Version : 6.13.10.4072
Supported Windows Version : 4.00

Video i2c Controller 1
Model : nVidia Riva GFX DDC1 i2c
Bus Speed : 50kHz

Video i2c Controller 2
Model : nVidia Riva GFX DDC2 i2c
Bus Speed : 50kHz

Fra Mainboard information:
Voltage Sensor(s)
CPU Core Voltage : 1.65V
Aux Voltage : 1.50V
+3.3V Voltage : 3.20V
+5V Voltage : 5.00V
+12V Voltage : 12.10V
-12V Voltage : -12.12V
-5V Voltage : -5.10V
Standby Voltage : 4.90V
Battery Voltage : 3.30V

AGP Bus
Version : 2.00
Speed : 68MHz
Current Data Transfer Rate : 4x 68MHz (272MHz data rate)
Side Band Enabled : No
Side Band Support : Yes
Fast-Writes Enabled : No
Aperture Size : 32MB

Kommentarer:
Windows version 4.00 er mig bekendt den før XP ?
Video controllerne indeholder oplysninger om mit forrige grafikkort ?

Jeg vil meget taknemmelig om nogen havde et bud på, hvad jeg skal
forsøge mig med.

På forhånd tak!

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 23-02-03 11:52

> [...]

> Video controllerne indeholder oplysninger om mit forrige grafikkort ?
> Jeg vil meget taknemmelig om nogen havde et bud på, hvad jeg skal

Der er sikkert gået kage i opgraderingen fra win98
til windows XP,

Det kunne lyde som om at dine gamle grafikkort driver
stadig ligger og laver konflikt med de nye

Den nemeste og mindst tids krævende er nok
at installere windows XP fra bunden af,
d.v.s en format C:

Jan Rasmussen